تدوین پیش نویس طرح صلح یمن در سازمان ملل

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن پیش نویس طرح صلحی را تدوین کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای پایان دادن به جنگ در این کشور، پیش نویس طرحی را تدوین کرده است.

بر اساس این طرح از انصارالله خواسته می‌شود در ازای متوقف شدن حملات عربستان از موشک‌های بالستیک دست بردارد. دستیابی به توافقی برای تشکیل حکومت انتقالی، از دیگر بخش‌های این طرح است.

فادی السید گزارشگر العالم گفت: سخن از طرح صلح مارتین گریفیتس برای پایان دادن به جنگ در یمن که بیش از ۴ سال به طول انجامید و ده‌ها هزار شهید و زخمی را به دنبال داشت و میلیون‌ها تن را آواره کرد، در میان است. گریفیتس سفر خود به صنعا، پایتخت یمن را با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی به پایان رساند. در ظاهر این سفر مربوط به بحران الحدیده بود؛ اما در واقع هدف، تهیه طرح صلحی بود که قرار است هجدهم این ماه پیش نویس آن به سازمان ملل تحویل شود.

به گفته برخی منابع رسمی یمنی، پس از آن که دبیرکل جنبش انصارالله جزئیات این طرح را تعیین کرد، خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد پیش نویس این طرح به طور رسمی اعلام نشده است. در این طرح از جنبش انصارالله خواسته شده است در ازای متوقف شدن حملات عربستان به یمن، موشک‌های بالستیک خود را تحویل دهد.

بر اساس این طرح، یک شورای نظامی بر خروج تدریجی گروه‌های مسلح از برخی مناطق مشخص نظارت خواهد داشت. این طرح سازمان ملل از گروه‌های مسلح در یمن می‌خواهد بر اساس یک روش سازمان یافته و برنامه ریزی شده، تسلیحات سنگین و نیمه‌سنگین خود را تحویل دهند.

این پیش نویس شامل انتقال سیاسی قدرت، برگزاری انتخابات و آشتی میان همه طرف‌هاست.

پیش نویس این طرح بر لزوم تشکیل دولت انتقالی فراگیر به ریاست نخست وزیری که مورد توافق گروه‌های سیاسی باشد، تاکید می‌کند.

در گذشته بسیاری از طرح‌ها بر اثر سنگ اندازی‌های عربستان، بی نتیجه ماند. مشخص نیست که این طرح جدید از شانس بیشتری برخوردار باشد یا خیر.

منبع:باشگاه خبرنگاران

کد خبر: 954363

وب گردی

وب گردی