برپایی  کنفرانس «جهادگرایی در اینترنت»  در آلمان

کنفرانس «جهادگرایی در اینترنت» چهارم تا پنجم اکتبر معادل 12 و 13 مهرماه سال جاری در دانشگاه ماینتس آلمان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رسانه‌های تصویری نقش اساسی در ارتباطات سیاسی معاصر دارند. گروه‌های جهادی نیز همچون سایر بازیگران عرصه اجتماعی، مذهبی و سیاسی از این فرصت استفاده می‌کنند.

آنها با انتشار تصاویر مورد نظرشان، از سویی به دنبال جذب مخاطب هستند و از سوی دیگر تفاسیر مبتنی بر ایدئولوژی و دیدگاه‌هایشان درباره دین، قدرت و جامعه را منتشر می‌کنند. بررسی تصاویر جنبش جهادی نشان می‌دهد که گروه‌های جهادگرا از انواع مختلفی از ابزار صوتی و تصویری برای رساندن پیام‌هایشان استفاده می‌کنند. گروه‌هایی مانند داعش، همچنین از رسانه برای انتقال ایدئولوژی خود بهره می‌برند.

به نظر می‌رسد که انتشار تصاویرِ اقداماتِ افراط‌گرایان در اینترنت عمدتا به چالش سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تصاویر و فیلم‌های جنبش‌های جهادی به صورت مستقیم در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند. بدین ترتیب هواداران و همچنین منتقدان، هنرمندان، مسلمانان و غیرمسلمانان و سایر افراد با این پیام‌ها در ارتباط هستند.

بر همین اساس، گروه تحقیقاتی «جهادگرایی در اینترنت» در موسسه مردم شناسی و مطالعات آفریقا در دانشگاه ماینتس آلمان بر روی پیشنهادات و ارتباطات جنبش جهادی تمرکز می‌کند و به بررسی میزان توجه کاربران رسانه‌ها به پیشنهادات این جنبش می‌پردازد. این گروه قصد دارد در ماه اکتبر سال جاری اولین کنفرانس جهادگرایی در اینترنت را برگزار کند.

در این کنفرانس، کارشناسان رشته‌های مختلف با هم به مبادله اطلاعات می‌پردازند تا از این طریق، آثار صوتی و تصویری جهادگرایان، با تمام پیچیدگی‌هایی که دارد، مورد ارزیابی قرار گیرد. محققان در این کنفرانس، مشخصات صداگذاری فیلم‌های جهادگرایان را بررسی خواهند کرد، بر روی ابزارهای سینمایی و خلاقیت در‌ جلوه‌های صوتی و تصویری آنها تمرکز می‌کنند و روش‌های مختلف و تاثیرگذاری این پیشنهادات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

502

کد خبر: 955395

وب گردی

وب گردی