برنده «مدال کارنگی» معرفی شد

«جرالدین مک‌کاهرین» نویسنده انگلیسی موفق به کسب جایزه ادبی «مدال کارنگی»، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جایزه‌ ادبیات کودک انگلستان شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از واشنگتن پُست، «مک‌کاهرین» برای نگارش رمان «جایی که دنیا تمام می‌شود» برنده جایزه «مدال کارنگی» شد. این رمان درباره دو پسر اسکاتلندی است که در دریا گم شده‌اند.

این نویسنده انگلیسی پس از کسب این جایزه از ناشران برای عدم استقبال برای استفاده از زبان پیچیده در کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان انتقاد کرد.

«مک‌کاهرین» پیش‌تر در سال ۱۹۸۸ نیز برای رمان «بسته دروغ‌ها» موفق به کسب جایزه ادبی «مدال کارنگی» شده بود و وی دومین باری است که این جایزه را کسب می‌کند. او تاکنون بیش از ۱۶۰ کتاب نوشته که از آن جمله می‌توان به «پیتر پن در لباس قرمز» اشاره کرد که دنباله‌ای رسمی بر رمان معروف «پیتر پن» نوشته «جیمز بری» در سال ۱۹۱۱ میلادی است.

همچنین جایزه «مدال کیت گرین‌وی» که ویژه تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان است به «سیدنی اسمیت» تصویرگر کانادایی برای رمان «شهری کنار دریا» اعطا شد.

سال گذشته «روتا سِپِتیس» نویسنده لیتوانیایی ـ آمریکایی برای رمان «نمک پاشیدن به دریا» برنده «مدال کارنگی» و «لین اسمیت» تصویرگر آمریکایی برای رمان «قبیله‌ بچه‌ها» موفق به کسب «مدال گرین‌وی» شد.

جایزه ادبی «مدال کارنگی» به‌ عنوان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جایزه ادبی انگلیس در حوزه ادبیات کودک هر سال توسط موسسه کتابداری و اطلاعات انگلیس به به بهترین اثر منتشر شده در بریتانیا در این حوزه اعطا می‌شود.

این مدال در سال ۱۹۳۶ به یاد «اندرو کارنگی» نیکوکار اسکاتلندی که بیش از ۲۸۰۰ کتابخانه در دنیای انگلیسی‌زبان بنیان‌گذاری کرد، راه‌اندازی شد و ۱۹ سال پس از آن، «مدال کیت گرین‌وی» به نام این هنرمند قرن نوزدهمی به راه افتاد.

منبع: ایسنا

502

کد خبر: 957068

وب گردی

وب گردی