چرا به علوم انسانی نیاز داریم؟

فقط کافی است ازکودکی 4-5 ساله بپرسید «در آینده می خواهید چه کاره شوید؟» معمولا ترجیح می دهند دکتر یا مهندس شوند، کمتر کودکی است که بگوید می خواهد وکیل یا حسابدار شود، شاید این انتخاب با طرز تفکر والدین ارتباط مستقیمی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، معمولا رشته های پزشکی و مهندسی نسبت به رشته های علوم انسانی در جامعه از شأن اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، این در حالی است که بسیاری از کشورهای بزرگ جهان ترجیح می دهند از نخبگان پزشکی و مهندسی سایر کشورها استفاده کنند اما خودشان بر تربیت نیروهای علوم انسانی تمرکز داشته باشند.

مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت حوزه علوم انسانی و تقویت آن تاکید کرده و تحول در حوزه علوم انسانی را امری لازم و ضروری دانسته اند، در همین راستا ایسکانیوز طی هفته های گذشته با نمایندگان مجلس، صاحب نظران و مسئولان این حوزه در زمینه اهمیت علوم انسانی و چرایی مغفول ماندن این حوزه، به گفت و گو نشست و مهم ترین عناوین آن به شرح زیر است؛

اهمیت حوزه علوم انسانی از دیدگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری معتقدند علوم انسانی و رشته های مرتبط با آن جهت دهنده و فکرساز است، همچنین مسیر و مقصد حرکت جامعه را تعیین می کند، به همین منظور در سخنرانی های متعدد، بارها بر اهمیت این حوزه و تقویت آن تاکید کرده اند. ایسکانیوز در گزارش خود به بررسی حوزه علوم انسانی پرداخت که از جمله مهم ترین عناوین آن می توان به ارزش والای نخبه علوم انسانی نسبت به یک پزشک پیشرفته، عدم هماهنگی منابع غربی حوزه علوم انسانی با باورهای دینی کشورمان و ...اشاره کرد.(برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید.)

سلیمی: متولیان علوم انسانی نسبت به مباحث این حوزه اعتقاد کافی ندارند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: لازم است به طور شفاف اعلام کنم در بحث علوم انسانی اسلامی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده اند کار به آن جا رسیده است که برخی افرادی که مسئولیت های مهمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند معتقدند خط کشی در علوم انسانی معنایی ندارند، حتی برخی در سخنرانی های علنی و عمومی خود این موضوع را به سخره گرفته اند و می گویند ما فیزیک اسلامی و غیر اسلامی نداریم.

وی ادامه داد: آن ها اعتقاد دارند همان طور که سایر رشته ها اسلامی و غیر اسلامی ندارند، رشته علوم انسانی نیز اسلامی و غیر اسلامی ندارد، افرادی که متولی این مساله هستند خودشان آن را باور ندارند. به اعتقاد من زمانی که فردی در چنین امر مهمی دارای مسئولیت است و اصل موضوع را قبول ندارد، طبیعی است این کاروان به منزل نخواهد رسید، من معتقدم در درجه اول کسی که متولی مسائل مهم در حوزه علوم انسانی است باید نسبت به مبحث اعتقاد کافی داشته باشد. برای مثال در مسائل اقتصادی کشور بسیاری از افراد اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند و در حال حاضر سردمدار و علمدار مباحث اقتصادی کشور هستند.(برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید.)

فلاحتی: نبود بازار کار سبب روی گردانی از رشته‌های علوم انسانی است

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: متأسفانه در تبدیل نظریات علوم انسانی به الگو و اقدام همیشه با چالش و مشکل مواجه بوده‌ایم و از سوی دیگر در شرایط امروز نبود بازار کار مناسب در علوم انسانی یکی از ضعف‌های بزرگ در کشور است که سبب روی‌گردانی از علوم انسانی می‌شود. بسیاری از رشته‌های علوم انسانی بازار کار مناسبی ندارند و هر سال تعداد داوطلبان کمتری جذب این رشته‌ها می‌شوند و مهم‌ترین گام برای توسعه علوم انسانی ایجاد بازار کار مناسب برای فارغ‌التحصیلان این رشته است.(برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید.)

خانلری: باید به شهروندان اهمیت حوزه علوم انسانی را آموزش دهیم

کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: ما باید بدانیم که علوم انسانی حیطه ای از کشور و مملکت ما است، در صورتی که پیشرفت و دستاوردی در این حوزه وجود نداشته باشد، کشور ما خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد. در این راستا باید به شهروندان اهمیت حوزه علوم انسانی را آموزش دهیم.

وی در زمینه میزان تاثیر پذیری منابع علوم انسانی ما از منابع غربی اظهار داشت: ممکن است در برخی موارد منابع علوم انسانی ما متاثر از منابع غربی باشد، زیرا اهمیت چندانی برای این مسأله قائل نشده ایم. در صورتی که به این مسأله اهمیت داده می شد، به اعتقاد من در این زمینه مشکلی وجود نداشت.(برای خواندن مشروح این گزارش اینجا کلیک کنید.)

میرزاده: رشته های علوم انسانی فاقد شأن اجتماعی لازم هستند

میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: رشته های علوم انسانی در آزمون ها فاقد امتیازات لازم هستند، همچنین اعتقاد عموم افراد جامعه بر آن است که افراد تیزهوش از رشته های ریاضی و تجربی فارغ التحصیل شده اند، یا پزشک شده اند و یا به عنوان یک مهندس به فعالیت می پردازند، در این میان طبیعتا رشته های علوم انسانی آن طور که باید از جایگاه مناسبی برخوردار نخواهد بود.

وی اضافه کرد: موضوع عدم توجه کافی به رشته های علوم انسانی از این موارد آغاز می شود و در برخوردهای اجتماعی افراد نیز نمود پیدا می کند، در چنین شرایطی همه می گویند خانم مهندس یا آقای دکتر اما در رشته های علوم انسانی از کلمات این چنینی کمتر استفاده می شود.

نماینده مردم گرمی افزود: در چنین شرایطی ممکن فردی در رشته های مهندسی تا مقطع کارشناسی درس خوانده باشد و عموم افراد جامعه وی را مهندس خطاب کند اما فردی از مقطع کارشناسی ارشد و رشته های علوم انسانی فارغ التحصیل شده باشد؛ اما عموم جامعه از چنین عناوینی برای خطاب کردنش استفاده نکرده اند، به طور کلی می توان گفت رشته های علوم انسانی فاقد شان اجتماعی لازم در مقایسه با رشته های مهندسی یا پزشکی هستند.(برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید.)

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: مهم ترین آسیب ها در حوزه ادبیات فارسی پرداختن به مقاله نویسی است

دکتر اسماعیل آذر عضو رسمی گروه هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اسماعیل آذر در پاسخ به راهکار رهایی از مغفول ماندن علوم انسانی در حوزه ادبیات گفت: مهم ترین راه این است که که از منابع غربی در حوزه ادبیات به انداره نیاز استفاده کنیم و در حوزه زبان و ادبیات فارسی کتاب مفهوم خواهد داشت نه مقاله، این مقاله ها سبب می شود تا دانشجویان را از متن کنار بزنیم و باید ذهن جوان و حتی استادان را با متن پیوند داد. رهبر بصیر انقلاب هم این مساله را تایید فرمودند که اگر صاحبنظران عرصه ادبیات فارسی این رهنمود ارزشمند مقام معظم رهبری را سرلوحه خود قرار دهند و به آن عمل کنند قطعا گشاینده راه خواهد بود.(برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید.)

بررسی میزان داوطلبان گروه علوم انسانی طی 5 سال گذشته

بررسی ها نشان داده است در بازه زمانی سال 92 تا 96، تعداد داوطلبان در گروه علوم تجربی از همه گروه های آزمایشی دیگر بیشتر بود،همچنین از یک میلیون و 11 هزار و 360 نفری که طی 2 روز آینده قرار است آزمون بدهند، 642 هزار و 228 نفر از گروه آزمایشی علوم تجربی هستند.(برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک است.)

رئیس واحد تبریز: مدیریت جهان بر پایه علوم انسانی قرار دارد

دکتر عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: کشورهای قدرتمند معمولا در حوزه فناوری از مغزهای دیگرکشورها استفاده می کنند، اما نخبگان خودشان همه از رشته های علوم انسانی هستند. در حال حاضر علوم انسانی است که دنیا را اداره می کند، طبیعتا علوم فنی و مهندسی دنیا را اداره نخواهد کرد، به همین دلیل است که کشورهای دیگر به راحتی از مغزهای نخبگان ما استفاده می کنند. طبیعتا مغزهای مدیریتی ما به درد آن ها نمی خورد چون می خواهند سیاست گذاری خودشان را در این حوزه انجام داشته باشند.(برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید.)

رشته های علوم انسانی با استخدام در آموزش و پرورش احیا می شود

دکتر محمد رستم پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در حال حاضر من اطلاع دارم برخی از برخی دبیران پس از بازنشستگی دعوت به عمل می آید تا در مدارس غیرانتفاعی به تدریس بپردازند. به اعتقاد من در صورتی که شرایط استخدامی در آموزش و پرورش فراهم شود، احتمال آن وجود دارد که تعدادی از دبیران بازنشسته شوند و شرایط استخدامی برای افراد دیگر به وجود بیاید. در چنین شرایطی امکان احیای رشته ها و مشاغل مرتبط با علوم انسانی بیشتر خواهد شد.(برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید.)

استاد دانشگاه علوم انسانی:در نظریه‌پردازی حوزه علوم انسانی، دچار فقر هستیم

دکتر رحیم سرور استاد بسیجی، عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در زمینه نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی دچار فقر هستیم، ما باید در زمینه نظریه پردازی زمان بیشتری صرف کرده و فعالیت بیشتری داشته باشیم. امروزه در دانشگاه ها شاهد جزم اندیشی هستیم، همچنین در حوزه های علوم اجتماعی و انسانی با تعصب برخورد می کنیم، امروزه ابطال پذیری نظریه ها حتی در نظریه های دانش های سخت ملاک عمل شده است یعنی به ظاهر به ثابت ترین قوانین فیزیک با شک و شبهه نگریسته می شود زیرا ممکن است دچار تغییر شود. در حوزه علوم انسانی شاهد آن هستیم که به یک نظریه با تعصب خاصی نگریسته شده است. محیط های دانشگاهی باید از جزم اندیشی در حوزه علوم انسانی خارج شوند.

وی ادامه داد: چندی پیش به دیدار مقام معظم رهبری رفته بودیم، ایشان نیز به این نکته تاکید بسیاری داشتند که جزم اندیشی در حوزه علوم انسانی باید کنار گذاشته شود. ابطال پذیری نظریه ها مبنایی برای تحول، پیشرفت، آزاد اندیشی علمی و فکری در نظر گرفته شود.(برای خواندن مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید.)

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک​: توسعه علوم انسانی در گرو خودباوری و تعقل است

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه حال حاضر بسیاری از افراد در سیستم دانشگاهی ما به‌نوعی تسلیم نظرات غربی‌ها هستند و این برای کشور ما خوب نیست که نوعی غرب‌زدگی در فضای آموزش عالی مشاهده می‌شود و این در حالی است که مثلاً ممکن است در یک بعدی از ابعاد، یک موضوعی در مورد جوامع غربی صدق کند که در ارتباط با جوامع شرقی این‌گونه نباشد لذا برای تحول در این رابطه ابتدا نیازمند نوعی خودباوری و تفکر و تعقل به جای تقلید هستیم.(برای خواندن این مصاحبه اینجا کلیک کنید.)

چرا علوم انسانی و هنر به اندازه رشته مهندسی مهم هستند؟

ایسکانیوز دریکی از گزارش های پرونده هفته گذشته خود به بررسی وضعیت علوم انسانی در سایر کشورهای جهان پرداخت. بررسی های محققان نشان داده است بیشتر بنیان گذاران شرکت های فناوری بزرگ دنیا، در رشته هایی مانند کسب و کار، علوم انسانی، حسابداری، مراقبت های بهداشتی و هنر تحصیل کرده اند. رید هافمن یکی از افراد دیگر موفق در صنعت فناوری است که در رشته فلسفه و علوم شناختی که زیرمجموعه علوم انسانی محسوب می‌شوند به تحصیل پرداخته است. وی در سال 2002 شبکه اجتماعی لینکدین را تأسیس کرد، میزان کاربران این شبکه اجتماعی در سال 2013، حدود 259 میلیون نفر بوده است که از 200 کشور مختلف دنیا بودند. همچنین مدیرعامل کنونی شبکه یوتیوب سوزان دایان وویچیتسکی، متخصص تاریخ و ادبیات است.(برای خواندن مشروح این گزارش اینجا کلیک کنید.)

شاید بتوان گفت به دلیل آنکه رشته های علوم انسانی بازار کار مناسبی ندارند، محبوبیت چندانی در جامعه ندارد و بیشتر داوطلبان ترجیح می دهند در رشته هایی تحصیل کنند که بتوانند پس از فارغ التحصیلی، مشغول به کار شوند. همچنین عدم شناخت کافی از حوزه علوم انسانی و رشته های مرتبط با آن منجر شده است بسیاری از والدین فرزندانشان را تحت فشار بگذارند که در رشته های آینده دار تحصیل کنند. در درجه اول باید اهمیت حوزه علوم انسانی به شهروندان آموزش داده شود. همچنین در صورتی که بازار کار مشخصی برای داوطلبان حوزه علوم انسانی در نظر گرفته شود، منجر می شود میزان تقاضا در این حوزه نیز افزایش پیدا کند. همچنین می توان امتیازات خاصی برای تحصیل در حوزه علوم انسانی در نظر گرفت تا داوطلبان از این رشته ها استقبال بیشتری داشته باشند.

معمولا منابع حوزه علوم انسانی بیشتر برگرفته از منابع غربی است، در صورتی که کشور ما از منابع غنی اسلامی و ایرانی در این حوزه برخوردار است، بیشتر منابع غربی بر اساس تجربه گرایی و مسائل مادی تدوین شده است، معمولا در این منابع مسائل معنوی مرتبط با انسان و جهان در نظر گرفته نشده است، عدم توجه به چنین مواردی با ارزش های دینی کشور ما در تناقض است. در این زمینه باید از منابعی که با باورها و ارزش های دینی مان هم خوانی داشته باشد استفاده کنیم حتی در این زمینه می توان منابع جدیدی تولید کرد به شرطی که محققان این حوزه خودباوری داشته و زمینه نظریه پردازی فعالیت بیشتری داشته باشند.

201

کد خبر: 958883

وب گردی

وب گردی