مشکل آب شرب در محور شرق مشکلی حیاتی است

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکل آب شرب در محور شرق مشکلی حیاتی است گفت: سرانه تولید ناخالص در استان‌های شرق کشور خیلی پایین است در این راستا باید توسعه اقتصادی برای رسیدن به شاخص‌های کشوری داشته باشیم.

به گزارش گروه دیگر رسانه های ایسکانیوز حسین امامی مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: امید است بتوانیم مصرف آب را بهینه کنیم و با همکاری مردم به ویژه در بخش کشاورزی، شرب و مصرف بخش مدیریت را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گذر از این مرحله سخت، همت مردم و مسئولان را می‌طلبد افزود: متأسفانه راندمان‌ها و بهره‌وری آب بسیار پایین است گر چه نقطه ضعفی است اما فرصت بالایی است که با افزایش راندمان و با هزینه‌های اندکی بحث مدیریت مصرف آب را داشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تصفیه خانه آب شرب شهرستان بیرجند دو بخش دارد و به دلیل هزینه‌های بالا تصفیه شیمیایی ندارد بیان کرد: فاز دوم تصفیه خانه بیرجند به مدت 15 سال از اعتبارت ملی واگذار خواهد شد و در این راستا ظرفیت آن از 220 لیتر بر ثانیه به 340 لیتر بر ثانیه خواهد رسید.

امامی تصریح کرد: تصفیه خانه را اجرا کردیم که اگر آب سربیشه کافی نبود از زون جنوبی شهر و تصفیه خانه، تأمین آب شمال شهر انجام شود.

وی با بیان اینکه آب شرب جنوب شهر از زون تصفیه خانه و دو حلقه چاه تامین می‌شود خاطرنشان کرد: امید است مناقصه مالی جمع بندی شود و بتوانیم پیمانکار را تامین کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کیفیت آب آشامیدنی بیرجند از نظر استانداردهای آب آشامیدنی مجاز است یادآور شد: گوارایی آب مشکل دارد و مشکل گوارایی منیزیم است که با ایجاد تصفیه خانه رفع می‌شود.

امامی برای سرمایه‌گذاری توسعهRO، به میزان 10 تا 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است اظهار داشت: هزینه بهره‌برداری تصفیه خانه نیز سالانه بین 6 تا 7 میلیارد تومان خواهد بود.

وی با اشاره به تامین آب شهرستان بیرجند افزود: تأمین آب شهرستان بیرجند در دست آب منطقه‌ای است که در 3 فاز انجام می‌شود و 8 میلیون آب در مجموع انتقال می‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه دو چاه در مجموعه زندان آلوده شده بود که جابه‌جا کردیم گفت: ایستگاه پمپاژ آماده شده است و از 16 کیلومتر لوله‌گذاری، 8 کیلومتر آماده و حمل شده است و مابقی در مرحله مناقصه است.

امامی با بیان اینکه تا تابستان سال آینده 200 لیتر در ثانیه به ظرفیت آب بیرجند اضافه می‌شود گفت: کنتورگذاری در بخش کشاورزی امسال کامل می‌شود.

وی با بیان اینکه 140 مترمکعب توانستیم کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی داشته باشیم خاطرنشان کرد: با تغییر الگوی کشت مدیریت مصرف در مزرعه شامل 15 پروژه با همکاری جهاد کشاورزی اجرایی می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه 37 درصد در برخی از محدوده‌ها مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش می‌دهیم یادآور شد: با اجرای طرح‌های الگوی کشت و آبیاری تحت فشار، اقتصاد کشاورزان و معیشت آنان نباید تحت تاثیر قرار گیرند.

امامی از اجرایی شدن طرح داناب برای فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی آب خبر داد و تصریح کرد: در بحث حقابه‌ها نیز در یک ماه آینده قرار است 3 مورد از جاهایی که اختلاف است مانند پروژه دوست آباد، دیهوک و تجنود حق آبه‌ها نهایی شود.

وی با بیان اینکه انتقال آب به استان وظیفه ذاتی وزارت نیرو است که نگاهی متکی به بخش خصوصی‌ دارد و باید سرمایه‌های بخش خصوصی را عملیاتی کنیم افزود: مشکل آب شرب در محور شرق، مشکلی حیاتی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه سرانه تولید ناخالص در استان های شرق کشور خیلی پایین است اظهار داشت: توسعه اقتصادی برای رسیدن به شاخص‌های کشوری را باید داشته باشیم.

امامی با اشاره به اینکه اقداماتی برای شناسایی سرمایه گذاران انجام شده است بیان کرد: این پروژه به گونه‌ای نیست که سریع عملیاتی شود و نیاز به مقدمات دارد و قبل از اجرای این پروژه باید مصرف آب موجود را بهینه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث شبکه‌های شرب شهری و روستایی با توجه به غفلتی که شده است، سرمایه‌گذاری در نگهداری شبکه‌ها را از دست داده ایم و در حال حاضر پرت شبکه‌ها بالای 30 است.

مدیرعامل آب منطقه‌ی خراسان جنوبی گفت: در این راستا پروژه‌ای طبق برآوردهای اولیه 4 هزار میلیارد تومان هزینه دار باید در پروسه‌ای کوتاه اجرایی شود و همراهی دستگاه‌ها و مردم را می‌طلبد.

امامی با بیان اینکه 8 سد مخزنی با ظرفیت 64 تا 66 میلیون مترمکعب در دست بهره‌برداری است اظهار داشت: همچنین با افتتاح سد سیاهو 17 میلیون به ظرفیت سدهای مخزنی اضافه می‌شود و در حال حاضر 18 میلیون متر مکعب آب در سدها داریم.

وی با بیان اینکه 14 پروژه تغزیه در حال بهره‌برداری داریم اظهار داشت: بالغ بر 195 سازه آبی کوچک احداث شده و در بحث پساب در جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی جهت تخصیص به شرب، 3.5 میلیون مترمکعب پساب جایگزین آب شرب می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه برای انجام دو حلقه چاه توافق صورت گرفته است گفت: همت بر این است که پروژه‌های ناتمام تکمیل شود.

امامی با اشاره به اینکه امسال پروژه‌ای در طبس با 60 میلیارد تومان اعتبار ردیف ملی آغاز می‌شود گفت: چشم‌انداز اعتباری امسال خوب است امید است شرایط بازار به ثبات برسد تا کارها را در بستر مناسبی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه امسال برای شهرستان درمیان 10 میلیارد تومان اعتبار از اعتبارات تنش آبی دریافت می‌کنیم خاطرنشان کرد: 22 میلیارد از اعتبارات محل ماده 10 و 12 غیر از ردیف‌های ملی برای اجرای پروژه‌ها اخذ می‌کنیم که هفته آینده تصویب می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از آغاز پروژه‌ای در شهرستان طبس با 60 میلیارد تومان اعتبار از ردیف اعتبارت ملی خبر داد.

منبع: تسنیم

202

کد خبر: 959760

وب گردی

وب گردی