تهران- ایسکانیوز: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در پنج ماه اول سال جاری رشد پرداخت تسهیلات 40 درصد گزارش شده است.


یحیی آل اسحاق در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اعلام این مطلب افزود: این موضوع جای تامل دارد، زیرا معلوم نیست اعتبار جدیدی از سوی بانک ها به بخش های مختلف اختصاص یافته یا مدت بازپرداخت تسهیلات گذشته تمدید شده باشد .


به اعتقاد وی، رشد پرداخت تسهیلات برای تولید و تامین سرمایه در گردش آن ملموس نیست و تولید همچنان کمبود نقدینگی دارد .


وی با اشاره به گزارش بانک مرکزی در خصوص رشد اقتصاد کشور گفت: هر چند رشد اقتصادی بهار امسال 4.6 درصد گزارش شده است اما هنوز ظرفیت فعال نشده قابل توجهی در اقتصاد ایران وجود دارد.


او با بیان اینکه بخش غیرنفتی اقتصاد در مقایسه با بخش نفت از رشد بیشتری برخوردار بوده و افزود: رشد 4.6 درصدی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده ،باید مورد تامل قرار گیرد و در عین حال توجه شود، برای خروج از رکود باید این رشد در چند سال آینده همچنان مثبت باشد.


او افزود: بر اساس این ترکیب بخش نفت 0.7 درصد، صنعت 1.5 درصد، بازرگانی یک درصد، خدمات مالی و پولی 3.8 درصد و سایر گروه ها نیز 3.8 درصد رشد داشته ،اما عمده رشد صنعت به خودروسازان، پتروشیمی و واحدهای بزرگ مربوط می شود.


رییس اتاق تهران اضافه کرد: بر اساس آمار، تولید خودرو 75 درصد رشد داشته و قرار است طی سال جاری میزان تولید خودرو به یک میلیون و 200 هزار دستگاه افزایش یابد ،اما آنچه جای تامل دارد اینکه واحدهای کوچک و متوسط از رشد مناسبی برخوردار نبودند.


به گفته آل اسحاق ، چنانچه به واحدهای کوچک و متوسط توجهی نشود ، اشتغال رشد نخواهد یافت و در عین حال آمار بخش عمومی رشد منفی 2.1 درصد را ثبت کرده که نگران کننده است.


آل اسحاق با انتقاد از عدم بهبود معیشت مردم گفت: دولت توانسته تورم را کنترل کند اما معیشت مردم و معضل قیمت مواد غذایی حل نشده و هر روز قیمت میوه و برنج در حال تغییر است که نیاز به رسیدگی دولت دارد.


رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: تورم نقطه به نقطه 14.4 درصد اعلام شده که کاهش 1.4 درصد داشته ، ولی ترکیب محاسبه تورم در سبد کالا نشانگر آن است که هزینه های تولید و معیشت مردم توجه جدی تری می خواهد ، زیرا قدرت خرید به شدت کاهش یافته است.


وی به بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: در این خصوص حرکت های خوبی صورت گرفته و قرار است در نیمه آذرماه سال جاری بودجه 94 از سوی دولت به مجلس ارایه شود که این کار بسیار ارزشمندی است.


وی بودجه سال 1394 را یادآور شد و گفت: در این خصوص حرکت های خوبی صورت گرفته و قرار است در نیمه آذرماه سال جاری بودجه 94 از سوی دولت به مجلس ارایه شود که این کار بسیار ارزشمند است.


وی موضوع تدوین برنامه ششم را مورد اشاره قرار داد و گفت: گروهی به این نکته اشاره دارند که نتیجه و تجربه برنامه های گذشته چه بوده و باید به صورت جدی برنامه های گذشته آسیب شناسی شود تا برنامه ششم دچار مشکلاتی از جنس آنچه تا کنون با آن مواجه بودیم ، برخورد نکنیم .به گفته وی ،اکنون کشور بیشتر به برنامه های کوتاه مدت نیاز دارد تا برنامه های بلندمدت، و نظر معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری نیز این است که لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مبنای برنامه توسعه ششم خواهد بود.


آل اسحاق افزود: این لایحه و مطالعات پشتیبان آن توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز تحقیقات استراتژیک آن انجام شده است. وی گفت:سال پایانی برنامه پنجم توسعه 1394 خواهد بود و چنانچه تمایل به اجرایی شدن برنامه ششم توسعه باشد ، باید لایحه این برنامه در سال جاری تدوین ،تا پس از آن وارد مرحله اظهار نظر و تصویب قرار گیرد.

کد خبر: 96142

وب گردی

وب گردی