نیروهای سوریه دموکراتیک برای مذاکره با دمشق آماده می‌شوند

شورای سوریه دموکراتیک اعلام کرد در حال بررسی تشکیل ائتلافی به نمایندگی از ساکنان مناطق تحت کنترل این نیروها در شمال سوریه جهت آمادگی برای مذاکرات احتمالی با دمشق است.

به گزارش ایسکانیوز، شورای سوریه دموکراتیک که شاخه سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک محسوب می‌شود، در شهر الطبقه در شمال سوریه کنفرانسی را با حضور حدود ۲۴۰ تن از جمله مسئولان کرد و نیز نمایندگانی از مخالفان سوریه از دیگر اقوام برگزار کرد.

حکمت حبیب، عضو هیات رئیسه شورای سوریه دموکراتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: یکی از اهداف این کنفرانس تشکیل ائتلافی برای مذاکره با دولت دمشق است.

حبیب افزود: این تشکل نماینده تمامی مناطق حکومت خودگران کردها و مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک بوده و شامل رقه، دیرالزور و منبج نیز خواهد بود.

از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ نیروهای کرد در سازشی غیر رسمی با دولت سوریه موفق شده‌اند مناطق گسترده‌ای از شمال تا شرق این کشور را از کنترل داعش خارج کرده و اداره آن را به دست بگیرند و شبه دولتی خودگردان در آنجا ایجاد کنند. در سه سال اخیر این نیروها به طور ویژه از جانب آمریکا حمایت و مسلح شده‌اند و تمامی عملیات‌های آنها با نظارت و مشارکت مستقیم آمریکا انجام می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مساحت کل مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک را ۲۷ درصد از کل خاک سوریه تخمین زده که شامل مهمترین میدان‌های نفت و گاز این کشور نیز هست.

در مقابل نیروهای دمشق توانسته‌اند بیش ۶۰ درصد از مساحت سوریه را به کنترل خود در آورند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اواخر مه گذشته در گفت‌وگویی مطبوعاتی درباره مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک گفت: ما اکنون باب مذاکره با این نیروها را گشوده‌ایم چراکه بیشتر این نیروها سوری هستند و اگر این اتفاق رخ ندهد ما عملیات آزادسازی این مناطق را آغاز خواهیم کرد. ما چه با حضور آمریکایی‌ها و چه بدون آنها گزینه دیگری نداریم.

در پی این اظهارات شورای سوریه دموکراتیک آمادگی خود را برای ورود به مذاکراتی بدون شرط با دمشق اعلام کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر: 961902

وب گردی

وب گردی