نرخ لاستیک تا چهار برابر افزایش مى یابد

دبیر انجمن واردکنندگان تایر گفت: زمانى که قیمت دلار به ٩ هزار تومان مى رسد بدین معناست که نرخ برخى از اقلام مانند لاستیک قرار است تا چهار برابر نرخ کنونى افزایش یابد.

سید محمد میرعابدینى، دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز در واکنش به صحبت رئیس اتحادیه کامیون‌داران مبنى بر کاهش میزان عرضه لاستیک در بازار گفت: ما براى کمک به کامیون داران و اتوبوس داران علی‌رغم مذاکراتى که با سازمان راهدارى داشتیم اقدام به توزیع لاستیک در ١٠ پایانه کردیم.

او در ادامه بیان کرد: بسیارى از صحبت هاى مطرح شده در خصوص لاستیک براى کامیون داران حاکى از آن بود که آنها خواستار لاستیک با برخى از برندهاى خاص مانند برند میشلن و بریجستون هستند.

میرعابدینى اظهار داشت: به دلیل بحث تحریم ها در خصوص تامین چنین لاستیک هایى با برخى از مشکلات روبرو هستیم و یک قرارى را هم با دولت داشتیم در این خصوص که حتما باید از کشور مبدا جنس وارد کشور شود که با توجه به تحریم ها در حال حاضر امکان چنین اقدامى نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر خاطرنشان کرد: واردکنندگان به دنبال رایزنى هستند تا بتوانند از مجارى دیگر چنین لاستیک هایى را به کشور وارد کنند که در حال حاضر با توجه به تصمیمات اخیر دولت واردات با صرفه اقتصادى چندانى همراه نیست؛ بنابراین قیمت ها بیش از این افزایش مى یابد و امکان دارد که دیگر رانندگان توان خرید نداشته باشند.

او با تاکید بر اینکه براساس آمارهاى ارائه شده میزان واردات لاستیک در کشور طى چند وقت اخیر با کاهش چشمگیرى همراه بوده است، گفت: نوسان ارز تاثیر به سزایى را در کاهش میزان واردات داشته است، زمانى که قیمت دلار به ٩ هزار تومان مى رسد بدین معنا است که نرخ برخى از اقلام مانند لاستیک قرار است تا چهار برابر نرخ کنونى افزایش یابد.

میرعابدینى گفت: در حال حاضر اعلام شده که لاستیک جزو کالاهاى اساسى قرار گرفته است اما همین لاستیک سنگین هم تعریف خود را دارد و هنوز مشخص نیست که منظور لاستیک هاى خارج از جاده مانند صنعتى، معدنى و کشاورزى است یا لاستیک اتوبوس و کامیونى.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر با بیان اینکه تا روز گذشته شنیده ها حاکى از آن بود که تنها لاستیک اتوبوسى جزو کالاهاى اساسى قرار گرفته است، افزود: منتظر ارائه جواب قطعى در این زمینه هسنیم، اگر جدا از این ها لاستیک براى خودرو سوارى جزو کالاهاى اساسى قرار نگیرد به طور حتم با مشکلات بیشترى روبرو مى شویم.

میرعابدینى اظهار داشت: بالغ بر ٢٠ میلیون خودروى سوارى در کشور وجود دارد که با این اوصاف اگر چنین روندى در کشور حاکم باشد در تامین لاستیک خودروهاى سوارى با مشکلات بسیارى مواجه مى شویم و قیمت ها به طور وحشتناکى با افزایش همراه مى شوند.

به گفته او ، در چنین وضعى لاستیک پراید حداقل جفتى ٦٠٠ هزار تومان خواهد شد در حالى که قیمت کنونى لاستیک این خودرو ٢٢٠ هزار تومان است.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر به تاثیر نوسان ارز آزاد در هزینه تولید اشاره و بیان کرد: براساس صحبت هاى صورت گرفته قرار است تا ارز لازم براى مواد اولیه تولید پرداخت شود زیرا ماده اصلى تشکیل دهنده تایر، کائوچو است که تمام آن وارداتى است اما باید صبر کرد و دید که آیا واقعا ارز به این صنف تعلق مى گیرد یا خیر؟

میرعابدینى با تاکید بر تاثیر تحریم ایران بر همکارى با سایر کشورها در زمینه واردات لاستیک به ایران گفت: با شرکت هایى که قرار بود با ایران همکارى داشته باشند به شدت با مشکل مواجه شدیم، اروپا و کشور ژاپن دیگر هیچ گونه همکارى با ایران ندارند و به طور کامل با ایران قطع رابطه کرده اند.

او در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام امیدها بر این اساس است تا یک کشورى را به عنوان واسط تعیین کنند بدین منظور که ایران دیگر به هیچ عنوان نمى تواند از کشورهایى مانند ژاپن و کره جنوبى لاستیک را خریدارى و به ایران وارد کنند، بنابراین در ابتدا باید به دیگر کشورها وابسته شد تا بتوان لاستیک با برندهاى مورد نظر را به ایران وارد کرد که این وابستگى قیمت ها را به میزان قابل توجهى افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 964604

وب گردی

وب گردی