اسرائیل برای  مقابله با حماس استراتژی ندارد

کارشناسان اسرائیلی تاکید دارند نحوه برخورد ارتش و مقامات سیاسی با تنش ها و درگیری های اخیر به وجود آمده در غزه حاکی از آن است که اسرائیل از یک استراتژی مشخص برای مقابله با حماس برخوردار نبوده و در آینده این حماس است که تعیین کننده قواعد بازی خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، تحلیل های اسرائیلی در خصوص تنش های چند روز اخیر در غزه افزایش یافته، این در حالی است که در فضای داخلی اسرائیل نیز اتهامات فراوانی میان مقامات حزبی و سیاسی در خصوص فقدان سیاستی مشخص برای برخورد با حماس وجود دارد.

« تال لیف رام» کارشناس نظامی اسرائیلی در مقاله خود در روزنامه «معاریو» اظهار داشت: دور بعدی تنش ها به زودی فرا خواهد رسید و پیش بینی می شود از گذشته شدیدتر باشد، بدون در نظر گرفتن آتش بس اخیر با حماس، ما به هر حال در آرامشی به سر می بریم که هشدار دهنده دور بعدی درگیری ها در آینده نزدیک است.

وی در مقاله خود نوشت: آتش بس ایجاد شده از مشروعیت سیاسی لازم برخوردار نیست تا بتوان با استفاده از آن این مساله را برای شهروندان اسرائیلی توضیح داد و آنها نیز با این تصمیم مخالفت می کنند. بنابراین افکار عمومی آن را نخواهند پذیرفت چرا که توقع دارند از رهبران خود در خصوص برخوردشان با حماس بشنوند.

این کارشناس صهیونیست ادامه داد: مقامات سیاسی و ارتش تصور می کنند حماس در دور اخیر تنش ها در غزه ضربه سختی از اسرائیل دریافت کرده است اما هیچ نشانه ای برای تایید این داستان وجود ندارد زیرا ارزیابی های امنیتی بیانگر آن است که حماس در درگیری های چند روز گذشته به سطحی از قابلیت رسیده است که آغاز و پایان درگیری را مشخص کرده و از خطوط قرمز اسرائیل عبور کرده است.

وی تاکید کرد: تخریب یک ساختمان 5 طبقه در میان غزه موفقیتی نظامی نبوده و افتخار آمیز نیست بلکه از وجود ناامیدی حکایت می کند. نتانیاهو حجم وسیعی از انتقادات را دریافت کرده چرا که ارتش عملکردی انعطاف پذیر در قبال غزه داشته است.

این کارشناس روزنامه معاریو در پایان مقاله خود آورده است: دولت می داند که درگیری گسترده با حماس به نفع اسرائیل نیست چرا که ما را به نقطه ابتدایی باز می گرداند، اما در صورت شکست مذاکرات آتش بس جاری با حماس گزینه نظامی روی میز خواهد بود و سوال مهم باقی مانده در این میان آن است که آیا پیروزی نظامی به یکباره محقق خواهد شد و یا می توان به آن پاسخ داد؟

« یوسی میلمان» دیگر کارشناس امنیتی اسرائیل نیز در روزنامه معاریو نوشت: به دلیل فقدان یک استراتژی روشن در قبال حماس، قدرت بازدارندگی اسرائیل آسیب دیده و در سال های اخیر آرامش موجود رو به زوال رفته و این حماس است که نوع بازی و مدت زمان آن را در درگیری های آینده مشخص خواهد کرد.

وی در تحلیل خود افزود: اسرائیل نمی خواهد با حماس وارد جنگ شود و از طرف دیگر به دنبال توافق با آنها نیست زیرا نمی خواهد اقدامی انجام دهد که خود را به خطر اندازد. برخی از وزرا مخالف عملیات زمینی هستند اما معتقدند نیروی هوایی می تواند خسارت های سنگینی به حماس وارد کند.

میلمان در بخش دیگری از مقاله خود آورده است: حماس امروز موشک هایی دارد که می تواند به تل آویو و شمال اسرائیل برسد اما از دقت لازم برخوردار نیستند و گنبد آهنین می تواند آنها را هدف قرار دهد. همچنین موشک های حماس نمی تواند خسارت های انسانی در مناطق همجوار غزه به دنبال داشته باشد چرا که اگر حماس این مناطق را هدف قرار دهد ارتش اقدام به تخلیه ساکنان این منطقه می نماید اگر چه تخلیه این مناطق نیز به خودی خود نوعی پیروزی برای حماس به شمار می رود.

میلمان در پایان مقاله خود گفت: جنگ با غزه هم اکنون از گزینه های روی میز نیست چرا که احتمال دارد انتخابات زودهنگام اسرائیل هر لحظه برگزار شود. با وجود این مساله و همچنین فقدان استراتژی مشخص، ما در مقابل دورهای جدیدی از تنش و درگیری قرار داریم و نتانیاهو می داند که جایگاه وی در میان افکار عمومی به دلیل نوع برخورد با غزه در حال کاهش است. در نهایت این که اگر وضعیت موجود ادامه پیدا کند، نتانیاهو در انتخابات بسیار متضرر خواهد شد.

پرفسور « زوهار بن آشر» از اساتید دانشگاه های اسرائیل در مقاله ای که در پایگاه خبری «نیور وان» منتشر کرد، گفت: ما در برابر دولتی قرار داریم که از تعدادی مانند نتانیاهو، لیبرمن و بنت ترسو در مواجهه با حماس تشکیل شده است. آنها به جای ایجاد سیاستی بازدارنده، یکبار و برای همیشه در مقابل حماس تسلیم شدند.

بن آشر که رئیس مرکز تحقیقاتی اروپایی نیز هست، افزود: اسرائیل باید این مساله را به حماس بفهماند که در نبرد با اسرائیل بسیار متضرر خواهد شد و ضرباتی قوی و بی سابقه دریافت خواهد کرد و متحمل هزینه ای گزاف می گردد.

این کارشناس صهیونیست ادامه داد: این منطقی نیست که کودکان مناطق همجوار غزه خواب راحت نداشته باشند و همچنان آتش سوزی در مزارع اسرائیل به وسیله بادبادک های آتش زا ادامه یابد و رهبران حماس از خواب راحتی برخوردار باشند.

بن آشر در پایان مقاله خود افزود: حماس در درگیری های اخیر غزه به طور آشکار به دنبال آن است که اسرائیل تسلط قانونی خود بر غزه را بپذیرد و پس از آن پروژه های بهبود اوضاع انسانی در این باریکه را آغاز کند. این در حالی است که اسرائیل از واکنشی قوی و پایان دهنده در قبال حماس برخوردار نبوده و دلیل آن نیز اقدامات ضعیف ارتش است که نمی خواهد ضربه ای قوی به حماس وارد کند.

کد خبر: 964979

وب گردی

وب گردی