ترامپ از تحریم فرش دست بردارد

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی در فهرست اولین کالاهای تحریمی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته است، گفت: در پاسخ به این تحریم، فرش صلح جهانی به سازمان ملل می‌رود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فرشته دستپاک در گفتگویی از برگزاری آیین رسمی گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف خبر داد و گفت: در این نمایشگاه تلاش خواهد شد تا با حضور سفرا، مقامات ارشد کشور و مهمانان خارجی، زمینه‌ای را برای معرفی فرش دستباف ایرانی به عنوان سفیر فرهنگی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در بازارهای هدف، فراهم نماییم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: فرش دستباف ایرانی از جمله اولین کالاهایی بود که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در فهرست کالاهای تحریمی قرار گرفت، در حالی که مردم آمریکا نباید از فرش دستباف ایرانی محروم بمانند و این اقدام به شدت از سوی ایران محکوم می‌شود؛ اگرچه رشد صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا طی ۴ ماهه ابتدای سال جاری هم به خوبی نشان داد که تقاضا برای این هنر-صنعت اصیل ایرانی همچنان در آمریکا وجود دارد و تحریم مانع از برآورده شدن آن نمی‌گردد.

وی تصریح کرد: در این میان، فرش صلح جهانی نیز در روزهای برگزاری نمایشگاه فرش دستباف که از فردا(سوم شهریورماه) به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد، رونمایی می‌گردد و پس از آن، از سوی وزیر امور خارجه یا رئیس جمهور به مقر سازمان ملل در وین، منتقل خواهد شد.

در چهار ماهه ابتدای سال ۹۷ معادل ۷۹۲.۷ تن فرش دستباف به ارزش ۳۸ میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۷۱ درصد و ارزشی ۸۰.۹ درصد افزایش داشته، این در حالی است که در چهار ماهه ابتدای سال ۹۶ ۲۹۲.۵ تن به ارزش ۲۱ میلیون دلار به این کشور صادر شده بود.

کل صادرات فرش در چهار ماهه ابتدای سال جاری هزار و ۹۸۳.۸ تن به ارزش ۹۹.۶ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۹۶، هزار و ۲۳۰.۷ تن به ارزش ۸۹ میلیون دلار بوده است که ۶۱.۱ درصد به لحاظ وزنی و ۲۱.۴ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.

منیع: مهر

400

کد خبر: 966361

وب گردی

وب گردی