وضعیت در نیکاراگوئه مشابه اوضاع سوریه است

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نسبت به تنش های موجود در نیکاراگوئه هشدار داده و تاکید کرد دولت این کشور در همان مسیری قرار دارد که دولت سوریه آن را پیمود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نسبت به تنش های به وجود آمده در نیکاراگوئه هشدار داده و تاکید کرد این تنش ها می تواند امنیت منطقه را تهدید کرده و احتمال دارد سرکوب اعتراضات سبب آغاز وضعیتی مانند آنچه در سوریه شاهد آن هستیم شود.

هیلی در سخنرانی امروز خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: وضعیت در نیکاراگوئه نامناسب بوده و می تواند موجب کوچ و آوارگی مردم به کشورهای مجاور شود.

این دیپلمات آمریکایی افزود: هنگامی که حقوق بشر مورد بی توجهی قرار گیرد خشونت و بی ثباتی در مرزها نمایان خواهد شد. وی وضعیت کنونی در نیکاراگوئه را به حوادث ونزوئلا تشبیه کرد که بر اساس گزارش دبیر شواری حقوق بشر سازمان ملل متحد 1.6 میلیون نفر از شهروندان این کشور در سال 2015 ونزوئلا را ترک کردند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: با گذشت هر روز نیکاراگوئه در همان مسیری حرکت می کند که سوریه و ونزوئلا آن را پیمودند.

اما از سوی دیگر دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه با انتقاد از اظهارات هیلی در کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت این کشور گفت: دخالت های مکرر آمریکا در امور دیگر کشورها در تاریخ ثبت شده است.

وی افزود: به آمریکا می گوییم اگر می خواهی مردم نیکاراگوئه را کمک کنی و در تحقق صلح سهمی داشته باشی بهتر است در امور داخلی نیکاراگوئه دخالت نکرده و به این کشور احترام بگذاری.

در همین راستا نماینده کشور کاستاریکا در سازمان ملل متحد که از همسایگان نیکاراگوئه است اعلام کرد کشورش شاهد افزایش قابل توجه درخواست پناهندگی از سوی شهروندان نیکاراگوئه پس از آغاز اعتراضات در این کشور بوده است، وی افزود در 8 ماهه اول سال جاری میلادی 12830 درخواست از شهرواندان نیکاراگوئه دریافت شده است.

در جریان حملات پلیس و گروه های مسلح علیه مردم از آوریل گذشته که به محدود شدن مزایای اجتماعی خود اعتراض دارند بیش از 300 نفر کشته و 2000 نفر زخمی شده اند.

اعتراضات در این کشور افزایش یافته و به معارضه ای گسترده علیه اورتگا که از سال 2007 رئیس جمهور این کشور است تبدیل شده که از مخالفان شدید آمریکا در جریان جنگ داخلی علیه نیکاراگوئه بوده است.

کد خبر: 968197

وب گردی

وب گردی