از انتقادات پرسپولیسی‌ها تا مکانیزم انتخاب ملی‌پوشان

پیشکسوتان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به اظهار نظر در مورد لیست تیم ملی فوتبال پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، انتشار فهرست تیم ملی فوتبال ایران توسط کارلوس کی روش باز هم حاشیه های زیادی را به دنبال داشت و بسیاری از پیشکسوتان فوتبال به انتقاد از تصمیمات سرمربی تیم ملی پرداختند. بیشترین انتقادات از سوی پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس به سوی کی روش روانه شد، چرا که قهرمان دو فصل اخیر لیگ برتر ایران، تنها یک نماینده در تیم ملی دارد و به‌جز علیرضا بیرانوند، دروازه بان سرخ پوشان، هیچ بازیکن دیگری به اردوی ملی پوشان دعوت نشده است.

چرا بهترین تیم ایران، یک نماینده دارد؟

مجتبی محرمی، کاپیتان سابق پرسپولیس در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: مشخص نیست ملاک کادر فنی و مخصوصا سرمربی تیم ملی برای دعوت از بازیکنان چیست. چطور ممکن است قهرمان دو فصل اخیر لیگ برتر و بهترین تیم حال حاضر ایران، تنها یک نماینده در تیم ملی داشته باشد؟ از طرف دیگر بازیکنانی دعوت می شوند که اصلا تیم ندارند یا در تیم های‌شان، نیمکت نشین ثابت هستند.

هنوز علت دعوت نشدن «سید جلال» را متوجه نشده‌ام

وی ادامه داد: هنوز علت دعوت نشدن سید جلال حسینی را متوجه نشده ام. او در 36 سالگی هم یکی از آماده ترین بازیکنان ایران است و تیم را به خوبی رهبری می کند. همچنین بازیکنان خوب و با کیفیت دیگری در پرسپولیس حضور دارند که داشتن شان، آرزوی هر تیمی است و می توانند به تیم ملی کمک کنند.

جنجال آزمون

سردار آزمون بعد از عملکرد ضعیف در جام جهانی 2018 روسیه در واکنش به انتقادات، تصمیم به خداحافظی گرفت اما کارلوس کی روش، نام او را در فهرست اخیر قرار داد و زمانی که با غیبت او در محل تمرین مواجه شد، نامش را خط زد. این در حالی است که سرمربی پرتغالی تیم ملی پیش از این در مواجهه با ستاره هایی مانند سید مهدی رحمتی، هادی عقیلی و محمدرضا خلعتبری و حتی عذرخواهی و وساطت ها، کوتاه نیامد و اجازه نداد هیچ کدام از آنها بار دیگر پیراهن تیم ملی را بپوشند؛ اما با وجود تأکید چند باره آزمون بر خداحافظی، کی روش دست به دعوت او زده است.

مسئله ما، برخورد سلیقه ای سرمربی تیم ملی است

مرتضی فنونی زاده، پیشکسوت پرسپولیس در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: «سردار»، بازیکنی جوان است و 23، 24 سال بیشتر، سن ندارد. وقتی یک جوان تحت فشار قرار می گیرد، ممکن است تصمیمات احساسی بگیرد اما مسئله ما، برخورد سلیقه ای سرمربی تیم ملی است. من معتقدم نباید جوانی که روی او سرمایه گذاری کرده ایم را به راحتی از دست بدهیم. باید فرصتی دوباره در اختیار او قرار دارد.

کی‌روش به نظر هیچ کسی اهمیت نمی‌دهد

وی افزود: به شخصه از دعوت آزمون ناراحت نیستم اما سرمربی تیم ملی باید پاسخ دهد چرا به «سردار» فرصت می دهد اما هر چه سید مهدی رحمتی، عذرخواهی کرد و جامعه فوتبال برای بازگشتش، واسطه شد، به هیچ وجه کوتاه نیامد. مشکل این است که کی روش به تنهایی تصمیم می گیرد و عمل می کند و به نظر هیچ کسی اهمیت نمی دهد.

سؤال مهمی که در این میان مطرح می شود این است که معیار سرمربی تیم ملی برای دعوت از بازیکنان چیست و اصلا چه مکانیزمی در فوتبال روز دنیا برای انتخاب ملی پوشان وجود دارد. اسون گوران اریکسون، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال انگلیس معتقد بود سرمربی تیم ملی وظیفه ندارد بازیکنان را به مرز آمادگی برساند، بلکه این کار باید توسط مربیان باشگاه ها انجام شود و سرمربی تیم ملی، فقط بازیکنان را با تمرین دادن به هماهنگی برساند.

دستیاران کی‌روش، همه بازی‌ها را می‌بینند

عبدالعلی چنگیز، پیشکسوت استقلال در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: نباید با عینک بدبینی به ماجرا نگاه کنیم و بی انصاف باشیم. من انتقادات زیادی را به سرمربی تیم ملی وارد می دانم اما کارلوس کی روش قطعا تمام بازیکنان و مخصوصا بازی های لیگ برتر ایران را زیر نظر دارد اما قرار نیست شخصا همه بازی ها را تماشا کند. دستیاران او بازی ها را می بینند، آنالیز می کنند و تحلیلی های خود را به سرمربی تیم ملی ارائه می دهند. کی روش هم بر این اساس، سعی می کند بهترین تصمیم را بگیرد و آماده‌ترین بازیکنان را دعوت کند.

اجازه دهیم کی‌روش در آرامش کار کند

وی در پایان گفت: شاید بازیکنی در باشگاه خود بسیار موفق بوده و محبوب هواداران فوتبال باشد؛ اما به درد سیستم سرمربی تیم ملی نخورد یا برعکس، بازیکنی که ما فکر می کنیم در سطح تیم ملی نیست، در افکار کارلوس کی روش جای بگیرد. باید اجازه دهیم سرمربی تیم ملی، استقلال کاری خود را حفظ کرده و در آرامش تصمیم بگیرد. اگر در جام ملت های آسیا موفق نبود، آن وقت می توان او را مؤاخذه کرد. هر چند معتقدم در کارش، نقص هایی وجود دارد دارد، به طور مثال باید وریا غفوری را به جام جهانی می برد اما نباید در آستانه مسابقات جام ملت ها، تیم ملی را به حاشیه ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 968382

وب گردی

وب گردی