بیش از5000 یورو، هزینه تهیه سلول‌های بنیادی از مراکز بین‌المللی

مرحله اول پروژه «مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک» با ثبت 5 هزار نمونه HLA  از داوطلبان به پایان رسید و نخستین نمونه عملیاتی مسئولیت اجتماعی ایران در حوزه سلول‌های بنیادی با همکاری بخش خصوصی در فاز اول محقق شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر وحید فلاح‌آزاد، متخصص آسیب‌شناسی بالینی و تشریحی و سرپرست آزمایشگاه محک ضمن تبریک روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی در خصوص مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک گفت: این سازمان همواره تلاش می‌کند تا کودکان مبتلا به سرطان امیدوارانه مراحل درمان را طی و خانواده‌های ایشان در این مسیر تمام حمایت‌های لازم را برای بازگشت سلامتی فرزندان خود دریافت کنند. افزایش شانس کودکان نیازمند به پیوند برای یافتن نمونه سازگار همواره از دغدغه‌های محک بوده است که با راه‌اندازی مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و پیوستن داوطلبان اهدا‌کنندگان به آن مرتفع شد.

دکتر فلاح‌ آزاد با بیان اینکه تأمین نمونه HLA از مراکز بین‌المللی با پرداخت هزینه‌ای بیش از 5 هزار یورو همراه است، ادامه داد: تعداد اندک نمونه‌های موجود در مراکز پذیره‌نویسی و بانک‌های داخلی و هزینه بیش از پنج هزار یورو، جهت خرید نمونه از مراکز بین‌المللی، توسعه مراکز پذیره‌نویسی داخلی را ضروری می‌سازد. بر همین اساس در سال 1396 تنها مرکز غیردولتی پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز کشور در بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک راه‌اندازی شد.

اتصال به مراکز بین‌المللی تا سال 1400

وی با اعلام سابقه مراکز پذیره‌نویسی در کشور افزود: اولین مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی در سال ١٣٨٨ و در سازمان انتقال خون ایجاد شد. همچنین از شهریور ماه 1395 امکان جستجوی بیش از 30 میلیون اهداکننده و بیش از 700 هزار واحد خون بندناف در شبکه جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز فراهم شده است. امیدواریم با افزایش تعداد اهداکنندگان داوطلب، مرکز پذیره‌نویسی محک نیز تا پایان سال 1400 به یکی از بزرگ‌ترین مراکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در منطقه تبدیل شود.

اهمیت پیوستن داوطلبانه اهداکنندگان به مرکز پذیره‌نویسی محک

سرپرست آزمایشگاه محک با بیان اینکه در مراکز بین‌المللی پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز تا پایان سال 2012 بیش از 45 هزار عضو ثبت‌نام کرده‌اند، عنوان کرد: مرحله اول این پروژه با مشارکت نیکوکارانه مردم ایران به پایان رسیده و شانس ادامه زندگی برای تعداد بیشتری از بیماران نیازمند به پیوند ایجاد شده است. اکنون بیش از پنج هزار نمونه HLAاز سوی داوطلبان اهداکننده در«مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک» ثبت شده است.

فلاح‌آزاد در پایان گفت: امید است با مشارکت جامعه ایران یکی دیگر از آرزوهای دیرینه محک برای نجات جان کودکان مبتلا به سرطان محقق شود و درمان بیماران نیازمند پیوند با دغدغه کمتری صورت پذیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 969429

وب گردی

وب گردی