سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود در روز گذشته به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الوطن "عمان در مقاله ای با عنوان "پشت پرده سقوط هواپیمای روسی" به قلم "خمیس التوبی" به اهداف پشت پرده اسراییل از ساقط نمودن هواپیمای روسی اشاره داشته است. نگارنده در این زمینه می نویسد: "در زمانی که همه در سوریه به دنبال آن هستند تا از فضای سیاسی و میدانی این کشور به نفع خودشان بهره برداری نمایند و با افشا شدن دستیابی گروه تروریستی جبهه النصره به سلاح شیمیایی و گاز سارین و در اختیار جریان های تروریستی دیگر قرار دادن؛ به نظر می رسد که اسراییل در خط مقدم بهره برداری از این اوضاع قرار داشته و روش تخریبی خودش را ادامه می دهد که نمونه اخیر آن ساقط کردن هواپیمای روسی و کشته شدن پانزده نظامی روس می باشد. شدت بخشیدن به اوضاع بحرانی کنونی درسوریه از سوی اردوگاه توطئه برانگیز آمریکایی – اسراییلی بر اساس تصادف و اتفاقی نیست بلکه همگان نیز بر اهداف آنها آگاهی دارند و این به علت موفقیت های میدانی است که ارتش سوریه و هم پیمانانش مانند روسیه به دست آورده و درصدد آزادسازی مناطق دیگر از دست تروریست ها می باشند."

روزنامه " الرای مدیا " کویت هم در یادداشتی با عنوان " ترامپ اهدافش را پنهان نمی کند" به قلم "ولید الرجیب" به تهدیدات ترامپ علیه کشورهای صادرکننده نفت می پردازد. وی می نویسد: " ترامپ با لهجه ای آمرانه و برتری طلبانه به اعضای اوپک گفت: قیمت نفت را فورا کاهش دهید که بدون ما نمی توانید امنیت خودتان را در طولانی مدت تامین نمایید. این نوع ادبیات تنها بیانگر ادبیات ترامپ نیست که به طور عادی آن را بیان می کند بلکه نشان دهنده غرور آمریکا و تحقیر کشورهای دیگر و به زیر سوال بردن حاکمیت آنها می باشد. این دستورات ترامپ از این جهت صادر شده است که بر انتخابات کنگره آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می شود تاثیرگذار بوده و بر کاهش مالیات در این کشور تاثیر می گذارد. از سویی دیگر، عدم کاهش قیمت نفت سبب افزایش قیمت بنزین در آمریکا می گردد که از نظر جمهوری خواهان این به نفع این حزب و ترامپ نخواهد بود و بر آرای شرکت کنندگان تاثیر می گذارد."

روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان هم با عنوان " جنگ جهانی اطلاعات " به قلم "حسین شبکشی" برخی از موفقیت های رژیم اسراییل را به اشراف اطلاعاتی آن دانسته و می نویسد: "با تولید و پخش فیلم "فرشته ای از بهشت" که چهره اسراییل را به نمایش می گذارد. نقشی که « اشرف مروان » داماد « جمال عبد الناصر » رییس جمهور به عنوان جاسوس اسراییل ایفا کرد نیز در این فیلم نشان داده می شود. بعد از پخش این فیلم، دیدگاه های زیادی در دفاع از مروان طرح گردید اما باید گفت از زمانی که اسراییل تاسیس شد تاکنون این چهره را از خودش به نمایش گذاشت که کشور کوچکی است که با دشمنان زیادی احاطه شده و علی رغم این همه دشمن توانسته است بر اساس روایت تورات از نظر خودشان بر همه غلبه نمایند، به گونه ای که توانست حتی رهبران نازی را هم بعد از جنگ جهانی دوم مورد تعقیب و مجازات قرار دهد. برخی بر این اعتقادند که اسراییل قوی ترین دستگاه اطلاعاتی در جهان را داشته و با هالیوود روابط برقرار نموده و از طریق آن دیدگاه هایش را ترویج می دهد."

روزنامه " الدستور" اردن هم در مقاله ای با عنوان " بازگشت بدون شهروندی و مسکن " به قلم "عزت جرادات" به حق بازگشت فلسطینی ها اشاره داشته است. وی می نویسد: " اسراییل در عصر طلایی زندگی می کند؛ از این جهت که دشمن درجه اول مردم فلسطین یعنی ترامپ و همراهان وی به نیابت از این رژیم علی رغم انتقادات زیاد از آنها اقداماتی را علیه فلسطین انجام می دهند. اقداماتی مانند: اعلان دولت قدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس با برگزاری جشن یهودی و توقف کمک های مالی به آنروا به عنوان اولین گام برای حذف حق بازگشت فلسطینی ها ی پناهجو حق سکونت و شهروندی پناهچویان به معنای انتقال از یک مکان به مکان دیگری با موافقت سکونت دایم شان در آن مکان ."

کد خبر: 970823

وب گردی

وب گردی