پیوستن به FATF به شرط اصلاح قرارداد امکان پذیر است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تحریم های آمریکا، تحریم هایی نیست که با وجود آن ها ایران نتواند به فعالیت های بین المللی مورد نیاز خود ادامه دهد و قطعا ما باید منافع کشور خود را در همه جوانب اولویت قرار دهیم.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: همان طور که می دانیم FATF یک پیمان بین‌المللی است که اگر جمهوری اسلامی ایران به آن بپیوندد می‌تواند یک سری مزایا داشته باشد و اگر هم به آن عمل نکند درگیر یک سری محدودیت‌های بین‌المللی خواهد شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دیدگاه‌ مختلفی در مورد پیوستن به FATF وجود دارد، اظهار کرد: اولین دیدگاه این است که ما این پیمان را بدون هیچ قید و شرطی بپذیریم، همان طور که تعداد قابل توجهی از کشورها هم آن را پذیرفته‌اند و به آن پایبند بوده‌اند. دیدگاه دوم به این صورت است که به طور کامل این دیدگاه را کنار بگذاریم و هیچ کدام از شرایط آن را نپذیریم؛ چرا که این اعتقاد وجود دارد که پیوستن به FATF موجب اخلال در امنیت ملی و اقتصادی ما می‌شود و دیدگاه سوم این است که پیوستن کشور ما به FATF نیازمند یک‌سری تغییرات و اصلاحات در شروط این قرارداد است که در صورت اجرا و اعمال این اصلاحات می توانیم به این پیمان بین‌المللی متعهد شویم.

مصباحی‌مقدم با اشاره به این که یک‌سری کارشناسان معتقدند که پیوستن به این قرارداد بین‌المللی در روابط بانکی ما تاثیر مثبتی نخواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه مسئله‌ تحریم برای بانک‌های بین المللی مهم‌تر از بحث پولشویی و تروریسم است. بنده با این نظر موافق نیستم؛ چون دو نوع تحریم کلی وجود دارد که یکی مربوط به شورای امنیت است و همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد موظف به رعایت اصول آن هستند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اما تحریم های نوع دوم که مربوط به آمریکا و تحریم‌هایی یک جانبه‌ است و هیچ ضرورتی ندارد که بقیه کشورها با آن همراه شوند. قدرت آمریکا در تحریم های یک جانبه خودش موجب شده شرکت‌هایی که طرف قرارداد شرکت‌های آمریکایی هستند را هدف گیری کند و تلاش می‌کند آنها را تحت تاثیر قرار دهد یا باید با آمریکا کار کنند یا با ایران.

او ادامه داد: حال در این بین شرکت‌های متوسط و کوچکی هستند که مشمول این فشارها قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین تحریم‌های آمریکا، تحریم‌هایی نیست که با وجود آنها ایران نتواند به فعالیت‌های بین‌المللی مورد نیاز خود ادامه دهد و قطعا ما باید منافع کشور خود را در همه جوانب اولویت قرار دهیم و با توجه به آن تصمیم‌گیری کنیم .


انتهای پیام/

کد خبر: 970869

وب گردی

وب گردی