سیاست یک بام و دو هوای اروپا در قبال تروریسم

پدیده تروریسم از مواردی است که اروپا با اتخاذ مواضع دوگانه در قبال آن به خوبی نشان داده که برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود دست به هرکاری می زند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ پدیده ترور و تروریسم برای هیچ کشوری قابل قبول نیست. ترور پدیده ای تلخ است که با تاریخ انقلاب اسلامی ایران عجین شده و یادآورد روزهایی سخت برای ایران و ایرنیان است. تروریسم از زمانی برای ایرانیان تبدیل به موضوعی جدی و تلخ شد که گروهک مجاهدین خلق بعد از انقلاب برای رسیدن به اهداف خود دست به حذف فیزیکی مردمی زد که درگیر جنگ تحمیلی با دشمنانشان بودند.گروهک منافقین فقط از سال 60 تا 61 دوازده هزار نفر را به شهادت رسانیده و هر هفته به صورت میانگین بیست عملیات تخریب و انفجار داشته‌اند. این اقدامات آنها تا سال 67 ادامه داشت و در نهایت بیش از 17 هزار نفر شهید شدند که این آمار لکه ننگی در کارنامه گروهک تروریستی منافقین ثبت شده است .

این درحالی است که دوباره شاهد آن هستیم که گروهک منافقین به نسبت سال های قبل فعال ترمی شود و در اغتشاشات دی ماه 96 به طور واضح نقش آفرینی می کند و دست به اقدامات خرابکارانه علیه امنیت ایران می زند، به طوری که سرکرده منافقین مریم رجوی پرده از این حقیقت بر می‌دارد و می گوید: «اغتشاش‌های اخیر (دی ماه 96) به شکلی جدید ظاهر شد و بسیاری از مناطق ایران را در بر گرفت و مراکز نافرمانی و شورش وابسته به سازمان منافقین، نقشی بزرگ در آن داشت.»

فرانسه جایگاه قاتلان دهه 60

در این بین نباید از یاد برد هر گروهکی و سازمانی بدون حمایت های مالی، تسلیحاتی و ... نمی تواند مدت زیادی دوام بیاورد. به طور خاص در خصوص گروهک منافقین هم این موضوع صدق می کند و با نگاهی گذرا می توان نام فرانسه را در صدر حمایت از این گروهک تروریستی دید. کشوری که خود را مهد دموکراسی و حقوق بشر می داند اما با اقداماتی که انجام می دهد به کلی چنین فرضیه ای را رد می کند. فرانسه کشوری است که هر ساله منافقین بدون هیچ مشکلی در آنجا اجلاس های سالانه خودشان را برگزار می کنند. اجلاس‌هایی که افرادی چون ترکی الفیصل( وزیر اطلاعات سابق عربستان)، جان بولتون (مشاور امنیت ملی ترامپ) و ... در آن حضور دارند و صحبت هایی که در آنجا رد و بدل می شود همگی حول محور براندازی ایران است. اما فرانسه در کمال بی توجهی به اینکه منافقین گروهکی تروریستی است اجازه برگزاری اجلاس های سالانه شان را می دهد. باید از مقامات فرانسه پرسید شما که دم از حقوق بشر می زنید چرا در موضوع تروریسم جانبداری کرده و خواسته های سیاسی خود را در ان وارد می‌کنید؟

مواضع دوگانه

اما وقتی داعش در فرانسه حملات تروریستی انجام می دهد و باعث کشته و زخمی شدن افراد زیادی می شود دوگانگی فرانسه در خصوص موضوع تروریسم و حقوق بشر به عیان قابل مشاهده است. در این هنگام فرانسه حمله داعشی ها را متهم می کند. در همین خصوص شورای امنیت سازمان ملل نیز حمله تروریستی در شهر نیس را به عنوان یک حمله وحشیانه و بزدلانه محکوم کرد. همزمان دونالد تاسک رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای نسبت به اینکه کشور فرانسه در روز ملی خود هدف حمله تروریستی قرار گرفته اظهار حیرت کرده و گفت: رهبران جهان به طور واحد در کنار مردم فرانسه هستند. این اظهارات در خصوص عملیات های داعش در سوریه با این سوز و گداز انجام نشد و مواضع دوگانه اروپا در خصوص تروریسم را نشان داد. حادثه تروریستی فرانسه تنها یکی از مواردی است که دست غرب را در خصوص موضوع ترور و حقوق بشر مشخص می کند اما در تازه ترین اتفاق این بحث رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد.

روز 31 شهریور 1397 در رژه ارتش حمله تروریستی صورت می گیرد که باعث شهید شدن 25 نفر از هموطنان مان می شود. بلافاصله بعد از این اتفاق ناگوار سخنگوی گروهک الاحوازیه که ریشه های انگلسی دارد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال که مرکزش در لندن است حمله تروریستی در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند ، دانست و گفت: «ما راهی جز مقاومت نداریم؛ مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.»

بازتاب رسانه‌ای حادثه اهواز

خیلی نمی گذرد که دیگر رسانه های غربی هم پشت سر هم نسبت به این واقعه تلخ واکنش نشان می دهند. بخش انگلیسی خبرگزاری بی بی سی نوشت:" افراد مسلح از پارکی در حوالی محل رژه تیراندازی کرده و یونیفورم نظامی بر تن داشتند."
خبرگزاری فرانسه هم به مخابره اخبار حادثه تروریستی اهواز در فضای توئیتر بسنده کرد و به اطلاع‌رسانی در مورد تعداد کشته و مجروحان این حادثه پرداخت.

سی‌ان‌ان، رویترز، فرانس‌پرس، آسوشیتدپرس و دیگر رسانه‌هایی که تا پیش از این برای هرگونه حادثه در خیابان های اروپا، دایه مهربان تر از مادر می شدند و این حوادث را به عملیات های تروریستی مرتبط می کردند، در برابر حادثه ترور در رژه اهواز یا سکوت کردند یا اغلب اخبار خود را بدون واژه حمله تروریستی روی خط بردند.

این موارد وقتی در کار اعلام رسمی برخی از مقامات اروپایی قرار داده می شود دورویی اروپا را در مواجه با پدیده ترور و حقوق بشر نشان می دهد. به طور مثال سخنگوی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای بدون محکوم کردن حمله تروریستی اهواز به خانواده‌های قربانیان این حمله و مردم ایران تسلیت گفت. چنین مواضعی در خصوص ترور و تروریسم نشان می دهد که اروپایی ها تا زمانی که این واقع برای خودشان اتفاق نیافتد اهمیت زیادی براشان نخواهد داشت. اما اگر در یکی از کشورهای اروپایی حادثه ای تروریستی رخ دهد زمین و زمان را به هم می دوزند و داد و فریادشان گوش عالم را کر می کند. باید توجه داشت اگر پدیده ترور بد است یعنی نباید راضی به چنین حادثه ای برای دیگر کشور هاشد و آن را در هرجایی محکوم کرد. نه اینکه با اتخاذ مواضع دوگانه به دنبال اهداف سیاسی بود و تمامی تعاریفی را که در خصوص حقوق بشر وارد شده فراموش کرد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 971254

وب گردی

وب گردی