قطر بیشتر منزوی می شود

سیاست های غلط ولیعهد عربستان هم در داخل و هم در خارج از این کشور برای ریاض خسارات سنگینی در سطح جهانی و از لحاظ اقتصادی به بار آورده است. وی اکنون با نگاه به منزوی کردن بیشتر قطر، طی اولین سفر خود بعد از تکیه زدن بر منسب ولیعهدی، راهی کویت می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، چند ماه پیش و بعد از عدم حضور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در جمع رسانه ها، گمانه هایی از زخمی و حتی کشته شدن وی در حادثه کاخ الخزامی زده شد. بن سلمان که معلوم نبود چه در سر دارد بعد از غیبت طولانی برای دیدن مسابقه جام جهانی فوتبال راهی روسیه شد که در روز اول بازی ها و در مقابل چشمان ولیعهد تیم عربستان 5 گل از روسیه دریافت کرد!

جریان اصلاحات وی نیز مانند رفتارهایش سوال برانگیز است به طوری که برای مدتی این اصلاحات تنور خبرها و رسانه ها را داغ کرده و بعد از این همه تندی، به ناگهان تب آن فروکش می کند.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر حمله به قایق تفریحی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی توسط پهپاد موشک انداز صماد۳ انصارالله یمن مخابره شد که گویا این قایق لاکچری ولیعهد جوان هم مانند خودش(در حادثه الخزامی) جان سالم به در برد و با توجه به حجم و بزرگی آن تنها خسارات اندکی دید.

ولیعهد عربستان اکنون برای اولین بار راهی کویت شده است. هر چند که پول های نفتی عربستان خرج بزرگ نشان دادن سفرهای دوره ای ولیعهد جوان می شود اما به نظر می رسد که پادشاه هم در مورد قدرت ولیعهد دچار شک و تردید شده است و بن سلمان هنوز نتوانسته رسما بر منسب پدر تکیه زند.

تاکنون طرح های ولیعهد سعودی به سیاست خارجی عربستان بسیار ضربه زده است تا جایی که جنگ یمن به باتلاقی برای سعودی ها تبدیل شده که روز به روز چهره غیر انسانی آن ها را بیش از پیش نشان می دهد. علاوه بر این سیاست های غلط، هزینه های گزافی را هم برای عربستان به بار آورده است.

بن سلمان در راستای تلاش های شکست خورده خارجی خود برای منزوی کردن قطر نیز بسیار تلاش نموده است و برخی اعلام کردند که اختلافات(سعودی، امارات، بحرین و مصر) با قطر در دستور کار مذاکرات بین صباح الاحمد الجابر الصباح امیر و نواف الاحمد الجابر ولیعهد کویت با بن سلمان، خواهد بود.

خالد الجار الله معاون وزیر خارجه کویت، گفته بود که بحران میان عربستان و قطر از جمله پرونده‌های داغ در منطقه و جهان است که امیر کویت با ولیعهد سعودی مطرح خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه کویت در این‌باره اعلام کرد که بحران خلیج‌فارس از پرونده‌های مهم در منطقه و جهان است که شاهزاده محمد بن‌سلمان در سفر خود به کویت، در ارتباط با آن با مقام‌های این کشور وارد گفت‌وگو خواهد شد.

این درحالی است که قطر پیش از این نیز اعلام کرده بود که کشورهای محاصره کننده( عربستان، امارات، بحرین و مصر) بایداز اقدامات غیرقانونی خود علیه قطر دست بردارند و محاصره مسئله ای سیاسیست نه شخصیی.

انتهای پیام/

کد خبر: 971603

وب گردی

وب گردی