عرصه بر مردم سخت است / مدیر با انگیزه بن‌بست‌ها را می‌شکند

معاون اول رئیس جمهور گفت: هر کسی در سطوح مدیریتی خیانت کرد، مهر خیانت بر پیشانی او بزنیم و بگوییم که به مردم خیانت کرد.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در پنجمین همایش ملی روز روستا و عشایر اظهار کرد: روستا کانون اصلی تولید کشور و یکی از سازه های هویت بخشی به ایران است.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم 14 هزار کیلومتر راه آسفالت در روستاها ایجاد شده است, افزود: تا پایان دولت دوازدهم 37 هزار روستا گازرسانی می شوند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه توانمند سازی روستائیان از اهداف دولت به حساب می آید, گفت: جایگاه روستا در نظام اقتصادی و سیاسی امری روشن است.

وی ادامه داد: نمی‌توان در مورد ویژگی‌های بی‌نظیر ایران صحبت کرد و امتیازهای مثبت آن را مختص جامعه شهری دانست.

جهانگیری با بیان اینکه مهاجرت قابل توجهی از روستاها به شهرها شکل گرفته است, افزود: نتیجه این مسئله باعث کاهش اهمیت روستاها شده است و اگر ما بخواهیم راجع به توسعه پایدار و متوازن صحبت کنیم باید توجه ویژه‌ای به توسعه روستایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه روستاها باید نیازهای اولیه استان‌‌ها را فراهم کنند, بیان کرد: آب آشامیدنی، امکانات آموزشی و بهداشتی و فراهم کردن پوشش اینترنتی خدماتی هستند که می‌توانند به عنوان پیش نیاز در روستاها شکل بگیرند.

جهانگیری با بیان اینکه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نزدیک می‌شویم, اظهار کرد: یکی از نکات برجسته انقلاب اسلامی توجه به مسائل زیربنایی مورد نیاز مردم در توسعه روستایی بوده است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در اوایل انقلاب روستاهای کشور از امکانات رفاهی بی بهره بودند, گفت: تدبیر حضرت امام (ره) باعث توجه ویژه به مناطق محروم و توسعه روستایی شد.

وی با بیان اینکه 78 درصد مردم روستایی از آب آشامیدنی برخوردارند, افزود: در اوج کمبود منابع و اعتبارات با تدبیر مناسب وزیر نفت در دولت یازدهم مقرر شد که گازرسانی به تمام روستاییان بالای بیست خانوار تعلق پیدا کند که این مسئله مصداق عدالت محسوب می‌شود.

جهانگیری ادامه داد:99 درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خانه بهداشت هستند که این خدمات حق روستاییان محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به قبول شدن 17 دانش‌‌آموز سروانی در آزمون کنکور گفت: این موضوع نشان دهنده استعداد و نبوغ درخشان مناطق محروم است که باید از زحمات خانواده دانش‌آموزان و خودشان قدردانی مناسبی داشت.

وی با بیان اینکه 27 هزار روستا تحت پوشش اینترنت هستند گفت: این خدمات کالاهای لوکس به حساب نمی‌آید بلکه نیازهای زندگی امروز مردمان ما می‌باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه توانمندسازی روستاییان دستورالعمل دولت است, اظهار کرد: مراکز آموزش علمی و فرهنگی متناسب با زیرساخت‌های مناطق مختلف در حال فعالیت هستند. روستاییان و عشایر ضمن فراگرفتن مهارت‌ها می‌توانند با دریافت وام‌ها با بهره‌ مناسب تبدیل به کارآفرینان بزرگ شوند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی در حمل و نقل از بین‌ می‌رود, تصریح کرد: اولویت‌ اصلی ما در روستاها موضوع کشاورزی بوده که باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که بیشترین بهره‌وری را برای کشاورز به دنبال داشته باشد.

وی صنابع بسته بندی و تبدیلی را از نیازهای اصلی کشور عنوان کرد و افزود: درحال حاضر 90 درصد از تولید جهانی زعفران در اختیار ایران است اما سهم ما از تجارت جهانی بسیار ناچیزی است و بخش خصوصی ما به سمتی نرفته است که از این امکانات استفاده کند.

جهانگیری در عین حال گفت: البته روستاییان باید توجه داشته باشند که ما منابع بسیار محدود کننده ای به نام آب داریم و استفاده صحیح از آب جزو جهت گیری های حیاتی کشور است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: 90 درصد از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و اگر 20 درصد در این بخش صرفه جویی شود دغدغه کمبود آب از بین می رود.

وی با اشاره به برنامه دولت برای حمایت از ارتقا بهره وری آب در بخش کشاورزی، گفت: ما جایی را نداریم که دولت 85 درصد هزینه های آن را پرداخت کند اما در حوزه آبیاری مدرن دولت 85 درصد از منابع مورد نیاز را به صورت بلاعوض می دهد و تنها 15 درصد را مردم پرداخت می کنند. البته سالی 100 الی 200 هزار هکتار تحت پوشش این شبکه می رود.

جهانگیری کشت گلخانه ای را از مهمترین اولویت های کشور عنوان کرد و افزود: هر کس با هر نیتی در اجرای این طرح های حیاتی که به آینده ایران مربوط است اخلال کند حتما کار ضد ملی انجام می دهد.

وی یادآور شد: یکی از جهت گیری های دولت این است که کاری کنیم مهاجرت معکوس شود، در همین راستا رهبری با برداشت یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی موافقت کردند، با توجه به اینکه ایام انتخابات بود این کار به تاخیر افتاد تا شائبه انتخاباتی نداشته باشد و نهایتا در سال گذشته این قانون در اختیار ما قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: طبق توافقی که با بانک ها داشتیم قرار شد این پول به ریال تبدیل شود و با کارمزد 6 درصد و بعضا 4 درصد به متقاضیان پرداخت شود.

به گفته جهانگیری نصف این مبلغ بر اساس نرخ قبل ارز به ریال تبدیل شد و از این به بعد با نرخ ارز نیمایی تبدیل و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی در عین حال گفت: این شرایط امتیاز بی نظیری است که باید دقت شود این پول ها هدر نرود و عده ای سواستفاده گر از آن استفاده نکنند، باید بر آن نظارت کرد و اگر کسی تخلف کرد، باید برخورد قاطع شود.
معاون اول رییس جمهوری گفت: همه باید بدانند که این پول مختص روستاییان و عشایر است و اگر کسی بخواهد از آن سواستفاده کند به جامعه مظلوم ظلم می کند.

جهانگیری اضافه کرد: البته روند اعطای این منابع کندتر از انتظار رییس جمهوری است و ما اصرار داریم در پرداخت این منابع هم دقت و هم سرعت لحاظ شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این با تدبیر آقایان سعیدی کیا و رضوی و از محل منابع بانک سینا، وام هایی با سود 18 درصد پرداخت می شود که 5 درصد آن را بنیاد مستضعفان و 5 درصد دیگر را معاونت توسعه روستایی یارانه می دهند. از محل این منابع دو هزار و 400 طرح تصویب و از آن تعداد 21 هزار طرح منابع را دریافت کرده اند و هزار و 800 طرح به بهره برداری رسیده است

وی ادامه داد: گاهی اوقات که از بی انگیزگی مدیران سخن می گوییم، برخی می گویند پس چرا این افراد را برکنار نمی کنند، این طور نیست که تنها راه برکنار کردن باشد، مدیر با انگیزه بن بست ها را می شکند، بالاخره ابتکار و خلاقیت مدیر همین است.

جهانگیری افزود: اگر قرار باشد بگویند که پول بدهید تا ما کار کنیم، این را هر کسی می تواند انجام دهد، مدیر با انگیزه کسی است که وقتی پول کم است و شرایط سخت است، در این شرایط کار کند.

وی یادآور شد: در شرایط امروز هم می شود با قدرت مدیریت، ایران را به بهترین وجه توسعه داد و باید با انگیزه پای پیشرفت بایستیم و به بهترین وجه از منابع استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: هر کسی در سطوح مدیریتی خیانت کرد، مهر خیانت بر پیشانی او بزنیم و بگوییم که به مردم خیانت کرد. کشور ما کشور بزرگ و پر استعدادی است، قبل از ما مدیرانی بودند که کار کردند و مردم درباره ما هم قضاوت خواهند کرد که برای کشور چه کردند.

جهانگیری ادامه داد: عرصه بر مردم سخت است و فشارهای اقتصادی زیاد شده است، اما راه های خوبی وجود دارد که می شود با تصمیمات خوب و مدیران با انگیزه با سربلندی از این دوران عبور کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 973060

وب گردی

وب گردی