افزایش همکاری های دانشگاه تربیت مدرس و مراکز علمی ارمنستان

رایزن علمی فرهنگی ارمنستان با رئیس واحد بین‌الملل و مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس، بر توسعه روابط علمی و دانشگاهی دوجانبه تأکید کردند.

به گزارش ایسکانیوز از دانشگاه تربیت مدرس، در این دیدار هاکوپیان رایزن علمی ارمنستان در ایران و «گاریک گریگوریان» دبیر سوم سفارت ارمنستان در ایران، «سیدعباس شجاع الساداتی» رئیس واحد بین‌الملل، حمید سعیدی مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی و «سید مرتضی ضمیر» معاون واحد بین‌الملل دانشگاه حضور داشتند.
در این نشست ابتدا مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه به معرفی کوتاهی از دانشگاه تربیت مدرس پرداخت.
حمید سعیدی با یادآوری اینکه دانشگاه تربیت مدرس فقط در مقاطع تحصیلات تکمیلی، دانشجو می‌پذیرد، گفت: این دانشگاه جامع، تمامی رشته‌ها مانند مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر، علوم پزشکی و کشاورزی را داراست و این امر، امکان تحقیقات میان رشته‌ای را فراهم می‌کند.
وی افزود: از نظر رنکینگ‌های جهانی بر اساس رتبه‌بندی لایدن، دانشگاه تربیت مدرس در رتبه 400 در میان دانشگاه‌های جهان قرار دارد و در میان دانشگاه‌های جامع ایران نیز رتبه دوم را داراست.
سعیدی خاطرنشان کرد: ما حدود 700 عضو هیات علمی داریم که 170 نفر از آنان استاد تمام هستند، همچنین 5300 دانشجوی کارشناسی ارشد و 3500 دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند و بیش از 30 هزار دانشجو نیز از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی در ادامه در خصوص دانشکده‌های مختلف و پارک علم و فناوری دانشگاه توضیحاتی را عنوان کرد.
رئیس واحد بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس نیز در این دیدار، روابط عمیق فرهنگی ایران و ارمنستان را یادآور شد و بر لزوم تعمیق روابط موجود تاکید کرد.
شجاع‌الساداتی افزود: ارتباطات ما باید بیشتر و گسترده‌تر باشد و با توجه به دانشگاه‌های خوبی که در ارمنستان وجود دارد می‌توانیم همکاری‌های زیادی در زمینه برگزاری دوره‌های مشترک، دعوت از استادان دانشگاه‌های ارمنستان در ایران به عنوان عضو هیات علمی وابسته، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، پذیرش دانشجویان ارمنستانی در برخی از رشته‌ها با هم داشته باشیم.
وی با تاکید بر انعقاد تفاهم‌نامه اولیه برای همکاری‌های مشترک دو کشور خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه اولیه می‌توانیم در زمینه‌های تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک و آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی نیز همکاری داشته باشیم.
در ادامه دیدار، هاکوپیان رایزن علمی فرهنگی ارمنستان به معرفی سیستم آموزشی دانشگاه‌های ارمنستان پرداخت و اظهار داشت: علوم در ارمنستان سابقه‌ای طولانی دارد و ارمنستان در زمینه آی تی پیشرفت‌های زیادی کرده و همچنان نیز در حال پیشرفت است و شرکت‌های بزرگ دنیا در زمینه آی تی در ارمنستان دفتر داشته و مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: اکنون ارزش تولید آی تی در ارمنستان 500 میلیون دلار است و هدفگذاری دولت ارمنستان در این زمینه مبلغ یک میلیارد دلار در سال است.
هاکوپیان تصریح کرد: دانشگاه دولتی ایروان و دانشگاه پلی تکنیک ایروان از نظر سطح کیفیت آموزشی در سطح بالایی قرار دارند و در زمینه ریاضی و فیزیک نیز ارمنستان در رده بالایی است و دانش‌آموزان ما در المپیادهای علمی در این دو رشته صاحب رتبه می‌شوند.
رایزن علمی ارمنستان یادآور شد: تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های ارمنستان مشغول به تحصیل هستند و حدود 400 دانشجوی ایرانی در دانشگاه پزشکی ایروان تحصیل می‌کنند.
وی گفت: از شاخصه‌های مهم نظام آموزشی ارمنستان، سطح کیفی بالا و شهریه مناسب است.
هاکوپیان تبادل استاد و دانشجو را برای فعال کردن روابط دو کشور ایران و ارمنستان مناسب عنوان کرد و گفت: ما باید به عنوان دو کشور همسایه از دستاوردهای علمی یکدیگر بهره‌برداری کنیم با توجه به فعالیت دانشکده شرق‌شناسی در ایروان، در زمینه ایران‌شناسی ارتباطاتی با ایران برقرار شده است و همکاری‌هایی در این راستا وجود دارد که همکاری با دانشگاه تربیت مدرس نیز می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 974894

وب گردی

وب گردی