آمریکا بازگشت همه تحریم‌های ضدایرانی را اعلام کرد

دولت آمریکا از بازگشت همه تحریم‌های ضدایرانی که به موجب برجام لغو شده بودند، خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز ،دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز -جمعه- دو روز پیش از موعد مقرر (۴ نوامبر)، بازگشت تمامی تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برجام) برداشته شده بودند، را اعلام کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در یک کنفرانس خبری ضمن اشاره به بازگشت تحریم‌های تعلیق‌شده علیه کشورمان اعلام کرد واشنگتن 8 کشور را از اجرای تحریم‌های نفتی ایران معاف می‌کند. این در حالیست که پیشتر اعلام شده بود در راستای سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران، صدور معافیت برای ادامه خرید نفت از این کشور جزو گزینه‌های واشنگتن نیست.

در همین راستا، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: از روز ۵ نوامبر (۱۴ آبان) تمام تحریمهایی که تحت توافق فاجعه‌بار هسته‌ای لغو شده بودند، به طور کامل باز خواهند گشت. همراه با این تحریمها، تحریمهای بی‌سابقه دیگری که سخت‌ترین تحریمها [ی تاریخ] علیه ایران خواهند بود، نیز به اجرا گذاشته خواهند شد.

این تحریمها بخشهای کلیدی اقتصاد ایران از جمله بخش انرژی، کشتیرانی، کشتی‌سازی و مالی را هدف قرار خواهند داد. بیش از ۷۰۰ شخص، نهاد، کشتی و هواپیما از جمله بانکهای بزرگ ایران، صادرکنندگان نفت و شرکتهای کشتیرانی به فهرست تحریم ما اضافه می‌شوند.

این تحریمها تبادلات مالی با بانک مرکزی ایران و سایر موسسات مالی تحریم‌شده ایران را نیز هدف قرار خواهند داد.

در این بیانیه کاخ سفید مدعی شده است: فروش مواد غذایی، محصولات کشاورزی، خدمات پزشکی و اقلام دارویی به ایران همانند گذشته از تحریمهای ما معاف خواهند بود. اعمال این تحریمها دسترسی ایران به درآمدهایی که از آنها برای حمایت از گروههای تروریستی، بی‌ثبات‌سازی جهان، توسعه برنامه هسته‌ای و موشکهای بالستیک و پر کردن جیب رهبران خود استفاده می‌کند را قطع خواهد کرد.

همچنین استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا تهدید کرد در صورتی که سوئیفت به ارائه خدمات مالی به برخی موسسات مالی ایران که تحت تحریم قرار دارند ادامه دهد، تحریم خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد آمریکا آماده است تا تحت شرایط خاصی تحریم های خود را علیه سوئیفت، سیستم بانکی انتقال اطلاعات و پرداخت (11 هزار نهاد مالی در بیش از 200 کشور)، برای روابط با ایران اعمال کند.

منوچین گفت ما به سوئیفت اطلاع دادیم که وزارت خزانه‌داری قطعا به منظور ادامه فشار شدید اقتصادی بر ایران، به طور قطعی از قدرت خود استفاده می کند. این نهاد اگر ارائه خدمات مالی به برخی موسسات مالی ایران که تحت تحریم قرار دارند را ادامه دهد، ممکن است تحت تحریم های ایالات متحده قرار بگیرد.

با آنکه پیشتر اعلام شده بود آمریکا از تلاش برای قطع ارتباط ایران با سامانه سوئیفت دست کشیده است، وزیر خزانه داری آمریکا تاکید کرد: واشنگتن قصد دارد ارتباط تهران با سامانه سوئیفت را قطع کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 975583

وب گردی

وب گردی