توازن بازار با عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: با عرضه ارز حاصل از فروش و صادرات محصولات پتروشیمی، تعادل در تخصیص ارز برای همه جنبه‌های وارداتی و صادراتی ایجاد می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سیدکمال سیدعلی اظهار کرد: قیمت‌گذاری در تمام حوزه‌های صنعتی اثر مستقیمی بر بخش‌های مختلف تاثیرگذار اقتصاد کشور اعمال می‌کند، بنابراین برخی از صنایع به علت وجود یارانه‌ها و قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی، دچار ضعف و بی‌تعادلی می‌شوند.

وی افزود: حجم عظیمی از منابع درآمدی کشور از طریق فروش و صادرات محصولات شرکت‌های پتروشیمی‌ تامین می‌شود، از‌این‌رو عرضه ارز حاصل از فروش و صادرات این محصولات، تعادلی در تخصیص ارز برای تمام جنبه‌های وارداتی و صادراتی ایجاد می‌‌کند. در واقع با کمک سامانه نیما افزون بر تمرکززدایی نسبت به درآمدهای نفتی، ارز حاصل از صادرات به تقویت دیگر صنایع می‌‌انجامد و همچنین امکان عرضه محصولات تولید داخل در بازارهای خارجی ایجاد می‌شود.

سیدعلی ادامه داد: با تداوم فعالیت سامانه نیما، خرید و فروش ارز به طور شفاف انجام می‌شود و منابع ارزی در چرخه مشخصی گردش می‌یابد که این موضوع گام بزرگی برای رفع مشکلات تامین ارز کشور است. با تقویت و تعمیق این زیرساخت و گذر زمان، نقد‌هایی که تاکنون به فراه‌آوری ارز مورد نیاز بازرگانان وارد بود، برطرف می‌شود.

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: در گذشته فعالیت‌های سوداگران بازار ارز سبب بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی شدن اقتصاد کشور می‌شد که با راه‌اندازی این سامانه، اعمال سیاست و همچنین قدرت نظارت بانک مرکزی افزایش یافته است و این موضوع به خودی خود نقش بسزایی در سامان‌دهی اقتصاد کلان دارد.

سیدعلی گفت: البته برخی از صنایع و کالاها بر مایحتاج و نیازهای زندگی شهروندان تاثیرگذار است و دولت با حمایت و ارائه یارانه، رفاه و کمک بلاعوضی را برای مردم به وجود می‌آورد و در واقع این‌گونه یارانه‌ها ابزاری برای کنترل توان خرید خانوارها و تنظیم نظم بازار است.

وی با اشاره به واقعی نبودن نرخ ارز در گذشته و اثر مخربی که در آن زمان متوجه صنعت نفت و همچنین صادرات پتروشیمی شده بود، افزود: پیش از به کارگیری سامانه نیما در سازوکارها، نرخ ارز به قدری غیرواقعی بود که بیشتر و فراتر از یارانه‌ها اختلال در توازن اقتصاد کلان ایجاد می‌کرد. این خلأ سبب بهره‌گیری سوءاستفاده‌گران و افزایش قاچاق سوخت و مشتقات آن و همچنین محصولات مختلف پتروشیمی شده بود.

سیدعلی اظهارکرد: نامتناسب بودن قیمت ارز با واقعیت‌های اقتصاد کشور سبب توجیه‌پذیر شدن قاچاق محصولات پتروشیمی نیز شده بود و دولت با راه‌اندازی سامانه نیما ضمن تنظیم بازار ارز و ارائه مزیت‌هایی به بازرگانان، از قاچاق سوخت و همچنین فسادی نظیر رانت تا حد زیادی جلوگیری کرده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات افزود: برخی از صنایع مواد اولیه را با قیمتی بسیار ارزان خریداری می‌کردند که پس از واقعی شدن نرخ ارز متضرر شدند. سامانه نیما توانست تعادلی را بین حفظ بازار داخلی و همسان‌سازی قیمت‌ها و استانداردهای کشور با سایر جهان ایجاد کند.

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: تمامی اقشار جامعه باید صبر خود را در برابر جراحی اقتصاد کشور و تناوب قیمت‌ها افزایش دهند تا ضمن پیشرفت‌های اقتصادی، قابلیت‌ها و مزیت‌ها، ابزارها و سازوکارهایی همانند سامانه نیما ارتقا یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976679

وب گردی

وب گردی