سالانه 4 درصد تهرانی‌ها به دیابت مبتلا می‌شوند

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم گفت : سالانه چهار درصد افراد درشهر تهران به بیماری دیابتی مبتلا می‌شوند و برای پیشگیری این موضوع راهکارهای خوبی ارائه شده است و بیش از ده دستورالعمل به وزارت بهداشت پیشنهاد داده ایم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در مراسمی که شب گذشته ( پنج‌شنبه 24 آبان) به مناسبت بیستمین سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقاء سلامت " مطالعه قند و لیپید ایران" در پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات گسترده لیپید در حوزه سلامت انجام می‌شود؛ از سال ۷۷ این مطالعات در شهر تهران انجام شد و از سال ۸۰ برای تغییر در شیوه زندگی طراحی شده است.

دکتر فریدون عزیزی اظهار کرد: لیپید سلامت روانی و اجتماعی را شامل می‌شود و در این طرح پیامدهای مختلف بیماری‌های غیر واگیر بررسی می‌شوند.

عزیزی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای لیپید گفت‌: در سطوح مختلف اجتماعی طرح لیپید انجام گرفته است و توانمند سازی جامعه نیز در این طرح درنظر گرفته شده و افراد زیر مجموعه‌ آن مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه عوامل ژنتیکی و ارثی در بیماری‌های غیر واگیر تاثیر دارند گفت‌: ماسعی کرده‌ایم که به افراد آموزش‌های لازم در زمینه‌های محتلف را بدهیم؛ اکنون به ازای هر ۱۰۰ نفر در تهران، یک نفر به مبتلا به دیابت نوع دو وجود دارد که با تغییر سبک زندگی این میزان به شش دهم رسیده است.

عزیزی درباره مطالعات حوزه لیپید گفت: ۳۰۰ نفر از دانشمندان در تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش و مطالعه قند و لیپید و ۷۲ نفر در اجرای برنامه همکاری داشته‌اند و استمرار این مطالعات تاثیر زیادی بر سلامت جامعه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976870

وب گردی

وب گردی