کاهش 40 درصدی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی نسبت به سال گذشته

مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور کفت: با وجود بارندگی‌های مناسب دو ماه اخیر، افت بی‌سابقه بارش‌های سال آبی گذشته موجب شده است تا انرژی تولید شده از واحدهای برق‌آبی از ابتدای سال جاری تا دهم آذرماه به هفت هزار و 738 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فربد استیری، مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور، به تشریح آخرین وضعیت بارندگی مناطق تحت پوشش واحدهای برق‌آبی پرداخت و افزود: بیش از 85 پتانسیل نیروگاه‌های برق‌آبی در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است که میزان بارش‌های این حوضه از ابتدای سال آبی تاکنون به 148 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال آبی گذشته 398 درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود 205 درصد افزایش پیدا کرده است که از این حیث حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان تاکنون پربارش ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه بیش از هشت هزار و 500 مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در حوضه کارون بزرگ نصب شده است، گفت: در ابتدای سال آبی جاری پیش‌بینی شده بود که آورد این حوضه تا دهم آذرماه حداکثر به 1088 میلیون مترمکعب برسد که خوشبختانه تاکنون بیش از دو میلیارد و 500 میلیون مترمکعب در حوضه آبریز کارون بزرگ آورد داشته‌ایم.
استیری تاکید کرد: ذخیره آب در سدهای حوضه‌های کارون بزرگ، کرخه و مارون از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به حدود 14 میلیارد مترمکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است؛ از این رو امیدواریم با ادامه بارندگی‌ها تا پایان سال‌ جاری میزان ذخیره آب پشت سدها به گونه‌ای باشد که تولید انرژی توسط واحدهای برق‌آبی کشور با حداکثر ظرفیت در پیک سال آینده صورت پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: با وجود بارندگی‌های مناسب دو ماه اخیر، افت بی‌سابقه بارش‌های سال آبی گذشته موجب شده است تا انرژی تولید شده از واحدهای برق‌آبی از ابتدای سال جاری تا دهم آذرماه به هفت هزار و 738 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته است.
استیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم‌اکنون جهت ذخیره آب پشت سدها برای تولید انرژی حداکثری و مشارکت تأسیسات برق‌آبی در پیک سال 98 برنامه تعمیرات نیروگاه‌های برق‌‌آبی در نیمه دوم سال جاری در دست انجام است.
مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از تعداد 129 واحد برق‌آبی در دست بهره‌برداری با ظرفیت 12011 مگاوات، 127 واحد به ظرفیت 12010 مگاوات دارای برنامه تعمیرات بوده و دو واحد به ظرفیت یک مگاوات در اختیار پیمانکار است.
استیری با اشاره به اینکه تعمیرات 18 واحد به ظرفیت دو هزار و 272 مگاوات در دست انجام است، ادامه داد: تعمیرات 74 واحد به ظرفیت پنج هزار و 833 مگاوات به اتمام رسیده است و تعمیرات 36 واحد باقی مانده به ظرفیت سه هزار و 904 مگاوات در زمان باقی مانده تا انتهای سال جهت آمادگی حداکثری پیک در تابستان سال آینده انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978520

وب گردی

وب گردی