رشد 23 درصدی نشریات علمی-پژوهشی کشور طی 5 سال

بررسی ها نشان می دهد میزان نشریات علمی - پژوهشی کشور نسبت به سال 2013، 23 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، در ایران مجلات و نشریات بسیاری وجود دارند اما تعداد مجلات علمی چندان هم زیاد نیست، حال اگر بخواهیم تنها مجلاتی را در نظر بگیریم که در کشور نوسط سازمان و موسسه ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، تنها می توان از سه نوع مجله علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی و مجلات علمی-تخصصی یاد کرد که در این میان مجلات علمی-پژوهشی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

حتما از خودتان می‌پرسید نشریات علمی-پژوهشی دقیقا چه نوع مجلاتی هستند؟ این نشریات از طریق مطالعه هدفمند موضوعات علمی، برای به دست آوردن روابط اجتماعی بین پدیده های طبیعی تلاش می کنند. از جمله ویژگی های اصلی مقالات علمی-پژوهشی می‌توان به اصالت و ابداع اشاره کرد. هدف اصلی این مقالات ساخت یک استدلال و استنتاج است، همچنین اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد از جمله مخاطبان اصلی مقاله علمی-پژوهشی هستند.

طرح رتبه بندی نشریات علمی توسط دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی انجام می شود، این طرح با هدف ارتقای نشریات علمی کشور انجام می شود و بر اساس شاخص‌هایی مانند وضعیت انتشار، نمایه در پایگاه های اطلاعات علمی، دارا بودن سامانه استاندارد و ... ارزیابی و رتبه بندی می شود.

خبرنگار ایسکانیوز به مناسبت هفته پژوهش به بررسی وضعیت نشریات علمی-پژوهشی در کشور و میزان رشد آن پرداخته است.

رشد 76 درصدی نشریات علمی-پژوهشی در کشور

نمودار زیر بیانگر میزان رشد نشریات علمی و پژوهشی کشور در بازه زمانی 2013 تا 2018 است:

همان طور که در نمودار فوق قابل مشاهده است میزان نشریات علمی-پژوهشی در کشور در سال 2013، 866 مورد بوده که در سال 2018 به 1138 رسیده است. به گونه ای دیگر می توان گفت میزان نشریات علمی و پژوهشی کشور نسبت به سال 2013، 23.9 درصد رشد داشته است.

نشریات علمی-ترویجی در کشور 25 درصد رشد داشته است

نمودار زیر بیانگر میزان رشد نشریات علمی و پژوهشی کشور در بازه زمانی 2013 تا 2018 است:

همان طور که در نمودار فوق قابل مشاهده است، میزان نشریات علمی و ترویجی کشور در سال 2013، 117 مورد بوده که در سال 2018، به 157 مورد رسیده است. به گونه ای دیگر می توان گفت میزان رشد نشریات علمی-ترویجی در کشور نسبت به سال 2013، 25.4 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989480

وب گردی

وب گردی