رم منافع بسیار مهمی در ایران دارد

نشریه تحلیلی وایرد ایتالیا با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ملت ایران ومعافیت موقت ایتالیااز واردات نفت از تهران نوشت: ایتالیا منافع بسیار مهمی در ایران دارد و تحریم های اخیر ترامپ، این روابط را به خطر می اندازد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، این نشریه دراین مطلب با عنوان 'تحریم های آمریکا علیه ایران تا چه اندازه برای ایتالیا مهم است' افزود:عملا تحریم های تحمیلی آمریکا علیه ایران مربوط به همه کشورها می شود. این تحریم ها که از آغاز ماه نوامبر اعمال شده اند،فراسرزمینی بوده و به شرکت هایی که مبادلات دلاری با ایران دارند و در آمریکا مستقر هستند، ضربه وارد می کند و این عملا شامل تمام روابط تجاری با جمهوری اسلامی می شود.
با نگاهی به داده های موسسه آمار 'یوروستات'می بینیم که مبادلات اروپا با ایران امسال به حدود 21 میلیارد یورو رسیده است. جالب اینکه ایتالیا شریک اصلی ایران در اروپا محسوب می شود و براساس داده های اتاق بازرگانی ایتالیا - ایران، درسال 2017ایتالیا با 5میلیارد یورو مبادله، نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا شد.سال گذشته نیز ارزش صادرات ایتالیا به ایران به بیش از 1.7 میلیارد یورو رسید.
صادرات ایتالیا به ایران اغلب صنعتی است و شامل ماشین آلات می شود که درقیاس با سال 2016میلادی 12.5 درصد افزایش یافت همچنین صادرات محصولات شیمیایی و دارویی نیز رشد زیادی کرد.
ایتالیا از ایران بیشتر واردات نفتی دارد و ارزش واردات ایتالیا در سال گذشته به حدود 3.4 میلیارد یورو رسید که نسبت به سال گذشته 330 درصد افزایش داشت.امریکا به ایتالیا اجازه ادامه واردات نفت از ایران را تا 7 ماه دیگر داده است اما به هر حال موقتی است و بعد از آن باید در ماه مه آینده دید که چه خواهد شد.
'انالیزا پرتگلا'محقق موسسه مطالعات سیاست بین المللی Ispi اظهار داشت: برای درک اینکه تحریم ها تا چه اندازه بر روی تجارت میان ایتالیا و ایران تاثیرگذاشته هنوز زود است اما از زمانی که تحریم ها اعلام شدند، ایتالیا واردات نفت از ایران را افزایش داد و آنرا ذخیره می کند.اکنون مشکل اصلی، انتقال پول است. بانک های ایتالیا و اروپا روابط تنگاتنگی با امریکا دارند و بطور اجتناب ناپذیر آسیب پذیرند. 'بانک مردمی سوندریو' یک بانک کوچک است که مواضع مهمی درآمریکا ندارد و تاکنون اکثر مبادلات از این طریق با ایران صورت می گرفت اما ازماه نوامبر این بانک نیز زیر فشار امریکا فعالیت با ایران را متوقف کرد.
انالیزا پرتگلا مثال یک شرکت ایتالیایی را زد که به ایران کره صادر می کرد و از زمانیکه تحریم ها اغاز شدند دیگر هیچ بانکی حاضر به مدیریت پرداختی ها نیست. جالب اینکه اینجا صحبت از کره می شود چه رسد به مناقصات مهم تر دیگر مانند شرکت راه اهن ایتالیا که سال گذشته یک توافق برای توسعه شبکه سریع السیر در ایران امضا کرده بود.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز برای فرار از دست آمریکا در ماه سپتامبر پیشنهاد ایجاد یک ابزار جدید برای دور زدن این تحریم ها را مطرح کرد. این پیشنهاد شامل یک مکانیزیم قانونی است که به شرکت های اروپایی اجازه معامله با ایران را می دهد. البته این ابزار بسیار پیچیده و بیشتر نوعی مبادله است.
پس از تحریم های کنونی که در حقیقت به قبل از ترامپ باز می گردد، چین تبدیل به شریک اصلی ایران شد و سهم تجاری آن معرف 19.5 درصد کل مبادلات است.به دنبال آن امارات عربی (16.8 درصد)، اتحادیه اروپا (16.3 درصد)، قبل از تحریم ها کشورهای اروپایی در صدر قرار داشتند.
تحریم های تجاری علیه ایران برای اروپا سنگینی می کند اما بازار و رابطه با امریکا نیز مهم تر است امریکا نیز یقینا دوست ندارد که چین شریک تجاری ایران باشد ولی اهرم تمام این ماجرا کنترل تکنولوژی آینده جهانی است. زیرا تکنولوژی نسل پنجم 5G، سایر تکنولوژی ها را اداره خواهد کرد. فرضیه ای که چین با سخت افزار و نرم افزار دولتی بتواند جلو باشد، برای امریکا یک کابوس است . این نوعی تکنولوژِی است که می تواند در ارتباطات، صنایع، حمل ونقل، انرژی و غیره مورد استفاده قرار بگیرد.
'السیا امیگینی' استاد اقتصاد دانشگاه 'پیه مونته شرقی' و مسئول بخش آسیا موسسه Ispi نیز عقیده دارد: ایتالیا به شدت در قبال واردات نفت از ایران در فشار است. امریکا نیز به ایتالیا اجازه داده است تا موقتا تا چندماه دیگر از ایران نفت بخرد. امریکایی ها بخوبی می دانند که چقدر ایتالیا از نظر انرژی اسیب پذیر است و این می تواند بصورت یک سلاح جهت تحریک ما برای عدم استفاده از نوعی فناوری مورد استفاده قرار بگیرد . ما متحد امریکا هستیم. امریکایی ها نیز بعید است که واردات نفت ما را ممنوع کنند اما یقینا می توانند فشار وارد کنند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 989693

وب گردی

وب گردی