فعالیت ها و اهداف باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی

بزرگترین تفاوت باشگاه پژوهشگران جوان با بنیاد ملی نخبگان، در نحوه جذب و شناسایی نخبگان است که بنیاد ملی نخبگان، نخبه‌ها را شناسایی و جذب می‌کند اما ماموریت اصلی باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد نخبه پروری است و پژوهشگرانی که پتانسیل نخبه شدن را دارند مورد حمایت قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، باشگاه پژوهشگران جوان فرزند خلف دانشگاه اسلامی است که در تمام واحدهای این دانشگاه بزرگ کشور وجود دارد و به عنوان پایگاهی برای پرورش نخبگان خلاق قرار گرفته که سرآغازی در جهت نخبه پروری و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین در دانشگاه آزاد خواهد شد. عضو گیری از طریق تبلیغات گسترده برای حضور در این باشگاه انجام می‌‌شود، کلیه مخترعین و نخبگانی که حتی دانشجوی دانشگاه آزاد هم نباشند می‌‌توانند با عضویت در این باشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ارائه دهند و از حمایت‌های مادی و معنوی آن بهره‌مند شوند.

طرح‌های پژوهشی اعضا باشگاه پژوهشگران جوان پس از بررسی و تایید مورد حمایت قرار گرفته تا به مرحله تولید و حتی تجاری سازی برسد. کلیه اعضای باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد که کتابی به چاپ رسانده یا اختراعی را به ثبت و مرحله تولید برسانند بسته به نوع و کیفیت کار انجام شده آنها، مورد تشویق‌‌‌ مادی این باشگاه قرار می‌گیرند. در حال حاضر نخبگان و مخترعان باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد در بدنه دانشگاه جذب شده و مشغول به کار می‌شوند و این امکانی است که دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب و حمایت از نخبگان در نظر گرفته تا اطمینان از آینده و کسب شغل برای این افراد فراهم شود و نبوغ و استعدادهای آنها در جهت رشد و توسعه این دانشگاه به کار گرفته شود.

بزرگترین تفاوت باشگاه پژوهشگران جوان با بنیاد ملی نخبگان، در نحوه جذب و شناسایی نخبگان است که بنیاد ملی نخبگان، نخبه‌ها را شناسایی و جذب می‌کند و بر مبنای آن، مسئولیت پژوهشی و سفارشی به نخبگان واگذار می‌کند؛ اما ماموریت اصلی باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد نخبه پروری است و پژوهشگرانی که پتانسیل نخبه شدن را دارند مورد حمایت قرار می‌دهد. همچنین مخترعانی که توانایی اختراع دارند تحت حمایت این باشگاه قرار می‌‌گیرند و در مراحل سخت ثبت اختراعات هم مورد حمایت باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد قرار می‌گیرند.

با توجه به چارچوب‌‌های تعیین شده از سوی سازمان مرکزی، چشم اندازهایی در راستای گسترش، توسعه و حمایت‌های مالی و معنوی از اعضای باشگاه و نخبگان دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است. همچنین تلاش در راستای توسعه، بهبود امکانات و تجهیزات و بودجه باشگاه، افزایش و جذب افراد مستعد و بحث مهم نخبه پروری و تبدیل استعدادهای بالقوه به استعدادهای بالفعل از اهداف و سیاست‌‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی و باشگاه پژوهشگران جوان است در همین راستا و برای بررسی بیشتر اهداف و دستاوردهای باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی به سراغ بعضی از مسئولان مربوط در واحدهای دانشگاهی رفتیم که مشروح آن به شرح زیر است:

دکتر امیر خسروجردی رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد علوم و تحقیقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت باشگاه پژوهشگران این واحد دانشگاهی و برگزاری استارتاپ‌‌‌ها گفت: باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد علوم و تحقیقات به عنوان قطب برتر در میان دیگر باشگاه‌‌های دانشگاه آزاد در کلیه واحدهای کشور برگزیده شده است که تا به امروز بیش از هزار مقاله از اعضای خودش را به چاپ رسانده و تسهیلات گسترده‌ای به این افراد اختصاص داده است.

وی افزود: باشگاه پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات به عنوان یک باشگاه شاخص شناخته شده که اعضای آن به عنوان یک بانک اطلاعاتی از نخبگان برتر به حساب می‌‌‌آیند و همگام با بنیاد ملی نخبگان حرکت می‌کنند که دستاوردهای بسیاری داشته است. باشگاه پژوهشگران این واحد دانشگاهی مقالات Web of Science ISI که جز مقالات مهم در کشور است را در سطح گسترده ای انجام داده و کل واحد علوم و تحقیقات بیش از ده درصد مقالات خود را از باشگاه پژوهشگران خود دریافت می‌کند و این مقالات عمدتا مربوط به دانشجویانی است که به نحوی توانستند در این زمینه موفق عمل کنند و مقالات آنها به لحاظ کیفی با مقالات اعضای هیات علمی برابری دارد.

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد علوم و تحقیقات در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از مرحله اول عضویت در باشگاه پژوهشگران، مرحله عضویت در گروه استعدادهای درخشان است که برای قرار گرفتن در این رده، اعضای باشگاه باید در حد اعضای هیات علمی امتیاز کسب کنند و در کمیته جذب استعدادهای درخشان و بر مبنای دستاورد و امتیازات کسب شده، استعدادهای درخشان و نخبگان از میان افراد عضو باشگاه واحد علوم و تحقیقات و استان تهران انتخاب می‌شوند.

خسروجردی تاکید کرد: افرادی که عضو باشگاه پژوهشگران می‌شوند برای چاپ مقالات و چاپ کتاب و شرکت در کنفرانس‌ها و ارائه طرح‌‌‌ها و ایده‌‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند. بودجه باشگاه علوم و تحقیقات از وضعیت مناسبی برخوردار است و مبلغی حدود 400 میلیون تومان سالیانه در اختیار داریم که می‌توانیم به امور مختلف اختصاص دهیم و بیشترین بخش بودجه در تسهیلات مربوط به مقالات صرف می‌شود و اکثر مقالاتی که ارائه می‌شود ناشی از تحقیقاتی است که به صورت کاربردی صورت می‌گیرد.

وی یاد آور شد: بعد از اتمام تحقیقات، هر یک از اعضای باشگاه پژوهشگران موظف به ارائه مقاله است، بنابراین به سمت افزایش طرح‌های تحقیقاتی حرکت کردیم و در باشگاه پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات بخش‌های تخصصی را راه اندازی کردیم تا هر رشته و تخصصی را تحت عنوان یک مجموعه تخصصی راه اندازی کرده و صنعتگرانی که به سمت تجاری شدن پیش می‌روند بتوانند در این باشگاه‌ها کار کنند و هر باشگاهی برای خودش مستقل خواهد شد که امکانات مناسبی برای رشد و توسعه آنها درنظر گرفتیم.

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد علوم و تحقیقات متذکر شد: با ارائه استارتاپ‌ها شروع خوبی برای حرکت در این مسیر را آغاز کردیم تا با دریافت ایده‌ها و پیدا کردن اسپانسر مناسب بتوانیم ایده‌ها را به عمل تبدیل کنیم و بزرگتررین هدف استارتاپ‌ها تحقق یافتن ایده‌های دانشجویی است که اگر چند درصد از این ایده‌ها هم محقق شود دستاوردی بزرگ در عرصه کار آفرینی و پرورش ایده‌ها و خلاقیت‌های دانشجویی است.

دکتر زهره محمدی زنوزق رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌‌‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت این باشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح‌های پژوهشی اعضا باشگاه پژوهشگران جوان پس از بررسی و تایید مورد حمایت قرار گرفته تا به مرحله تولید و حتی تجاری سازی برسد. آزمایشگاه‌‌های مجهزی که در دانشگاه آزاد استان البرز وجود دارد در اختیار کلیه افرادی که در این باشگاه عضو هستند قرار می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون بازدید‌‌های علمی و فرهنگی بسیاری در باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد استان البرز انجام گرفته است که بر مبنای آن و در بازدیدی که دانشجویان واحد کرج از یک آسایشگاه معلولین داشتند 6 طرح برای ساخت دستگاه‌‌های حرکتی و توانبخشی معلولان ارائه شد که به تایید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد رسید و بخش زیادی از این هزینه را تقبل کردند. برای تامین بقیه سرمایه جهت به تولید رساندن این طرح‌ها با شهرداری و بهزیستی که ارگان‌‌های مرتبط در این امر هستند رایزنی‌‌هایی داشتیم که نیازمند توجه بیشتر این ارگان‌ها در تحقق یافتن طرح‌های مربوط است.

گفتنی است، آیین‌نامه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در اسفند 76 تصویب شد. این باشگاه 11 سال بر تاسیس بنیاد ملی نخبگان تقدم دارد و بسیاری از اهدافی که در بنیاد ملی نخبگان دنبال می‌شود در اساس‌نامه باشگاه و برنامه‌هایی که انجام می‌دهد، وجود دارد. یکی از کارهای باشگاه‌ تقدیر و تشویق از نخبگان، مخترعان و کسانی که کارهای برجسته علمی انجام داده‌اند، است.

قبل از تصویب تشکیل باشگاه پژوهشگران، در هیات امنای دانشگاه آزاد با حضور دکتر جاسبی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره باشگاه بحث‌های زیادی شد، اما در نهایت تصمیم گرفته شد در راستای جذب نخبگان و برای کم کردن مهاجرت‌های ناخواسته این باشگاه تاسیس شود و در حاضر، باشگاه در مسیر جذب دانشجو از خارج از کشور قدم برمی‌دارد. تعدادی هم از اعضای باشگاه امروز از دانشگاه‌های خارج از کشور هستند.

بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان پارک‌های علم و فناوری دارند و باشگاه پژوهشی‌شان جداست ولی ما تنها باشگاهی هستیم که در همه گرایش‌ها به صورت جداگانه فعالیت می‌کنیم و برتری باشگاه در این است که امکانات باشگاه برای دانشگاه‌های دولتی، آزاد و حتی ایرانیان خارج از کشور است. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی فقط برای دانشجویان و استادان نیست، دانش‌آموزان هم عضو باشگاه هستند، تعداد قابل توجهی از باشگاه‌های موجود ویژه دانش‌آموزان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 990095

وب گردی

وب گردی