ترامپ پیروزی را تقدیم ایران کرد

یکی از اندیشکده‎های صهیونیستی آمریکا در یادداشتی انتقاد‎آمیز، به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از سوریه واکنش نشان داد و آن را پیروزی برای ایران تلقی کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ (FDD) که از لابی‌های ضد ایرانی رژیم صهیونیستی در واشنگتن است، در یادداشتی به نقد تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از سوریه پرداخت و آن را بیش از همه، دستاوردی برای ایران تلقی کرد.

این اندیشکده آمریکایی ضمن تمجید از سختگیری‌های ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری به ویژه یک سال اخیر که با خروج از برجام و بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی همراه بود؛ مدعی شد: خروج از سوریه، کاهش شمار نیروها در افغانستان و زمزمه کاهش نیرو در عراق، سیاست آمریکا در راستای مهار ایران را هزار پاره کرده است. آنهایی که در منطقه از این تصمیم سود خواهند برد عبارتند از: ایران، روسیه، بشار اسد، حزب‌الله لبنان، گروه‌های شیعه عراق و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه. این در حالی است که ضرر این تصمیم به اردن، اسرائیل، سوریه، کردها و همچنین اعراب خلیج فارس می ‌رسد.

این یادداشت در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید: قبل از اعلام خروج از سوریه، سخنرانی پمپئو و شروط ۱۲ گانه وی خطاب به ایران، حاکی از عزم آمریکا برای اعمال فشار حداکثری علیه این کشور بود. علاوه بر این، نیروهای آمریکایی با کمترین هزینه و به لطف حمایت متحدین اروپایی، لازمه مهار ایران بودند.

بنیاد دفاع از دموکراسی همچنین صداقت رئیس جمهوری ترکیه در دوستی با آمریکا را زیر سوال برده و از بابت اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه جنگ با داعش را به اردوغان واگذار کرده، انتقاد کرد.

نهایت آنکه این اندیشکده نومحافظه کار آمریکایی، ضمن تمجید از اقدام ترامپ در بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی، تاکید می‌کند که به هرحال تحریم را نباید به چشم راهبرد تلقی کرد و باید به جنبه‌های دیگر مهار ایران نیز توجه کرد. با این حساب، خروج از سوریه، سیاست آمریکا در قبال ایران را تضعیف کرده و حاکی از ضعف و خستگی دولت واشنگتن است. در عین حال، ادامه این روند موجب می‌شود که کردهای سوریه به ایران و روسیه پناه بیاورند.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 990923

وب گردی

وب گردی