«مدیر به عنوان مربی» کتاب می شود

کتاب «مدیر به عنوان مربی» رویکرد مؤثر در توسعه منابع انسانی تألیف سلیمان احمدزاده توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد مهاباد در دست انتشار است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های اخیر ادبیات دانشگاهی نشان داده است که مدیران به طور فزاینده‌ای مسئولیت انجام بسیاری از اعمال منابع انسانی از قبیل توسعه کارکنان و تسهیل یادگیری آنان را بر عهده می‌گیرند. توسعه منابع انسانی نوعی علم رفتاری یا اجتماعی کاربردی است که به طور عمده به عملکرد انسان در سازمان‌ها، چگونگی تلاش آنها در رسیدن به قابلیت‌های بالقوه و ارتقای عملکرد از طریق یادگیری مرتبط است. برای تسهیل یادگیری کارکنان و توسعه آنان، از مدیران انتظار می‌رود نقش‌هایی از قبیل مربی‌گری ایفا کنند.

هر چند که امروزه مربی‌گری محبوبیت قابل توجهی بدست آورده است و تعداد فزاینده‌ای کتب و مقالات در این خصوص نوشته شده است . در ایران هم تعداد بسیار محدودی متون فارسی در زمینه مربی‌گری وجود دارد و انتظار است این مجموعه بتواند تا حدی که این کاستی را جبران کند؛ هر چند مطالعات بیشتر می تواند این مجموعه را غنی تر نمائید. همچنین این اثر در تلاش است تا مخاطبان با مباحث مدیر به عنوان مربی، مفاهیم، نقش‌ها و مدل‌های آن آشنا شوند.

این کتاب در پنج فصل تدوین شده است که در فصل اول: توسعه منابع انسانی؛ فصل دوم: مفهوم‌پردازی مربی‌گری و مدیر به عنوان مربی؛ فصل سوم: اصول، رویکردها و مزایای مربی‌گری در سازمان؛ فصل چهارم: مدل‌های مربی‌گری در سازمان؛ فصل پنجم: عوامل مؤثر بر موفقیت مدیر به عنوان مربی و فصل ششم: ویژگی‌ها و نقش‌های رفتار مدیر به عنوان مربی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

یکی از مقوله‌های مهم توسعه یافتگی سازمانی این است که از طریق خلاقیت‌های فردی سازمان را به سازمانی خلاق تبدیل کنیم. سازمان از طریق خلاقیت می تواند فرآیندهای خود را اصلاح و به اثربخشی و کارایی مطلوب دسترسی پیدا کند. امروزه مزیت رقابتی سازمان‌ها در داشتن نیروی انسانی خلاق و مفهوم و شاخص‌های اثربخشی و کارایی می‌باشد؛ در اثربخشی افراد به دنبال درست انجام دادن فرآیندهای کاری هستند تا از طریق آن سازمان نیز به اهداف خود دسترسی یابد. تحقق اهداف سازمان به نحو مطلوب موضوع مورد توجه اثربخشی است. اثربخشی به میزان زیادی با کیفیت نیز در ارتباط است. محور اساسی در اثربخشی نتایج یا بازده کار است، به تعبیر دیگر اثربخشی انجام کارهای صحیح است. در کارایی افراد و سازمان به دنبال انجام دادن کار درست هستند یعنی با کارایی منابع سازمان بهتر و مفیدتر بکار گرفته می‌شود...

در پشت جلد کتاب آمده است:

برای مدیریت کارکنان امروزی که اغلب دانشگر هستند مدل دستور بده و کنترل کن کارآیی خود را از دست داده است. شایسته است که مدیر برای کارکنان نقش مربی داشته باشد و با ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد و نهادینه شدن فرهنگ تیمی و مشارکتی زمینه توانمندسازی و توسعه سازمان را فراهم کند و مسائل مدیریتی بالاخص در عرصه رفتار سازمانی و منابع انسانی را حل و فصل نماید.

کتاب « مدیر به عنوان مربی» رویکرد مؤثر در توسعه منابع انسانی تألیف سلیمان احمدزاده عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در 239 صفحه توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد مهاباد منتشر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 991908

وب گردی

وب گردی