پیروی از آمریکا به رابطه ما با ایران لطمه می‌زند

یک تحلیلگر لهستانی با انتقاد از میزبانی کشورش از یک نشست ضدایرانی، گفت ورشو خود را به کارگزار سیاست خارجی آمریکا بدل کرده و با این کار به روابط خود با تهران لطمه می‌زند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، تصمیم دولت لهستان برای میزبانی از نشستی که تصور می‌شود هدف اصلی آن فضاسازی علیه ایران باشد، هم در اتحادیه اروپا و هم در خود لهستان با انتقاداتی مواجه شده است.

پایگاه «پالیتیکو» در گزارشی با عنوان «ترامپ به دنبال تفرقه انداختن در اتحادیه اروپا همزمان با تشدید منازعه بر سر توافق هسته‌ای ایران»، نوشته است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با انتخاب لهستان به عنوان میزبان نشست موسوم به «آینده خاورمیانه» و متمرکز کردن آن بر ایران، تلاش می‌کند میان اعضای اتحادیه اروپا در موضوع ایران اختلاف ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، همراهی ورشو با واشنگتن موجب شده تا برخی کشورهای اروپایی از لهستان انتقاد کنند. در بخشی از این گزارش آمده است: «دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از اظهار نظر علنی در مورد این مراسم خودداری کرده و سوالات را به همتایان لهستانی خود ارجاع دادند. اما این دیپلمات‌ها و مقامات به صورت خصوصی از آنچه آن‌ها تلاش آشکار ورشو برای جلب نظر ترامپ، آن هم به هزینه اتحادیه اروپا، خواندند، ابراز ناخرسندی می‌کنند.»

آنطور که اتحادیه اروپا اعلام کرده، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قصد ندارد در این نشست که روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار می‌شود، شرکت کنند. بقیه کشورهای اروپایی نیز هنوز در این مورد تصمیم نگرفته‌اند.

انتقاد از میزبانی لهستان از این نشست، به اعضای اتحادیه اروپا محدود نیست و در خود لهستان هم این تصمیم با برخی واکنش‌های منفی مواجه شده است. به نوشته پالیتیکو، برخی از تحلیلگران در لهستان می‌گویند ورشو از نحوه اعلام این نشست توسط دولت ترامپ غافلگیر شده و حالا هم به شکلی نابخردانه خود را درگیر مناقشه‌ای کرده که برایش منفعت چندانی به همراه ندارد.

«مارسین زابورووسکی» تحلیلگر اندیشکده لهستانی «ویزگراد اینسایت»، در این مورد می‌گوید: «ما در موقعیت کارگزاری سیاست خارجی آمریکا قرار گرفته‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه برگزاری این نشست اولین بار در جریان مصاحبه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با شبکه «فاکس نیوز» اعلام شد، افزود: «این کار و نحوه اطلاع‌رسانی در مورد آن به نحوی افتضاح انجام شد.»

در پی اعلام برگزاری این نشست و اظهارات پامپئو در مورد تمرکز این کنفرانس بر ایران، وزارت امور خارجه ایران دیپلمات ارشد لهستان در تهران را احضار کرد. زابورووسکی می‌گوید میزبانی لهستان از این نشست ضدایرانی به روابط ورشو با تهران لطمه می‌زند. به گفته این کارشناس لهستانی «ایران یک منبع بالقوه برای تنوع‌بخشی به بخش انرژی ما برای [کاهش وابستگی] به روسیه است. الان کاملا به این [رابطه] لطمه خورده است.»

لهستان هرچند عضو اتحادیه اروپاست و در ظاهر هم از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده، اما دولت راستگرای این کشور در ماه‌های گذشته بیش از هر دولت اروپایی دیگر با سیاست‌های آمریکا حمایت کرده و حتی به آمریکا پیشنهاد داده در لهستان یک پایگاه نظامی دائمی احداث کند. رئیس‌جمهور لهستان حتی پیشنهاد کرده که این پایگاه «دژ ترامپ» نام بگیرد.

به نوشته پالیتیکو، با این وجود، اتحادیه اروپا احتمالا به زودی ساز و کار موسوم به کانال ویژه پرداخت (SPV) را با هدف مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران راه‌اندازی کند. بنا بر این گزارش، این ساز و کار که قرار است مقر آن در فرانسه باشد، دستکم تلاشی نمادین با هدف اعلام حمایت اتحادیه اروپا از برجام و همچنین کمکی به حفظ میزانی از رابطه تجاری با تهران است. قرار است آخرین جزئیات مربوط به این ساز و کار در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا نهایی شود و برای تایید پایانی به نشست آتی سران اتحادیه ارجاع شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 993494

وب گردی

وب گردی