5 کشور پیشرو در استفاده از فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته کنونی در سطح جهان است که در سال‌های اخیر از توسعه قابل توجهی در کشورهای مختلف برخوردار بوده است. در این مقاله به معرفی 5 کشور پیشرو در استفاده از این فناوری می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری البوابة العربیة للاخبار التقنیة، فناوری تشخیص چهره به طور گسترده ای در سال های اخیر توسعه یافته است، چند سال قبل این فناوری تنها در حد ایده هایی بود که در فیلم های تخیلی مشاهده می شد؛ اما به سرعت به واقعیتی تبدیل شد که استفاده از آن در زمینه های مختلف آغاز شده است.

فناوری تشخیص چهره برای تشخیص چهره افراد جهت مشخص شدن یا تایید هویت آنها با استفاده از تصاویر دیجیتالی یا فیلم مورد استفاده قرار می گیرد. این تشخیص با مقایسه چهره های مورد نظر با چهره هایی انجام می شود که در پایگاه داده های این فناوری ذخیره شده است. این فناوری مورد استفاده دستگاه های مجری قانون بوده و می تواند چهره ها را با معیارهای بیومتریک مختلف مانند تشخیص اثر انگشت یا قرنیه چشم مقایسه کند؛ اما اخیراً برخی شرکت ها و موسسات از این فناوری به عنوان ابزاری برای تبلیغات استفاده می کنند و از سوی دیگر بسیاری از گوشی های تلفن همراه نیز از فناوری تشخیص چهره پشتیبانی کرده و کاربران را در انجام اموری چون قفل گوشی و امنیت معاملات مالی کمک می کند.

ارزیابی های موسسه «markets and markets» متخصص در امور بازار بیانگر آن است که ارزش بازار جهانی دوربین های تشخیص چهره و نرم افزارهای مربوط به آن تا سال 2020 به حدود 7.8 میلیارد دلار برسد، استفاده از این تکنولوژی هم‌اکنون در بسیاری از عرصه ها مانند تایید هویت در بانک، ردیابی و پیدا کردن مجرمان و تامین امنیت فرودگاه ها آغاز شده است و پیش بینی می شود افزایش نیاز به مراقبت از اماکن عمومی یکی از اصلی ترین عواملی باشد که توسعه بازار فناوری تشخیص چهره را به دنبال داشته باشد.

اما اصلی ترین کشورهایی که استفاده از این فناوری را آغاز کرده اند به شرح زیر است:

1- چین

چین کشوری است که بیشترین استفاده را از فناوری های تشخیص چهره در سطح جهان دارد؛ چرا که هم اکنون حدود 170 میلیون عدد از دوربین های ویدئویی مراقبتی در چین نصب شده و پیش بینی می شود این تعداد در سه سال آینده تا 400 میلیون عدد افزایش یابد و عملکرد تعداد زیادی از این دوربین ها بر اساس فناوری های هوش مصنوعی و تشخیص چهره است.

در سال 2017 چین با بیش از 900 درخواست پروانه ثبت اختراع برای فناوری هوش مصنوعی مواجه بوده و این در حالی است که آمریکا در همین مدت زمان، تنها 96 درخواست پروانه ثبت اختراع دریافت کرده است.

چین اخیراً اعلام کرد بیش از 60 فرودگاه این کشور به فناوری های تشخیص چهره مجهز شده اند و دوربین ها در 577 کانال امنیتی از چهره ها عکس برداری می کند و گذرنامه ها و کارت های شناسایی آنها را برای تایید هویت آنان بررسی می‌شود.

همچنین دانشگاه معلمان پکن نیز از فناوری تشخیص چهره برای تایید هویت دانشجویان و حضور و غیاب آنها استفاده می کند.

در چین کار به جایی رسیده است که بر اساس اعلام پایگاه خبری چینی «rednet.cn» از تشخیص چهره در سرویس های بهداشتی عمومی نیز به منظور بهبود و تقویت رفتار در اماکن عمومی استفاده می شود؛ به طوری که پس از تصویر برداری این فناوری از چهره فرد به طور خودکار 40 سانتیمتر دستمال کاغذی به فرد داده می شود.

2- سنگاپور:

سنگاپور در سال 2018 اعلام کرد قصد دارد دوربین های مجهز به فناوری تشخیص چهره را روی 100 هزار تیر روشنایی در خیابان های پایتخت این شهر برای تشخیص چهره توسط مقامات مربوطه این کشور نصب کند.

این پروژه که «lamppost-as-a-platform» نام دارد به عنوان بخشی از طرح دولت هوشمند در سنگاپور برای بهره گیری از فناوری های پیشرفته جهت بهبود زندگی افراد به شمار می رود و قرار است برنامه آزمایشی آن در سال جاری اجرا شود، دولت این کشور اعلام کرد: این فناوری امکان اجرای تحلیل های اجتماعی و حمایت از عملیات مبارزه با تروریسم را برای دولت فراهم می کند.

از جمله شرکت هایی که برای عقد قرارداد با سنگاپور جهت اجرای این پروژه رقابت می کند شرکت چینی «yitu technology» است که دوربین های تشخیص چهره را به دستگاه مجری قانون کشور مالزی ارائه می کند؛ اما سنگاپور قصد دارد از این فناوری برای پیدا کردن افراد مسنی که در شهر گمشده‌اند استفاده کند.

در این میان فرودگاه شانگی سنگاپور نیز تلاش می کند در آینده از این گونه سامانه ها برای پیدا کردن مسافران گمشده یا کسانی که به دلیل گذراندن بیش از حد وقت خود در بازارهای فرودگاه موجب تاخیر در انجام پرواز می شوند استفاده کند و هم اکنون یکی از سالن های این فرودگاه به این فناوری مجهز شده تا به مسافران برای حل مشکلات آنان کمک کند.

3- مالزی:

در فوریه 2018 خطوط هوایی «airasia» مالزی - به عنوان اولین شرکت هوایی آسیایی به کار گیرنده فناوری تشخیص چهره - از یک سامانه آزمایشی جهت تسریع امور ترخیص در فرودگاه تحت عنوان «faces» خبر داد که عملکرد آن بر اساس فناوری تشخیص چهره برای انجام سریع تر امور مسافران در فرودگاه است.

این سامانه می تواند نسبت موفقیت تایید هویت مسافران را تا 80 درصد افزایش دهد. چنانچه اقدامات مربوط به پرواز را از 11 الی 13 دقیقه به 9 الی 10 دقیقه کاهش می دهد.

4- آمریکا:

تمام فرودگاه های آمریکایی تلاش می کنند به طور تدریجی به سوی استفاده از فناوری تشخیص چهره حرکت نمایند؛ چرا که کمیته گمرکات و حفاظت از مرزهای آمریکا وابسته به وزارت امنیت داخلی این کشور سعی می کند با روش های مختلف این نوع از دوربین ها را در 13 فرودگاه نصب کند.

این تلاش ها پس از اولین آزمایش این فناوری در فرودگاه بین المللی اورلاندو در حال انجام است که توانست با 99 درصد موفقیت هر فردی را که وارد آمریکا شده است در کمتر از دو ثانیه شناسایی کند.

اما هم اکنون نرم افزار «biometric exit» مبتنی بر فناوری تشخیص چهره برای ردیابی افرادی که ویزای خروج از آمریکا دارند، استفاده می شود، چنانچه دولت قصد دارد آن را در مرز مکزیک برای پالایش افراد و وسایل نقیله مورد استفاده قرار دهد.

5- امارات متحده عربی:

امارات متحده عربی نیز از جمله کشورهای پیشرو در استفاده از تکنولوژی های پیشرفته به ویژه تشخیص چهره است و به طور کلی دولت این کشور استفاده از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی را برای مراقبت و حفاظت از مرزهای خود آغاز کرده است.

چنانچه هم اکنون فرودگاه بین المللی دبی مجهز به 80 دوربین تشخیص چهره برای تایید هویت مسافران است که در 10 ثانیه می تواند به کشف هر گونه تهدید امنیتی کمک کند.

تمامی دفاتر مهاجرت دولت امارات نیز تا سال 2020 به این سامانه متصل خواهند شد و با استفاده از هوش مصنوعی و تشخیص چهره هویت افرادی را که اجازه ورود به داخل کشور به آنان داده شده است، بررسی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994427

وب گردی

وب گردی