لزوم استفاده از استارتاپ‌های دانش بنیان در حوزه مدیریت شهری

عضو شورای شهر تهران در کنفرانس ملی استارتاپ ویکند بافت فرسوده، گفت: ما به عنوان شهرداری تهران و دولت جمهوری اسلامی، بایستی زمینه حضور مردم، بخش خصوصی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را در مدیریت شهری فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در کنفرانس ملی استارتاپ ویکند بافت فرسوده که در واحد یادگار امام (ره) برگزار شد، اظهار داشت: جمعیت شهری طی دهه‌های گذشته رو به افزایش بوده است؛ در دهه چهل جمعیت شهری کشور کمتر از ۳۰ درصد بوده؛ اما امروز به ۷۰ درصد رسیده است. این جمعیت بیشتر در کلان شهرها متمرکز است.

وی افزود: بافت‌های فرسوده در حال حاضر ۳ دسته هستند؛ بافت های قدیمی و تاریخی، بافت فرسوده پیرامون آن‌ها و بافت فرسوده دیگر که بروز آن در دهه های اخیر افزایش یافته و علت اصلی آن حاشیه نشینی است. سال ۸۲ ما ۶میلیون حاشیه نشین داشتیم و سال ۸۵ به ۸ میلیون نفر رسید؛ هزار محله بافت فرسوده در هسته مرکزی و هزار و صد بافت فرسوده در حاشیه آن وجود دارد.

سالاری ادامه داد: اولین مواجهه مسئولان شهری با بافت فرسوده سال ۱۳۷۶ است؛ در آن زمان برای اولین‌بار شرکت مادر تخصصی عمران و به سازی تاسیس شد که نگاهی تخصصی را به موضوع بافت فرسوده داشت.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در سال ۸۲ اتفاق خوبی رخ داد و جمهوری اسلامی ایران با بانک جهانی ارتباط خوبی برقرار کرد. به طوری که در توانمندسازی این حوزه اتفاقات بسیار خوبی رخ داد. در نتیجه توجه به مشارکت مردمی در این حوزه آغاز شد.

وی اذعان داشت: در سال ۸۸ این رویکرد ارتقا یافت و در اصل، مداخله دولت در مدیریت شهری به سمت ارائه بسته های تشویقی رفت؛ در حال حاضر از رویکرد تخریبی به نوسازی بافت فرسوده عبور کرده ایم و رویکرد‌های اجتماعی و فرهنگی جایگزین شده است.

سالاری تاکید کرد: مهم ترین مشکل در توفیق‌ نیافتن در احیا و نوسازی بافت های فرسوده، عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف است که موضوعی درون سازمانی قلمداد می شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به سند ملی بازآفرینی شهری گفت: در این سند سعی شد که با ایجاد ستاد باز آفرینی، مشکلات بافت فرسوده حل شود. در این ستاد ۲۱ دستگاه وظیفه حل این مشکلات را بر عهده گرفتند.

وی اضافه کرد: اهداف این ستاد شامل کاهش فقر‌شهری، ارتقای تاب‌آوری و ایمنی، ارتقای هویت و منزلت مکانی، تحقق حکمروایی شهری می شود. تا زمانی که سیستم حکمرانی به سمت حکمرانی شهری نرود، وضعیت کلان کشورها حل نخواهد شد.

سالاری با اشاره به اصول سند ملی بازآفرینی شهری افزود: این اصول شامل تولید متوازن جمعیت و رفع موانع سرمایه گذاری است. در این راستا به دنبال تقویت استارتاپ ها در نظام مدیریت شهری هستیم. محور اصلی بازآفرینی، مردم هستند. اگر برای مردم این موضوع آورده ای نداشته باشد، نمی توانیم آن ها را اجبار کنیم و باز آفرینی شهری را انجام‌ دهیم.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: باید در این راستا انگیزش مالی صورت بگیرد که با اصلاح ساختارها و زیربناهای شهری بتوانیم به این هدف برسیم و ارتقای کیفیت محیطی را رقم بزنیم. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری این است که عدالت شهری را با توجه به مناطق آسیب پذیر و مرکزی تحقق بخشد.

وی در ادامه گفت: ما به عنوان شهرداری تهران و دولت جمهوری اسلامی، بایستی زمینه حضور مردم، بخش خصوصی، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان را در مدیریت شهری فراهم کنیم. برای این که نوسازی بافت های فرسوده را به یک جنبش همگانی تبدیل کنیم باید همگی دست‌به‌دست هم دهند. نقش استارتاپ‌ها در این راستا بسیار قابل توجه است.

سالاری در پایان تاکید کرد: دولت باید مردم را در باز‌آفرینی شهری دخیل کند و با ارائه بسته‌های تشویقی همانند وام هایی با سود کم به توسعه شهری کمک کند. لذا نیازی به مداخله مستقیم دولت در توسعه شهری نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 996991

وب گردی

وب گردی