ناقوس گزارش مولر دوباره به صدا درآمد

رئیس جمهور آمریکا که پیشتر با انتشار بخش‌هایی از گزارش «رابرت مولر» خود را برنده این داستان پر‌حاشیه می‌دانست بار دیگر کابوس این پرونده دامنه‌دار، زندگی سیاسی او را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «دونالد ترامپ» پدیده عجیب سیاست و سکاندار مرموز کاخ سفید، مدتهاست سوژه جنجالی رسانه‌ها و محافل سیاسی‌ست و هر از چندگاهی پرونده‌ای از رفتارهای مشکوک، تجاوز به عنف و غیره اعتبارش را زیر سوال می برند؛ اگرچه با مدیریت این موضوعات به نوعی خود را تبرئه می‌کند با این حال سایه سنگین یک رسوایی بدون مسکوت شدن، همچنان آینده سیاسی وی را تهدید می‌کند.

آمریکایی‌ها به رغم پایان جنگ سرد همچنان روسیه را نماد یک دشمن قسم خورده خود تلقی می کنند؛ بنابراین همواره نسبت به آن حساسیت های خاصی وجود دارد. با طرح مساله تبانی مسکو با ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 زلزله ای سپهر سیاست در آمریکا را لرزاند. کار تاجایی پیش رفت که دادستان ویژه «رابرت مولر» مسئول بازرسی از این پرونده جنجالی شد.

گزارش اولیه مولر در ماه مارس منتشر شد و ترامپ از آن به عنوان «پیروزی بزرگ» علیه دموکرات‌ها یاد کرد و از پایان این پرونده خبر داد. با این حال روز چهارشنبه در نشست کمیته های قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان یک بار دیگر این موضوع دامنه دار مطرح شد و مولر با رد تبرئه کامل رئیس جمهور دوباره کمپین تشکیک علیه او را کلید زد.

کابوسی که تمامی ندارد

رابرت مولر دو سال تمام به عنوان بازرس ویژه درباره تبانی احتمالی تیم انتخاباتی دونالد ترامپ با روسها و ظن دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا تحقیق کرد. این تحقیق همچنین شامل این نیز میشد که آیا ترامپ پس از ورود به کاخ سفید در برابر تحقیقات قضایی مانعتراشی کرده است یا نه؟

وی در گزارش نهایی خود به این جمعبندی رسیده که اعضای تیم ترامپ با دولت روسیه تبانی نکردهاند. با این حال مولر، در این گزارش از ۱۰ اقدام توسط ترامپ نام برده که میتوان آنها را مصداق «کارشکنی در اجرای عدالت» دانست.

به رغم این واقعیت ترامپ در اولین گردهمایی حامیانش پس از انتشار نتیجه گزارش بازرس مولر، یک بار دیگر ادعا کرد این گزارش او را کاملا تبرئه کرده است؛ بنابراین موضوع مختومه شدن این پرونده مطرح شد. اما با حضور رابرت مولر در جلسهای پنج ساعته پاسخ به پرسشهای اعضای کمیتههای اطلاعاتی و قضایی مجلس نمایندگان رویای ترامپ دوباره رنگ باخت.

رابرت مولر در این جلسه دوباره رئیس جمهور را متهم به ممانعت از اجرای عدالت کرد و تنها دلیل عدم تعقیب قضائی ترامپ را رویه وزارت دادگستری دانست که رئیس جمهوری مستقر را تحت تعقیب قرار نمیدهد با این حال افزود پس از کنار رفتن از قدرت، امکان تحت تعقیب قرار دادن وی وجود دارد.

پایان این نشست ترامپ در این زمان خطیر و سرنوشت‌ساز دوباره به ورطه بحران کشیده شد. انتخابات ریاست جمهوری درپیش است و ترامپ می خواست بدون هیچ شائبه‌ای نسبت به گذشته سیاسی‌‌اش در آن شرکت کند؛ اما نه تنها سایه شائبه بر آن افتاد بلکه مخالفان او نیز حتی خواستار استیضاح او هستند که آیا این سناریو می‌تواند ترامپ را به سرنوشت «ریچارد نیسکون» دچار کند؟

آیا ترامپ استیضاح می‌شود؟

هنوز دیدگاه روشنی درمورد آینده این پرونده وجود ندارد. شماری از مخالفان دونالد ترامپ در کنگره، با استناد به این موارد خواهان استیضاح او به اتهام ممانعت از اجرای قانون هستند؛ اما جمهوریخواهان و ترامپ بارها تأکید کردهاند که این پرونده مختومه شده و رئیسجمهوری بیگناه است.

در مقابل افرادی همچون «پریت بارارا»، دادستان سابق ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک معتقد است گفته‌های مولر بدین معنی‌ست که در صورت تمام شدن دوره ریاستجمهوری، ترامپ میتواند متهم شود و وی را به دادگاه بکشاند.

اگرچه افرادی هستند که خواستار استیضاح ترامپ پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 هستند. «جرالد ندلر» رئیس کمیته قضائی و «آدام شف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا بارها بر لزوم استیضاح ترامپ سخن گفته‌اند روز چهارشنبه نیز دوباره از رویکرد خود دفاع کردند. با این حال «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان تاکنون از این مساله حمایت نکرده و آن را مفید نمیداند.

به نظر میرسد دلیل مخالفت پلوسی، اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا‌ست که رأی لازم را به این استیضاح نخواهند داد.

پلوسی می خواهد با دست پر وارد روند استیضاح شوند. وی حتی بارها اعلام کرده است برکناری ریچادر نیکسون در «پرونده واترگیت» زمانی رخ داد که اطلاعات لازم در این باره روی نوارها ضبط شده بود؛ بنابراین زمانی می توانیم ترامپ را نیز از کار برکنار کنیم که ادله محکمه‌پسند محکمی علیه او داشته باشیم و تا زمانی جمع آوری این اسناد باید منتظر ماند.

به بیانی دیگر اگرچه دموکرات ها تمایل زیادی برای استیضاح ترامپ دارند؛ اما نمی خواهند با تعجیل در این مساله ضریب شکست خود را افزایش دهند، بنابراین همچنان از این مساله به عنوان پاشنه آشیل ترامپ استفاده می کنند و به طور همزمان نیز روند جمع آوری اسناد علیه رئیس جمهور را ادامه می دهند.

می توان پیش‌بینی کرد در آینده به ویژه در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دموکرات ها با تاکید بر این مساله ترامپ را در گوشه رینگ قرار خواهند داد و کابوس کشیدن او به دادگاه را نیز همچنان زنده نگاه خواهند داشت.

سخن آخر

زمانی که رابرت مولر گزارش خود را منتشر کرد دونالد ترامپ سرمست از پیروزی خود و با اقتباس از سریال بازی تاج و تخت در توییتی نوشت «بازی به پایان رسید». به نظر می رسد برآورد و واکنش ترامپ بسیار خوش‌بینانه بوده و برخلاف برداشت ساده‌اش، همچنان دلایل متعددی برای ادامه این بازی وجود دارد.

مولر در نشست روز چهارشنبه آشکارا بر نگرانی های خود در مورد ادامه مداخله روسیه در نظام سیاسی دموکراتیک آمریکا تاکید کرد؛ بنابراین همچنان وحشت آمریکایی‌ها برطرف نشده است و روسیه به بازی مبهم خود با کارت ترامپ ادامه می دهد.

علاوه براین پرونده ترامپ نیز هنوز مختومه نشده است و این احتمال وجود دارد در آینده بخش های دیگری از این رسوایی برملا شود.

گویا تا زمانی که دیدگاه بدبینانه نسبت به مداخله روسیه مرتفع نشود و رئیس جمهور همچنان در مظان اتهام قرار داشته باشد ترامپ نفس راحتی نخواهد کشید و بازی همچنان با شدت سابق ادامه خواهد داشت.

کد خبر: 1022479

وب گردی

وب گردی