دانشکده‌های نو و کارآمد در حوزه آسیب‌های اجتماعی تأسیس می‌شود

معاون علوم انسانی وهنر دانشگاه آزاد اسلامی  گفت: فقدان وجود دانشکده های آسیب های اجتماعی، خانواده، فضای مجازی و... کاملا محسوس است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی اراک، جلسه هیأت اندیشه ورز استان مرکزی با حضور حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی حسین کلانتری سرپرست دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و واحد اراک، اعضای هیات اندیشه ورز استان مرکزی و جمعی از معاونان دانشگاه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه آزاداسلامی اراک برگزار شد.
در ابتدای این جلسه کلانتری ضمن عرض خیر مقدم به خسرو پناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی گفت: هدف پیوند علوم انسانی و هنر با نظام و جامعه اسلامی است و باید برای تولید دانش بومی واسلامی بستر مناسب تری ایجاد کرد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی واحد اراک با بیان اینکه هدف از تشکیل هیات اندیشه ورز ایجاد نگرش مثبت به حوزه علوم انسانی در کشور و استان است،گفت: تشویق و هدایت استعداد جوانان به تحصیل و تحقیق در حوزه علوم انسانی و کمک به کاربردی شدن علوم انسانی از اولویت ها است و باید در هیات کادر سازی شود و امید است بتوانیم جایگاه علوم انسانی وهنر در استان مرکزی با کمک نخبگان را متعالی کنیم.
وی تشویق و هدایت نخبگان، استعدادهای برتر و خصوصا جوانان در حوزه علوم انشانی و کمک به کاربردی کردن و کاربردی شدن علوم انسانی و هنر را از دیگر اهداف تشکیل این هیات نام برد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک تاکید کرد: طراحی پایان نامه ها و رساله های دکتری و سایر نشریات و مقالاتی که در حوزه علوم انسانی است؛ می تواند از اهداف تشکیل هیات اندیشه ورز در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.
وی با بیان اینکه انتظار می رود با شکل گیری این هیات در دانشگاه هر یک از اساتید و همکاران در حوزه تخصصی خود، کمیته ای با هدف شناسایی مشکلات، چالش ها و معضلات استان تشکیل و بعد از بررسی این موارد مشکلات مهم را در هیات اندیشه ورز بعد از جمع بندی و رتبه بندی بررسی کنند.
کلانتری در پایان با اشاره به وجود جشنواره های مختلفی در حوزه های مختلف علوم انسانی، علوم پایه و... افزود: پیشنهاد داریم در حوزه هنر نیز جشنواره ای از سوی وزارت علوم برنامه ریزی و برگزار شود چرا که جای خالی این مبحث بسیار احساس می شود.
در ادامه حجت الاسلام خسروپناه معاون علوم انسانی وهنر دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: در طول سفرهای استانی به این نتیجه رسیدیم که باید به دنبال پیاده کردن مدل مردم سالاری(دموکراسی) علمی باشیم.
وی با بیان اینکه قریب به 2500 نیرو در ستاد فعالیت دارند افزود: یکی از علت هایی که ستاد فربه شده اینست که بسیاری از کارهای بزرگ را ستاد به تنهایی انجام می‌دهد و چاپ مجلات متعددی را نیز راه اندازی کرده است.
حجت الاسلام خسرو پناه خاطرنشان کرد: برای اینکه ستاد بتواند به خوبی کار ستادی را انجام دهد باید تعامل ویژه ای را با صف داشته باشد. در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی به این نتیجه رسید تا برای برقراری چنین ارتباطی هیات های اندیشه ورز متشکل از اعضای هیات علمی، که با سایر اعضای هیات علمی مرتبط باشند را راه اندازی کند.
وی تصریح کرد: در این خصوص مقرر شد اساتیدی در این هیات ها به کار گرفته شوند که هم مرتبه علمی و روزمه خوبی در دانشگاه داشته باشند و هم بتوانند ایده های خوبی به ستاد ارائه دهند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: هیات های اندیشه ورز قرار نیست رقیبی برای معاونت های مختلف در دانشگاه آزاد باشد بلکه می تواند به عنوان یک بازوی علمی و پژوهشی در جلسات متعدد ایده و طرح های کارآمدی تاثیرگذاری را ارائه کنند.
وی ضمن اشاره به فعالیت ها و تکالیف هیات اندیشه ورز افزود: این هیات می تواند در خصوص رفع نقاط ضعف و یا تقویت مجلات موجود علوم انسانی و هنر تلاش نمایند و پیشنهاد راه اندازی مجلات جدید با رویکرد تعالی حتی اگر نیاز به همکاری و تعامل با اعضای هیات علمی دانشگاه های دیگر باشد را بدهند.
حجت الاسلام خسرو پناه تاکید کرد: بحث برنامه ریزی برای توانمند سازی اساتید و تقویت آنان از دیگر تکالیف و اهداف تشکیل هیات اندیشه ورز است چرا که برخی از اساتید و مدرسان به تدریس عادت کرده و با پژوهش و تحقیق بیگانه اند به همین جهت می توان از اساتید تعالی علوم انسانی مجرب در استان هایی چون قم ، تهران و.... در کنار اساتید دانشگاه همان استان بهره مند شد.
وی اصلاح و تاسیس رشته ها و میان رشته های جدید را از دیگر اهداف این هیات برشمرد و گفت: به طور مثال ایران مهد خوش نویسی و هنر در دنیا است در حالیکه در دانشگاه های مختلف رشته خوش نویسی به طور مجزا نداریم و از سوی وزارت علوم نیز مصوب نشده که در این راستا هیات اندیشه ورز می تواند نظرات و ایده های مختلفی را به جهت راه اندازی رشته های نو و درآمدزا ارائه کند که قطعا می تواند دانشگاه را در جذب دانشجویان بیشتر یاری رساند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در صورت توجه به آمایش سرزمینی و سنجش نیازهای هر استان می توان رشته هایی کارشناسی شده مطابق با نیازها و پتانسیل های استان های مختلف تاسیس کرد تا دانشگاه آزاد از وضعیت موجود و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی نجات یابد.
وی در پایان از ایجاد دانشکده های نو و کارآمد به عنوان دیگر اقدامات و نظریه پردازی های هیات اندیشه ورز نام برد و یادآور شد: فقدان وجود دانشکده های آسیب های اجتماعی، خانواده، فضای مجازی و... کاملا محسوس است این در حالیست که می توان گفت دانشکده های ما اکثرا علم محور بوده و به نظر می رسد اگر بخواهیم دانشگاه های ما از نسل اول و دوم به نسل سوم ارتقاء یابند می بایست دانشگاه های موضوع محور داشته باشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1031679

وب گردی

وب گردی