کیت‌های ویتامین D3 تولید شد

درحال حاضر بیش از هزار نوع کیت آزمایشگاهی در مراکز تشخیصی و آزمایشگاهی کشور استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین یک شرکت دانش‌بنیان توانست با فناوری بومی به تولید کیت‌های الایزای، کیت‌های گاما و کیت‌های ویتامین D3 دست پیدا کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درحال حاضر بیش از هزار نوع کیت آزمایشگاهی در مراکز تشخیصی و آزمایشگاهی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک شرکت دانش‌بنیان توانست با فناوری بومی به تولید کیت‌های الایزای، کیت‌های گاما و کیت‌های ویتامین D3 دست پیدا کند.

محسن سروری مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره خصوصیات کیت ویتامین D3 گفت: ویتامین D نوعی سکواستروئید است. این ویتامین دارای دو شکل شیمیایی مجزا (ویتامین D2 و D3) است که از نظر بیولوژیکی دارای اثرات یکسان است. ویتامین D2 یک ملکول ۲۸ کربنی است که از ارگوسترول گیاهی مشتق می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی‌که ویتامین D3 یک ملکول ۲۷ کربنی است و از کلسترول مشتق می‌شود. شکل فعال بیولوژیکی ویتامین D در گردش خون، مشتق ۲۵ هیدروکسیله آن است.

سروری افزود: وقتی ویتامین D وارد بدن انسان می‌شود، در کبد هیدروکسیله شده و به شکل فعال آن تبدیل می شود. مشتق ۲۵ هیدروکسیله ویتامین D، شکل عمده ذخیره ویتامین D در بدن است. لذا تعیین غلظت ۲۵-OH-Vitamin D3 در سرم، نشانگر اولیه سطح این ویتامین در بدن است.

وی درباره اساس روش اندازه گیری این کیت گفت: کیت الایزای۲۵-Hydroxyvitamin D3 موجود بر اساس سنجش ایمونولوژیکی رقابتی تهیه شده است. در این کیت از روش پوشش آنتی بادی استفاده شده است. ۲۵ -OH-Vitamin D3 موجود در نمونه ها برای اتصال به آنتی بادی منوکلونال ضد ۲۵-OH-Vitamin D3 که بر روی پلیت پوشش داده شده است، با ۲۵ -OH-Vitamin D3-Biotin رقابت می‌کند.

این فعال فناور اضافه کرد: پس از زمان انکوباسیون، پلیت ها تخلیه می شوند. سپس کونژوگه HRP-Streptavidin به چاهک‌ها اضافه میشود. پس از زمان انکوباسیون، چاهک ها تخلیه شده و شستشو داده می‌شوند.

وی همچنین تصریح کرد: به هر چاهک سوبسترای آنزیم اضافه می شود که فعالیت آنزیم بطور معکوس با غلظت ۲۵-OH-Vitamin D3 در نمونه ها متناسب است. استانداردهای ۲۵ -OH-Vitamin D3 با غلظت مشخص، همراه با نمونه‌های مجهول آزمایش می‌شوند که براساس منحنی استاندارد جذب نور در مقابل غلظت ۲۵-OH-Vitamin D3، غلظت نمونه‌های مجهول بدست می‌آید.

سروری، به میزان اشتغال‌زایی که در این شرکت صورت گرفته اشاره کرد و گفت: با تولید این محصولات برای 70 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

وی درباره این‌که آیا نمونه مشابه این تولیدات به کشور وارد می‌شود یا خیر گفت: نمونه‌های مشابه این محصولات از کشورهایی دیگر همچون آمریکا، آلمان، فرانسه، هند و چین وارد کشور می‌شود که به لحاظ کیفیت، تولیدات این شرکت با نمونه‌های وارد شده قابل رقابت است.

سروری افزود: قیمت نمونه مشابه خارجی این محصولات بسیار بالاست و در مواقعی قیمت تولیدات این شرکت حدود 50 درصد ارزان‌تر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045416

وب گردی

وب گردی