کارمندان شرکت‌های دانش‌بنیان از سربازی معاف می‌شوند

استفاده شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات معافیت سربازی یکی از تمهیدات ویژه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری مراجع ذیصلاح است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،استفاده شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات معافیت سربازی است. با مساعدت این نهادها و پیگیری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو امکان «امریه» و «پروژه» جایگزین خدمت، از جمله راهکارهای هستند که امکان استفاده شرکت‌های دانش بنیان را از این خدمت فراهم می‌سازد.

در سال 1397 تسهیلاتی در موضوع سربازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شد که مهم‌ترین آنها حفظ نیروهای کلیدی شرکت‌های دانش بنیان و همچنین استفاده از نیروی انسانی ارزان در قالب نظام وظیفه تخصصی بود، با توجه به اینکه ممکن است شرکت‌های دانش بنیان در مراحلی از کار تحقیق و توسعه یا تولید، نیاز مبرمی به برخی شاغلان کلیدی خود داشته باشند، امکانی فراهم شده است که این افراد، خدمت سربازی خود را در همان شرکت بگذرانند و در جبهه دانش به کشور خدمت کنند.

فرد متقاضی می‌تواند به دو صورت، خدمت خود را در این شرکت‌ها بگذراند، روش اول اخذ امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان است و روش دوم گرفتن پروژه جایگزین خدمت برای صنایع دفاعی و کشوری یا برای شرکت‌های دانش بنیان است، ممکن است که فرد متقاضی در حال کار در یک شرکت دانش بنیان باشد یا آنکه دارای دانش و تخصصی باشد که یک شرکت دانش بنیان به شکل مبرمی به آن نیاز داشته باشد.

لازم است شخص فعال فناور متقاضی استفاده از تسهیلات سرباز امریه به عنوان نیروی رسمی در شرکت به فعالیت بپردازد و حداقل دارای سه ماه سابقه بیمه در این مجموعه باشد. البته هر شرکت دانش بنیانی نمی‌تواند از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی استفاده کند و باید از شرایط لازم برخوردار باشد. همچنین فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی نیز امکان استفاده از این قانون را ندارند، این قانون شامل حال فعالان دارای مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی نیز نمی‌شود و مشمولان دارای غیبت هم نمی‌توانند برای برخورداری از این تسهیلات اقدام کنند.

البته مشمول خدمت می‌تواند در صورت غیبت موجه، درخواست «توجیه غیبت» کند که از فرایندی نسبتاً طولانی و پیچیده‌ای برخوردار است.

پس از اطمینان از دارا بودن شرایط می‌توانید نسبت به بارگذاری مدارک درخواستی در سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان اقدام کنید.

برای برخورداری از این خدمت باید از سطح مشخصی از امتیاز برخوردار باشید امتیازات به دو بخش امتیازات علمی و فناورانه تقسیم‌بندی می‌شود که لازم است، شخص متقاضی حداقل در این رابطه 60 امتیاز را کسب کند.

بخش اول امتیازات، شامل مقالات علمی، کتاب، دانشگاه محل تحصیل و بخش دوم( امتیازهای فناورانه) شامل سمت در شرکت، مدت زمان فعالیت در شرکت و برخی موارد دیگر است. در صورتی که در هر کدام از بخش‌های علمی و فناوری، فعالیتی داشته‌اید لازم است در سامانه سینا اطلاعات آن را تکمیل کنید و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید و سپس درخواست خود را ارسال کنید.

یکی از مهمترین بخش‌های این سامانه برای تکمیل اطلاعات، بخش مربوط به اطلاعات شرکت دانش بنیان است که شامل کاربرگ‌های فعالیت در شرکت و رزومه کاری فرد است که در سربرگ شرکت تکمیل و مهر و امضا شده و اسکن آن در سامانه بارگذاری شده است. در این کاربرگ، شرکت علاوه بر درج اطلاعات کاری به شما اجازه می‌دهد از سهمیه شرکت برای جذب شما به عنوان سرباز امریه یا سرباز فناور استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045827

وب گردی

وب گردی