کاوشگرC5  ساخته شد/ پژوهشگاه هوافضا چشم‌انتظار تخصیص بودجه

رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی پژوهشگاه هوافضا از طراحی و ساخت سامانه هدایت و کنترل ناوبری کاوشگرC5 توسط محققان پژوهشگاه هوا و فضا خبر داد و گفت: در صورت تخصیص به‌موقع بودجه می‌توانیم بسیاری از طرح‌های کلان را به اتمام برسانیم.

علیرضا علیخانی رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی پژوهشگاه هوافضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به توسعه کاوشگرها اظهار کرد: در این راستا 8 کاوشگر را به فضا پرتاب کردیم، برای توسعه فناوری در این عرصه سامانه هدایت، کنترل ناوبری کاوشگر C5 را طراحی کردیم تا جایی که قبلا این سیستم را نداشتیم و اکنون موفق به ساخت آن شدیم.

وی تصریح کرد: ماموریت سیستمی کاوشگرC5، پرواز زیرمداری به ارتفاع 150 کیلومتری همراه با محفظه آزمایشگاهی و بازیابی سالم محموله است. همچنین پایدارسازی محموله پس از جدایی از حامل، کنترل وضعیت محموله برای تنظیم زوایای مناسب به منظور جهت‌گیری مورد نیاز، کنترل وضعیت محموله تعقیب زوایای مناسب به منظور جهت‌گیری مورد نیاز و پایدارسازی دینامیکی محموله در فاز برگشت از دیگر ماموریت‌های این سامانه است.

علیخانی ادامه داد: ما در استفاده از کاوشگرها در بحث تست زیرمداری یا زیرمیکروگراویتی نیاز به سیستم کنترل و جهت گیری مناسب در این زمینه داشتیم و از طرف دیگر باید سامانه‌های فضایی براساس ماموریت تعریف شده به حمل محموله فضایی کمک کنند.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی پژوهشگاه هوافضا با اشاره به جنبه‌های مختلف ماموریتی این سامانه گفت: ماموریت آن را می‌توان در جنبه علمی اکتشافی، اثبات فناوری( نمایش توانمندی) و توسعه تکنولوژی خلاصه کرد. به طور کلی در بخش توسعه تکنولوژی از رانشگرهای گاز سرد جهت کنترل وضعیت، کمک به توسعه سیستم کنترل وضعیت خارج از جو با بستن حلقه فیدبک کنترل، دریافت داده‌های ناوبری با دقت مناسب و تحلیل مانورهای انجام شده در طول پرواز، سنجش شتاب‌ها و نرخ‌های دورانی وارد بر محموله در فازهای مختلف پرواز، تحلیل عملکرد سیستم کنترل وضعیت محموله با اندازه‌گیری سیگنال‌های خروجی و توسعه فناوری سخت‌افزار در حلقه کنترل وضعیت استفاده شده است.

وی ادامه داد: همچنین سیستم ناوبری تلفیقی متصل به GPS بوده و پردازنده‌ها به صورت آنلاین محاسبات را انجام می‌دهند تا فرامین کنترلی را بادقت مناسب به عملگرها ارسال کند.

وی افزود: این سیستم برای اولین بار در کشور ساخته شده است. همچنین برند کاوشگر را پژوهشگاه هوا فضا می‌سازد، بنابراین آخرین پرتاب کاوشگر ما دیوان یا کاوشگر پژوهش بود که در آن عملا برای ارسال کاوشگر از میمون‌ها استفاده کردیم. به همین منظور قرار است این رینگ‌ و سیستم ناوبری را توسعه دهیم و در پرتاب‌ها از آن‌ها استفاده کنیم.

علیخانی گفت: برنامه‌های مدونی تا سال 1404 در دستور کار خود قرار داده‌ایم، به ویژه در حوزه خانواده کاوشگرها نیز توسعه فناوری را به منظور ارسال موجود زنده پیگیری می‌کنیم. در صورت تخصیص به‌موقع بودجه می‌توانیم این طرح‌ها را به سرانجام برسانیم.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی پژوهشگاه هوافضا در رابطه با همکاری مراکز دانشگاهی با این پژوهشگاه گفت: در حال حاضر، با دانشگاه‌های بزرگ صنعتی کشور در زمینه طراحی، تست و توسعه فناوری‌های فضایی همکاری می‌کنیم. علاوه بر این، تاکنون حدود 40 شرکت دانش‌بنیان نیز در اجرای برنامه‌های ما درگیر بودند برهمین اساس با توجه به بلوغ فناوری و دانش در عرصه فناوری فضایی می‌توانیم طرح‌های بزرگی در این عرصه به منصه ظهور برسانیم.

وی یادآور شد: در کاوشگرهایی که ساندی کراکت‌ها یکی از پرتاب‌های متدوال ایسا و ناسا است ما نیز هر ساله از فناوری‌های فضایی آنان استفاده می‌کنیم. همچنین مباحث تحلیلی، طراحی و تست را انجام می‌دهیم. پژوهشگاه هوا فضا از 15 سال پیش تاکنون در این عرصه فعالیت می‌کند؛ اما طی چند سال اخیر به دلیل مسائل مالی نتوانسته است اقدامات جدی‌تری انجام بدهد.

علیخانی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان نقش کلیدی در توسعه فناوری‌های فضایی ایفا می‌کنند به طوری که ما در اجرای پروژه‌های ویژه در ساخت این سیستم از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان بهره گرفتیم تا بتوانیم با قیمت پایین و رقابتی بعضی سابسیستم‌ها را روانه بازار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056446

وب گردی

وب گردی