فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاه آزاد اصفهان نقش‌آفرینان اصلی اقتصاد استان هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: تعاملات گسترده‌‌‌ای با صنایع فعال و کارخانجات استان داریم و بسیاری از فارغ‌‌‌التحصیلان مهندسی صنایع غذایی و علوم دامی ما در کارخانجات مطرح لبنیات‌‌‌سازی سطح استان فعالیت دارند و جزو صاحبان صنایع محسوب می شوند.

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه در ترویج فرهنگ کارآفرینی گفت: اثرگذاری دانشگاه‌‌‌ها در توسعه کارآفرینی به نحوه آموزش و پژوهش ما بستگی دارد که باید براساس آن کار کنند. دانشگاه‌‌‌های نسل جدید دانشجو را خلاق و کارآفرین بار می‌‌‌آورند؛ در شرایطی که در سیستم آموزش سنتی شرایط به این شکل نبود.

وی تشریح کرد: دانشگاه آزاد به عنوان بخش مهم و اثرگذار آموزش عالی با ایجاد سراهای نوآوری و راه‌‌‌اندازی طرح پایش و توجه به حل مسائل کشور، از سوی دیگر اجرایی ساختن طرح‌‌‌های دیگری چون پویش و رویش که مهم‌‌‌ترین دستاورد این طرح‌‌‌ها، حضور در صنایع مختلف و کسب تجربه و در نهایت تربیت فارغ‌‌‌التحصیلان کارآفرین است می‌‌تواند نقشی تعیین‌‌‌کننده در این راه داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ادامه درباره اهمیت آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌‌‌‌ها خاطر نشان کرد: آموزش کارآفرینی به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه‌های دنیا تبدیل شده، از جمله اهداف آموزشی در این زمینه، مناسب بودن محتوای دوره‌های آموزش، کارآفرین بودن شیوه‌های تدریس، ایجاد و گسترش مفهوم و فرهنگ کارآفرینی در محیط دانشگاه، ایجاد تحرک برای توسعه اقتصادی، ترغیب دانشگاه‌ها به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش کارآفرینی، گسترش تحقیقات در خصوص کارآفرینی و کارآفرینان، حمایت‌های اطلاعاتی، مشاوره‌ای و مالی لازم جهت راه‌اندازی فعالیت‌های کارآفرینی توسط دانشجویان و دانش آموختگان، اثربخش بودن دوره‌های کارآفرینی و تطبیق و هماهنگی دوره‌های آموزشی به منظور تربیت دانشجویان و دانش‌آموختگان کارآفرین می‌‌‌‌‌توان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند اندیشمندان کارآفرین بر این باورند که آموزش کارآفرینی را باید از دوران کودکی آغاز کرد و در دوره‌های تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برنامه‌های آموزش کارآفرینی را قرار داد؛ اما دانشگاه به عنوان یک سازمان اثرگذار در این زمینه، شناخته شده است. بنابراین می‌توان با ایجاد فرهنگ کارآفرینی بستر و زمینه اجرای برنامه‌های کارآفرینی را فراهم کرد و به تربیت کارآفرینانی همت گماشت که سرمنشأ تغییرات شگرف در جامعه باشند.

نجفی تاکید کرد: نظام‌های آموزش عالی باید جواب‌گوی نیازهای آینده جامعه باشند؛ از این رو به نظر می‌رسد هدف نهایی نظام آموزش عالی آماده‌‌‌سازی افراد برای رفتار معقول در اجتماع است. دانشگاه با تربیت افراد کارآفرین نقش بسزایی در اقتصاد، تکنولوژی، نوآوری و فناوری کردن نتایج تحقیقات بر عهده دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان درباره نحوه ترمیم ارتباط قطع شده بین اقتصاد و دانشگاه تصریح کرد: در تولیدات علمی دهه 80 و 90، رشد خوبی داشتیم و اثر آن در تولید ناخالص ملی و اقتصاد کشور کم بوده است. متاسفانه تاکنون، دیدگاه حل مسئله‌‌‌ای نسبت به پژوهش‌‌‌ها و تحقیقات کشور نداشتیم و پایان‌‌نامه‌‌های دانشجویی ما هدفمند و در مسیر حل مسائل کشور نبوده، اقتصاد موجود را تعالی نداده و مشکلات صنعت را رفع نکرده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر، متاسفانه شکافی جدی بین دانشگاه و اقتصاد کشور وجود دارد؛ اما طرح‌‌هایی که دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور، در امور فناورانه مثل پایش پویش و رویش دارد می‌‌‌تواند گامی موثر در جهت توسعه اقتصادی و پر کردن شکاف موجود باشد. در این طرح‌‌ها به دنبال حضور دانشگاه در قالب شرکت‌‌های دانش‌‌‌بنیانی هستیم که در دل آن کارآفرینی و اشتغال به وجود می‌‌‌آید.

نجفی یادآور شد: عمده ترین مسئله ای که باعث رشد و توسعه اقتصادی می شود، تغییر در کیفیت آموزش و توجه به کیفیت نیروی انسانی است. اگر می‌‌‌خواهیم بحث کار آفرینی را در کشور جدی بگیریم باید نظام آموزشی ما به سمتی رود که نیروهای با شهامت و شجاعت در تصمیم‌گیری پرورش دهد.

نجفی درباره ارتباط دانشگاه آزاد اصفهان با صنایع فعال در استان یادآور شد: فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاه آزاد اصفهان نقش آفرینان اصلی اقتصاد استان هستند. در حال حاضر، تعاملات گسترده‌‌‌ای با صنایع فعال و کارخانجات استان داریم و بسیاری از فارغ‌‌‌التحصیلان مهندسی صنایع غذایی و علوم دامی ما در کارخانجات مطرح لبنیات‌‌‌سازی سطح استان فعالیت دارند و جزو صاحبان صنایع محسوب می شوند. در بسیاری از رشته‌‌‌های دیگر فارغ‌‌‌التحصیلانی داریم که در رشته تخصصی خود مطرح بوده و برخی از آنها با دریافت مدرک دکتری دوباره به این واحد دانشگاهی برگشته و به عنوان استاد مشغول به تدریس هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059242

وب گردی

وب گردی