دستورالعمل مدیریت بحران و پیشگیری از ویروس کرونا تدوین شد/ ابعاد بیوتروریستی ویروس بررسی می‌شود

مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: با توجه به تدابیر و اشاره مقام معظم رهبری، گروه علمی جهت بررسی احتمال اقدام عامدانه و بیوتروریستی در شیوع ویروس کرونا و بررسی جامع اطلاعات، مدارک و مستندات در این خصوص تشکیل و شروع به‌کار کرده است.

لاله فرهنگ متین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره لزوم توجه به تهدیدات زیستی اظهار کرد: آلودگی از نوع ویروسی یا میکروبی که به وسیله آذوقه یا هر نوع نیازمندی‌های طبیعی توسط دشمنان و به صورت عامدانه به کشور وارد شود، تهدید زیستی به شمار می‌رود و مجموعه اقداماتی که در جهت کاهش آسیب‌پذیری جامعه و حفظ سرمایه انسانی انجام می‌شود، پدافند غیرعامل است.

وی افزود: پدافند زیستی شامل شش حوزه انسان، دام و طیور، گیاهان، غذا، آب و محیط زیست است و به­طور کلی سند پدافند زیستی نقشه راه سلامت مردم و جامعه به‌شمار می‌رود. چنانچه هر کدام از موارد زیستی تهدید شود دستگاه­های متولی باید سریعاً وارد عمل شده و اقدامات لازم را بر اساس سند پدافند زیستی انجام دهند.

مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بیان کرد: اکنون در این برهه حساس از زمان که کشور در حال قطع زنجیره شیوع و بیماری قرار گرفته، توجه بیش از پیش به پدافند غیرعامل زیستی ضرورت دارد. با توجه به تدابیر و اشاره مقام معظم رهبری در ارتباط با بررسی احتمال اقدام عامدانه، خصمانه و بیوتروریستی دشمنان کشور علیه ملت ما در خصوص شیوع بیماری کرونا، لزوم بررسی اطلاعات، مدارک و مستندات در این خصوص الزامی است و ذیل حوزه پدافند زیستی قابل طرح و بررسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال عنوان کرد: برای گسترش ادبیات رایج در این حوزه نقش رسانه، آموزش همگانی و به طور خاص آموزش تخصصی ویژه مدارس و دانشگاه­ها امری ضروری محسوب می­شود. مدرسه عالی مهارتی پدافند غیرعامل واحد تهران شمال در خصوص آموزش و مهارت افزایی پتانسیل مطلوبی در این راستا دارد.

وی پیرامون اقدامات واحد تهران شمال در مقابله با شیوع ویروس کرونا تشریح کرد: در اوایل شیوع بیماری کرونا در کشور چین، واحد تهران شمال نیز از ابتدای بهمن 1398 ذیل حوزه دانشی تهدیدات زیستی و علوم زیستی به برگزاری جلسات پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا در حوزه تهدیدات زیستی اقدام کرد و یکی از دستاوردهای آن تدوین دستورالعمل مدیریت بحران و پیشگیری از بیماری کرونا ویژه دانشگاه­‌ها و مدارس است.

فرهنگ متین ادامه داد: همچنین در راستای کمیته­های قرارگاه پدافند زیستی دانشگاه آزاد استان تهران در راستای افزایش توان عملیاتی در حوزه­های (خدمات مشاوره کرونا، تولید محصولات انیمیشن، تیزر، کلیپ، موشن‌گرافی، مشاوره پزشکی کرونا ۴۰۳۰، خدمات بیمارستانی و مراقبت قرنطینه و نقاهتگاه، حوزه رسانه ، حوزهIT و برنامه نویسی، فعالیت در کمیته غربالگری پدافند زیستی با مهارت لازم در آزمایشگاه مولکولی به روش PCR و ساخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز)؛ برنامه علمی پدافند غیرعامل واحد تهران شمال از اعضای محترم هیئت علمی و همچنین کارشناسان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد دانشگاهی که مهارت لازم در موارد مذکور را داشتند، جهت همکاری در این سنگر مقدس برای ارائه خدمات به هموطنان عزیز دعوت کرده که لیست داوطلبان شرکت در این پویش جهادی به استان تهران ارائه شده است.

مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مهم برنامه علمی پدافند غیر عامل با توجه به تدابیر و اشاره مقام معظم رهبری، گروه علمی جهت بررسی احتمال اقدام عامدانه و بیوتروریستی در شیوع ویروس کرونا و بررسی جامع اطلاعات، مدارک و مستندات در این خصوص تشکیل و شروع به کار کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064637

وب گردی

وب گردی