ساخت ماسک نانو با قابلیت شستشو و استفاده مجدد

تقاضای جهانی برای ماسک‌ها رو به افزایش است، در حال حاضر ماسک‌ها یک‌بار مصرف بوده و امکان شستشو ندارند. ماسک‌هایی با فیلتر نانو در کره‌جنوبی ساخته شده که قابلیت شستشو داشته و می‌توان آن‌ها را به کررات استفاده کرد. فیلتر این ماسک‌ها مجهز به نانوالیاف است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، کره‌جنوبی موفق به ساخت ماسک فیلتردار با الیاف نانو شده‌ است که قابل شستشو و استفاده مجدد است. با همه‌گیر شدن ویروس کرونا، تقریبا هر کشوری در جهان درگیر این بیماری شده و با تقاضای بالای ماسک روبه‌رو است. از این رو، کمبود ماسک در بسیاری از کشورها محسوس بوده که این مشکل به سرعت باید رفع شود.

ماسک‌های متداول N۹۵ به‌صورت یک‌بار مصرف استفاده می‌شوند اما این ماسک‌ها قادر به حفظ عملکرد خود برای طولانی‌مدت نبوده چرا که عملکرد الکترواستاتیک آن‌ها در صورت مواجه شدن با آب از بین می‌رود. این موضوع موجب کاهش راندمان فیلتر ماسک شده و استفاده مجدد آن را غیرممکن می‌سازد.

موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره‌جنوبی با توسعه نوعی فیلتر نانو با قابلیت شستشو، اقدام به تولید ماسک‌هایی کرده که قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. این فیلترها را می‌توان در ماسک‌های جراحی قرار داد. در این فیلترها از نانوالیاف با قطر ۱۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر استفاده شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این فیلترها پس از ۲۰ بار شستشو هنوز عملکرد بالایی دارند. این تیم تحقیقاتی به رهبری ایل‌دوکیم با استفاده از فرآیند الکتروریسندگی بلوک عایق برای تولید این الیاف استفاده کردند. برخلاف ماسک‌های یک‌بار مصرف موجود فاقد الیاف نانو، این ساختار جدید می‌تواند فشار را به سمت فیلتر هوا به کمینه مقدار ممکن و کارایی را به بیشینه حد برساند.

به گفته سازندگان این ماسک، ماسک فیلترنانو از قاب محکم و کارایی عالی برخوردار است به طوری که پس از ۲۰ بار شستشو و استریل کردن با اتانول به خوبی کار می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که این فیلتر نانو حتی پس از شستشوی مکرر هنوز ۹۴ درصد از آلاینده‌ها و باکتری‌ها را فیلتر می‌کند. همچنین این فیلترها پس از خیس شدن در محلول اتانول، ساختار و ترکیب اولیه خود را حفظ می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065253

وب گردی

وب گردی