حمایت از ایده‌های خلاقانه در راستای توسعه انقلاب چهارم صنعتی

کارآفرین مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: مسولان مرکز رشد باید برای افراد توانمند شرایط سرمایه‌گذاری را فراهم کنند تا طرح‌ها و ایده‌های نو و خلاقانه و نیز ایده‌های انقلاب چهارم صنعتی از جمله بلاک‌چین، اینترنت اشیاء و واقعیت مجازی در کشور به ثمر بنشیند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در چند دهه اخیر کارآفرینی و دستیابی به اقتصاد مبتنی بر دانش، جایگاه ویژه‌ای در اغلب کشورهای توسعه یافته پیدا کرده است. کشور ما برای دستیابی به این مهم در نظر دارد با هدایت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها به راه‌اندازی موسسات خصوصی دانش‌بنیان و حمایت از آنها از طریق پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در جهت کاهش مخاطرات احتمالی گام بردارد. بنابراین شکل‌گیری مراکز رشد در دانشگاه نقش بسزایی در پیبشرد اهداف توسعه کشور دارد تا جایی‌ که این مرکز به توسعه دانش فنی و خلق ایده‌های نو کمک می‌کند.

لازم به ذکر است قبلا افراد کارآفرین و خلاق مکانی برای پروش استعدادهای خود نداشتند اما امروزه دانشگاه‌ها با ارائه مکان و حمایت‌های معنوی در تلاش هستند که از افراد نخبه و کارآفرین حمایت کنند تا ایده‌های این افراد به ثمر بنشیند. نمونه بازر آن کارآفرین برتر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که توانست چندین دستاورد مهم را از خود به جا بگذارد.

در همین راستا روزبه شاه‌کرمی کارآفرین مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های خود در مرکز رشد اظهار کرد: تولید محصولات های تک و سیستم‌های کنترل، تولید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ساخت تجهیزات پزشکی در حوزه دندانسازی و دندانپزشکی، ساخت دستگاه‌های کوتینگ یا پوشش‌های خلاء، ساخت سیستم هوشمند کنترل سردخانه‌ و ساخت سیستم کنترل برای دستگاه آب‌نمای هوشمند است که تمام این تجهیزات با دانش بومی کشورمان تولید شده است.

وی تصریح کرد: همچنین تجهیزات موردنیاز در صنعت خودروسازی است که هم‌اکنون به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم به صورت انبوه تجهیزات را تولید کنیم. با توجه به شرایط تحریم نمی‌توانیم اکثر تجهیزات مورد نیاز صنعت خودرو را از خارج وارد کنیم بنابراین ما با کمک همکاران در تلاش هستیم که این تجهیزات را با دانش فنی داخلی تامین کنیم.

کارآفرین مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: به لحاظ دانش فنی مهندسان داخلی کشورمان می‌توانند با به‌روزرسانی دانش تجهیزات مورد نیاز را بسازند اما ما به دنبال سرمایه‌گذار هستیم که در بخش کارهای تحقیقاتی و تست تجهیزات کمک کنند. به عنوان مثال طرحی را در دست اجرا داریم که این پروژه بیشتر در حوزه مونتاژ خودرو و لوازم خانگی کاربرد دارد اما به دلیل نبود سرمایه‌گذار هنوز نتوانستیم این طرح را عملیاتی کنیم.

شاه‌کرمی گفت: یکی از دلایل پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی این است که اکثر کارها به صورت دستی انجام می‌شود و هیچ دیتایی از آنها برداشت نمی‌شود. اگر این تجهیزات را خودمان بسازیم؛ می توانیم به صنایع خودروسازی کشور کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تولیدات شما تا چه حدی می‌تواند به ارزآوری کشور کمک کند؟ اظهار کرد: تجهیزاتی که ما می‌سازیم ترکیبی از تجهیزات دیگر از جمله سخت‌افزار و نرم‌افزار است که هرکدام ارزش افزوده جداگانه‌ای را برای کشور به همراه دارد. مثلا تجهیزات پی ال سی که پردازنده‌‌های صنعتی است نرم افزار آن در داخل ساخته شده است.

شاه‌کرمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا محصولات شما شرایط دانش‌بنیان شدن را دارند؛ گفت: بلی، اگر سرمایه‌گذار برای اجرا طرح در حوزه صنعت خودرو و صنایع مونتاژ پیدا شود حتما این پروژه را به سمت دانش‌بنیان سوق خواهیم داد؛ چرا که بازارهای داخلی و خارجی خواهان چنین پروژه‌ای هستند.

وی افزود: توسعه شرکت و تولید محصولات از جمله برنامه‌های آتی ما در این مرکز است به ویژه محصولاتی که مورد تحریم واقع شده است. درصد هستیم که این محصولات را به سمت تولید انبوه و با کیفیت سوق دهیم تا با این کار زمینه برای اشتغالزایی در کشور فراهم شود. متاسفانه الان بازار حال خوشی ندارد و همه تولیدکنندگان با مشکل مواجه هستند. بنابراین زمانی که به تولیدکننده خدمات می‌دهیم به لحاظ شرایط اقتصادی نیز ما به آنها وابسته هستیم.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: اگر هدف این است که به صنعت کمک شود باید کمک‌هایی در این زمینه از سوی مسئولان اعمال شود. هم‌اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نزدیک30 هزار دانشجو وجود دارد، اگر اینها بخواهند آجری را روی هم بگذارند، می‌توانند کاخی را بسازند. هم‌اکنون اکثر پایان‌نامه‌ها در دانشگاه موجود است که بلااستفاده مانده در حالیکه می‌توان آنها را تبدیل به محصول کرد. طراحی پروتکل برای شرکت‌های تولیدی برای ورود به چرخه انقلاب چهارم صنعتی( بلاک‌چین و اینترنت اشیا واقعیت مجازی ) می توانند به توسعه این بخش‌ها کمک کند. مسولان مرکز رشد باید برای افراد توانمند شرایط سرمایه‌گذاری را فراهم کنند تا طرح‌ها و ایده‌های نو و خلاقانه و نیز ایده‌های انقلاب چهارم صنعتی از جمله بلاک‌چین، اینترنت اشیاء و واقعیت مجازی در کشور به ثمر بنشیند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065708

وب گردی

وب گردی