ساختار کنونی شورای عالی کار نیاز به اصلاح دارد

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: ساختار کنونی شورای کار نیاز به اصلاح دارد؛ زیرا دو نفر افراد بصیر و مطلع نماینده دولت، باید افراد غیر ذی نفع باشند که اکنون اینگونه نیست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی خدایی در نشست «صدای کارگران» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار کرد: طبق ماده ۱۶۷ قانون کار، اعضای شورای عالی کار متشکل از ۳ نفر نماینده کارگران، ۳ نفر نماینده کارفرمایان و ۳ نفر نماینده دولت است.

وی افزود: در قسمت نمایندگان دولت، آمده است که وزیر کار به عنوان رئیس شورا و دو نفر افراد بصیر و مطلع در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی با پیشنهاد وزیر کار و تایید هیئت وزیران، این ۳ عضو را تشکیل می‌دهند. اتفاقی که الان می‌افتد، این است که آن دو عضو نماینده دولت در شورای کار را وزیران صنعت و اقتصاد تشکیل می‌دهند و با تغییر آیین نامه‌ای که در دهه ۸۰ اتفاق افتاد، رئیس موسسه استاندارد کشور نیز به این جمع ۹ نفره اضافه شد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: پس اعضای این شورا، ۳ عضو کارگری، در کنار ۳ عضو کارفرمایی و ۴ عضو دولتی هستند؛ اما متاسفانه نمایندگان دولت، نمایندگان کارفرمایی هستند؛ به طوریکه وزارت خانه های صنعت معدن و تجارت و وزارت اقتصاد در حوزه‌های کارفرمایی کار می کنند.

وی ادامه داد: وزارت کار نیز که موقع تصویب قانون کار، صرفا وزارت کار و امور اجتماعی بود، پس از تلفیق با وزارت تعاون و وزارت رفاه، عملا به وزارتخانه‌ای کارفرمایی بدل شد؛ چرا که در حوزه وزرات رفاه، شستا را داریم و در حوزه وزارت تعاون هم تعاونی‌های مختلف که همگی کارفرمایی هستند.

به گفته خدایی؛ در واقع خود قانون کار و نحوه چینش اعضا است که اولویت را به کارفرمایان می‌دهد و باعث می‌شود کفه ترازو در شورای عالی کار، به نفع کارفرمایان سنگینی کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: برداشت ما از ماده ۱۶۷ قانون کار، این است که آنجایی که ذکر می کند دو عضو بصیر و مطلع در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی، این دو نفر باید افرادی غیر ذی نفع باشند، تا بتوانند به صورت عادلانه و بی‌طرفانه، رایی بر پایه عقل و منطق و قانون و به دور از تمایلات حزبی و گروهی بدهند. این یک مسئله است که اکنون رعایت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مسئله مهم دیگر، این است که در مسئله دستمزد، موضوع اجتماعی به کلی در نظر گرفته نشده است؛ کافی است به تمام واکنش‌های موافق و مخالفی که در این مدت حول مسئله دستمزد توسط موافقان و مخالفان صورت گرفته توجه کنید.

خدایی در پایان خاطر نشان کرد: ساختار کنونی این شورای کار نیاز به اصلاح دارد؛ آن جایی که دو نفر افراد بصیر و مطلع نماینده دولت، باید افراد غیر ذی نفع باشند که اکنون اینگونه نیست و باعث شده شورا به سمت کارفرمایان و دولت، متمایل‌تر بوده و این امر، باعث شده که گروه کارگری، هر ساله نتواند نتیجه مدنظر خود را کسب کند که البته امسال وضع خیلی بدتر بود و گروه کارگری حتی نتوانست خود را مجاب کند که مصوبه را امضا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067400

وب گردی

وب گردی