موتور فرسوده دولت پیر ازکار‌افتاده است

دولت پیر روحانی که تنها یک سال به ‌اتمام آن مانده و با توجه به تشکیل مجلس یازدهم که از مخالفان و منتقدان جدی سیاست‌گذاری دولت است، آیا می‌تواند موتور فرسوده خود را به حرکت در بیاورد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در اوایل تشکیل دولت روحانی در سال ۱۳۹۲ نقدهای جدی از سوی جامعه و به ویژه جوانان و دانشجویان نسبت به معرفی کابینه که متشکل از افراد پیر و در واقع خسته بود وجود داشت. با این حال پس از نقدهای جدی که از سوی جنبش‌های دانشجویی و بدنه جامعه به وجود آمد، در دولت دوازدهم شاهد تغییر در میانگین سنی هیئت دولت شدیم؛ اما این تغییر خیلی جدی و مورد پسند جامعه نبود و از میانگین حدودا ۶۱ سال در دولت یازدهم به میانگین ۵۹ سال رسیده شد که با معیار و ایده‌آل‌های جامعه و حتی منویات مقام معظم رهبری که تاکیدات زیادی مبنی بر جوانگرایی در سیستم مدیریتی داشتند بسیار فاصله داشت.

ماحصل دولت پیر اول روحانی پس از نادیده گرفتن قشر جوان، نخبه و انقلابی و ندادن سهمیه لازم در هیئت دولت به جوانان باعث شد تا در آستانه یکی دو سال مانده به اتمام دولت شاهد خستگی در کابینه، استعفا و برکناری برخی وزرا در دولت روحانی باشیم. این استعفا و برکناری‌ها که گاهأ جنبه سیاسی و لجاجت دارند و در آخرین برکناری این دولت پس از نامه سرگشاده وزیر صمت کاملا مشخص بود و به ناکارآمدی هرچه بیشتر دولت پیر دامن می‌زند.

حال باید دید در مدت یک سال مانده به ‌اتمام دولت و با توجه به تشکیل مجلس یازدهم که از مخالفان و منتقدان جدی سیاست گذاری دولت هستند، آیا می‌تواند موتور فرسوده و در واقع از کار افتاده این دولت را در کمتر از یکسال به حرکت در بیاورد.

آیا اگر این دولت بر سیاست‌گذاری‌ها و خط مشی خود پافشاری کند، که طبیعتا با تشدید بحران‌هایی همچون بهه هم ریختن بیش از پیش وضعیت اقتصادی، ادامه سقوط پرشتاب پول ملی و متعاقب آن افزایش قیمت‌ها، اعتصاب‌ و اعتراضات خیابانی که در سال‌های گذشته با توجه به عدم نظارت و سیاست‌گذاری صحیح در دولت شاهد رخداد این اتفاقات بودیم بیوفتد. آیا مجلس یازدهم طرح عدم کفایت این دولت را کلید می‌زند؟ با شناختی که جامعه از بدنه و خط مشی مجلس یازدهم دارد، به احتمال تصویب این طرح قوت می‌بخشد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی آبادان*

انتهای پیام/

کد خبر: 1069039

وب گردی

وب گردی