ضعف شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بازاریابی و حقوقی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: یکی از مشکلات این شرکت‌ها محدودیت آگاهی نسبت به حوزه‌های مختلف کسب و کار است؛ متاسفانه به این بخش عمدتا فنی نگاه می‌کنند. همچنین در زمینه بازاریابی و حقوقی دچار ضعف هستند که به نظر می‌رسد در فرایند دانش‌بنیان شدن ارائه برخی آموزش‌ها و الزام به گذراندن این آموزش‌ها و در عین حال ارائه مشاوره‌های مستمر ضروری است.

احسان خیام‌باشی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی( ایسکانیوز) ، با اشاره به اینکه این شرکت با هدف فعالیت در زمینه تحقیق، مشاوره و آموزش در حوزه‌های مدیریت و مهندسی فعالیت خود را شروع کرده است، اظهار کرد: مدیریت علمی و بومی کردن سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته مدیریتی تنها راه بهبود همه جانبه و پایدار کسب و کارها است و در این راستا تلاش کرده‌ایم تا با ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری درست و عالمانه سهم خود را تا حد امکان به انجام برسانیم.

وی ارائه مدرن‌ترین و کامل‌ترین مدل‌ها و راهکارهای رشد و ارتقا صنایع، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فعال در بازار ایران را یکی از محورهای مهم چشم‌انداز توسعه این شرکت عنوان کرد و گفت: این شرکت در زمینه طراحی مدل‌های کسب وکار برای سایر شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است. همچنین تهیه برنامه‌های استراتژی و تهیه بیزینس پلن‌ها، تدوین طرح‌های تجاری، مطالعات امکان سنجی و ارزیابی بازار، فنی، اقتصادی و مالی طرح‌ها، برنامه‌ریزی تولید و کنترل پروژه، آموزش و توسعه منابع انسانی، سیستم‌های نرم افزاری و طراحی مدل‌های سازگار با شرایط کلان ملی و مبتنی بر آخرین دستاوردها و چارچوب‌های توسعه در سطح جهانی از عمده فعالیت‌های مهم این شرکت است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: این شرکت به عنوان مشاور امین صندوق‌های پژوهش  و نوآوری در سطح کشور است که وظیفه حمایت از دانش‌بنیان‌ها را برعهده داشته  و نسبت به ارزیابی طرح‌های این دسته از شرکت‌ها در اخذ تسهیلات اقدام می‌کند. تاکنون بیش از ۱۰ طرح مطالعات امکان‌سنجی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه شده که از این تعداد ۴ مورد به مرحله اجرایی رسیده است که اکنون در بازار فعالیت می‌کنند.

خیام‌باشی افزود: این شرکت‌ها درحوزه تجهیزات پزشکی، محصولات لبنی، تاسیسات خدمات شهری و ساخت قطعات و تجهیزات کارخانجات فولاد فعالیت می‌کنند. همچنین طرح‌های تجاری بیش از ۲۰ مورد بوده که اکنون در مرحله تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است تا به سرمایه‌گذار تحویل داده شود.

خیام‌باشی تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های نوپا بوده معمولا در بخش سرمایه‌گذاری دچار ضعف هستند، بنابراین این شرکت‌ها کمتر در مرحله اولیه به ما مراجعه می‌کنند بعد از اینکه به مرحله ثبات رسیدند برای طرح‌های توسعه و ایده‌های دومشان از ما مشاوره می‌گیرند؛ اگر بتواند در مراحل اولیه کار شرکت به ما مراجعه کنند جلوی بسیاری از اشتباهات و موانعی که در بخش فنی و منابع مالی دارند، گرفته می‌شود. این شرکت‌ها معمولا از دقت کمتری نسبت به بازار و مطالعات مالی برخوردارند. عمده تمرکزشان بیشتر توانمندی فنی است. اگر بتوانند در مراحل اولیه راه‌اندازی شرکت با ما در ارتباط باشند شانس موفقیت‌شان بیشتر و ضریب ریسک‌شان کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ شرکت دانش‌بنیان از تسهیلات صندوق پژوهش و نوآوری بهره‌مند شده است، گفت: تا پایان سال در نظر داریم که حجم کار صندوق‌ها را توسعه دهیم تا بتوانیم  شاهد رشد سه برابری در این عرصه باشیم. امروزه صندوق‌های پژوهش در کشور فراگیر شده و به تبع آن طرح‌های توسعه نیاز به ارزیابی بیشتر دارند. همچنین  پیش‌بینی می‌شود که تعداد طرح‌های مطالعات امکان‌سنجی و تجاری افزایش یابد، بنابراین با بکارگیری نیروی انسانی ماهر و منابع انسانی این آمادگی را داریم که طرح‌ها را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مشکلات این شرکت‌های نوپا، گفت: یکی از مشکلات بحث محدودیت آگاهی نسبت به حوزه‌های مختلف کسب و کار است متاسفانه به این بخش عمدتا فنی نگاه می‌کنند. همچنین در زمینه بازاریابی و حقوقی دچار ضعف هستند به نظر می‌رسد که در فرایند دانش‌بنیان شدن ارائه یکسری آموزش‌ها و الزام به گذراندن این آموزش‌ها و در عین حال ارائه مشاوره‌های مستمر ضروری است تا شرکت‌ها دچار اشتباه نشوند. نکته دوم نبود منابع مالی است که شرکت‌ها همواره با آن مواجه هستند، بنابراین با  توجه به شرایط فعلی و منابع مالی گسترده در کشور باید این منابع را به درستی مدیریت کرد  تا در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

کد خبر: 1072219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =