داوطلبان کنکور دکتری: حقمان ضایع شده/ سازمان سنجش: همه‌چیز روبه راه است!

بعد از اعلام نتایج کنکور دکتری اعتراضاتی مبنی بر کاهش شدید ظرفیت؛ حد نصاب آزمون شفاهی و افزایش بسیار زیاد نمره تراز از سوی داوطلبان مطرح شد که سازمان سنجش به برخی از آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، داوطلبان کنکور دکتری امسال گلایه‌های زیادی داشتند از جمله این که افرادی که رتبه‌های خوب در آزمون کسب کردند دعوت به مصاحبه نشدند.
برخی از این داوطلبان معتقدند تعداد کمتری نسبت به سال‌های گذشته  به مصاحبه دعوت‌ شدند، همچنین افزایش تراز قبولی اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها و کاهش ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری دلایل اصلی محروم ماندن این افراد از مصاحبه و ورود به دانشگاه است.

کنکور دکتری امسال نخستین آزمون کرونایی کشور بود که با وجود اعتراض داوطلبان، ۹ مرداد ماه برگزار شد. نتایج اولیه آزمون شامل رتبه، نمره تراز و درصد کسب شده داوطلبان اول شهریور اعلام شد و متقاضیان تا ۶ شهریور برای انتخاب رشته فرصت داشتند.

نتایج انتخاب رشته و دعوت به مصاحبه ۲۰ شهریورماه مشخص شد و کارنامه متقاضیان شامل وضعیت داوطلب در کد-رشته‌های انتخابی در سایت سازمان سنجش قرار گرفت. پس از اعلام این نتایج، برخی داوطلبان در کمال تعجب دیدند با وجود رتبه خوبی که داشتند از سوی هیچ دانشگاهی به مصاحبه دعوت نشده‌اند. به همین دلیل اعتراضاتی از سوی این داوطلبان روانه سازمان سنجش و دانشگاه‌ها شد.

عدم رعایت قانون در دعوت به مصاحبه

بر اساس قانون، تعداد دعوت شدگان به مصاحبه باید سه برابر ظرفیت پذیرش هر کد-رشته باشد. داوطلبان امسال اعتراض داشتند که تعداد دعوت‌شدگان به مصاحبه کمتر از سه برابر ظرفیت پذیرش بود برای مثال در رشته‌ای که ۱۵ نفر ظرفیت پذیرش داشت، تنها ۲۰ نفر برای مصاحبه دعوت شده بودند.
در حالیکه چندی پیش سازمان سنجش اعلام کرده بود امسال سه برابر و نیم ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع دکتری دعوت به مصاحبه شده‌اند. به همین دلیل فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی این سازمان با ذکر مثال، تعداد دعوت‌شدگان به مصاحبه را تشریح کرده بود؛ رشته‌ای که در دوره‌های روزانه و شبانه پذیرش دارد، اگر در دوره روزانه ۶ ظرفیت خالی داشته باشد، ۱۸ نفر برای مصاحبه معرفی می‌شوند و اگر ظرفیت دوره شبانه ۲ نفر باشد که عموماً هم ظرفیت دوره شبانه از دوره روزانه کمتر است، ۶ نفر دعوت می‌شوند.

اعتراض داوطلبان به افزایش تراز قبولی دانشگاه‌ها

داوطلبان معترض بودند که حدنصاب‌ یا تراز قبولی دانشگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و به همین دلیل تعداد کمتری برای مصاحبه دعوت شده‌اند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این اعتراض، ‌ تعیین نمره حدنصاب هر سال را وابسته به عملکرد داوطلبان همان سال عنوان کرد. به طوری که اگر نمره داوطلبان دکتری افزایش پیدا کند، حدنصاب نمره‌ها در برخی از کدرشته‌ها نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت یا به عبارت دیگر، آخرین فرد پذیرفته‌شده در کدرشته مدنظر عملکرد بهتری نسبت به سال قبل داشته و نمره بهتری را کسب کرده است.

اعمال نمره حدنصاب از سوی دانشگاه‌ها قانونی نیست

چند سال پیش دانشگاه‌ها نمره‌ای را به عنوان حد نصاب برای دعوت به مصاحبه دکتری تعیین کردند. اعمال این  حدنصاب نمره قبولی از سوی دانشگاه‌ها سبب می‌شود اگرچه تاثیر نمره آزمون کتبی در پذیرش نهایی داوطلبان دکتری، ۵۰ درصد است اما داوطلبی که نتواند در آزمون کتبی حدنصاب نمره تراز مد نظر دانشگاه ها را کسب کند، به مصاحبه دعوت نخواهد شد.  

در حالیکه برخی اعمال نمره حدنصاب از سوی دانشگاه‌ها را غیرقانونی می‌دانند اما بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، دانشگاه‌ها مجاز هستند در مرحله سنجش عمومی حدنصاب قبولی تعیین کنند اما تعیین حدنصاب نمره قبولی در مرحله دوم آزمون دکتری غیرقانونی است.  

سه سال پیش رتبه یک آزمون دکتری حقوق ۹۶ به دلیل پذیرش در دوره شبانه دانشگاه تهران و بازماندن از دوره روزانه این دانشگاه به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. دلیل شکایت این داوطلب دستورالعمل دانشگاه تهران در تعیین حدنصاب نمره قبولی در مرحله دوم آزمون دکتری بود و نهایتا دیوان عدالت اقدام دانشگاه را مغایر با قانون دانست و دستورالعمل این دانشگاه باطل شد.

بر اساس این قانون هر دانشگاهی که در لیست دفترچه انتخاب رشته وجود دارد، حدنصاب مشخصی برای دعوت به مصاحبه داشته و این حدنصاب در کارنامه داوطلبان ذکر می‌شود. در مرحله سنجش عمومی سیستم به صورت خودکار نمره کل (تراز) داوطلب را با حدنصاب مقایسه کرده و نتیجه آن در کارنامه اعلام می‌کند.

اعتراض داوطلبان به کاهش ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه‌ها

کاهش ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه‌ها یکی از موارد اعتراض داوطلبان بود. آن‌ها معتقد بودند امسال به دلیل کم شدن ظرفیت پذیرش مقطع دکتری، افراد کمتری برای مصاحبه به دانشگاه‌ها دعوت شده بودند و برخی داوطلبان با وجود توانمندی‌های علمی و پژوهشی، فرصت تحصیل در این مقطع را از دست خواهند داد.

بررسی آمارهای پنج سال اخیر نشان می‌دهد ظرفیت پذیرش دکتری در دانشگاه‌ها تغییر محسوسی نداشته است. به طوری که از سال ۹۵ تا کنون تعداد پذیرفته شدگان مقطع دکتری از ۱۳ تا ۱۴ هزار نفر متغیر بوده است.

جزئیات این آمار در جدول زیر آمده است:

آمار پذیرفته‌شدگان مقطع دکتری در پنج سال اخیر
۹۵ ۱۳ هزار و ۵۰ نفر
۹۶ ۱۴ هزار و ۴۱۴ نفر
۹۷ ۱۳ هزار و ۶۵۵ نفر
۹۸ ۱۴ هزار و ۲۷۷ نفر
۹۹ ۱۳ هزار و ۹۸۱ نفر
به هرحال اعتراض‌های برخی داوطلبان کنکور دکتری تخصصی امسال همچنان ادامه داشته و باید دید سازمان سنجش چه واکنشی نشان خواهد داد.

انتهای پیام/
کد خبر: 1073030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      4 0
      با رتبه 35 برای مصاحبه دانشگاه علامه طباطبایی دعوت نشدم. در حالیکه سال قبل رتبه 70 قبول شده!
    • نينا NL ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      2 0
      با رتبه ٣٥ دانشگاه تهران، بهشتي، مدرس دعوت به مصاحبه نشدم در حالي كه سال گذشته رتبه ٤٢ دانشگاه قبول شد.