شناسایی ارتباط ۴۱ ژن با چپ دستی

دانشمندان طی بزرگترین مطالعات خود ۴۱ نوع ژن مرتبط با چپ دست بودن را شناسایی کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، مطالعه جدید مرتبط با ژنوم در مورد بیش از ۱.۷ میلیون نفر، دانشمندان را به درک ترکیبی از عواملی مرتبط با راست یا چپ دستی رسانده است.

اگرچه جذابیت مداوم در مورد چرایی چپ یا راست دستی یا هر دو وجود دارد، اما درک اینکه چرا برخی از افراد چپ دست و برخی دیگر راست دست هستند نیز یک سوال مهم تحقیقاتی است. زیرا توانایی دستی می تواند بر ساختار مغز و روش متفاوت تأثیر بگذارد.

 سارا مدلان از موسسه تحقیقات پزشکی QIMR Berghofer در استرالیا می گوید عملکردها در داخل مغز واقع شده اند. در آنچه محققان ادعا می کنند بزرگترین تحقیق در نوع خود تا به امروز در مورد راست یا چپ دستی است؛ تیم تحقیقاتی ۴۱ تغییر در جفت پایه DNA را پیدا کرد که با شانس چپ دست بودن فرد ارتباط دارد؛ در حالی که هفت مورد دیگر با دو نوع بودن رابطه داشتند.

قطعاً این همه ماجرا نیست. این تیم دریافت که این تغییرات جفت پایه فقط حدود ۱۲ درصد از واریانس راست‌دستی و چپ‌دستی را به وجود می آورد، به این معنی که چیز دیگری (یا موارد مختلف) وجود دارد که عمده ترجیحات ما را تشکیل می دهد.

دیوید ایوانز متخصص ژنتیک دانشگاه کوئینزلند توضیح داد که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ما نشان می دهد که عوامل ژنتیکی فقط می توانند مقدار کمی از تغییر در دست را در اختیار داشته باشند، در حالی که عوامل محیطی احتمالاً نقش بسیار مهمتری دارند.

وی افزود این درصد از نظر استفاده از هر دو دست یکسان بود، به این معنی که عواملی مانند آسیب دیدگی دست یا تمرین با بازی در ورزش یا آلات موسیقی احتمالاً نقش مهمی در توانایی یک شخص در استفاده صحیح از هر دو دست دارند.

در یک مطالعه مرتبط با ژنوم، محققان تعداد زیادی از ژنوم ها را بررسی و تجزیه و تحلیل کردند که تغییرات کوچک DNA با یک ویژگی خاص مرتبط است (مانند بیماری قلبی یا در این مورد چپ دستی)

این مطالعه همچنین تأکید می کند که برای درک عوامل ژنتیکی تأثیرگذار بر سایر صفات و شرایط عصبی مطالعات زیادی لازم است.

تقریباً ۱۰ درصد از جمعیت ایالات متحده، انگلستان و استرالیا چپ دست هستند، اما رقم دقیق در هر کشور متفاوت است. می دانیم که این اولویت حتی قبل از تولد با حرکات کوچک بیشتر در یک بازو نسبت به دیگری شروع به نشان دادن می کند.

نظریه های دیگر اختلاف در نیمکره های مغز ما، عوامل اپی ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض هورمون های قبل از زایمان را دخیل دانسته اند.

محققان در مقاله خود نوشتند: با توجه به راست‌ و چپ‌دستی، پروتئین های میکروتوبول در هنگام تکامل و مهاجرت سلول های عصبی، انعطاف پذیری و فرآیند های تخریب عصبی نقش مهمی دارند.

ارتباط بین دست و تغییر ژنهای میکروتوبول همچنین بینشهایی را در مورد تفاوت شیوع انواع اختلالات عصبی روانپزشکی و چپ دستی مشاهده شده در برخی از مطالعات اپیدمیولوژیک فراهم می کند.

بنابراین اگرچه این تحقیق جدید حرف آخر در مورد چرایی چپ یا راست دستی نیست اما این یک گام مهیج به جلو است.این تحقیق در Nature Human Behavior منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =