کرونا آسیب پذیری زنان در زمینه‌های اجتماعی را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در امور زنان و خانواده گفت: پاندمی کووید 19 آسیب پذیری زنان در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بیشتر تحت تأثیر قرار داده و شکاف بین دو جنس در این زمینه‌ها را عمیق‌تر می‌سازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(کرونا-آسیب-پذیری-زنان-در-زمینه-های-اجتماعی-را-بیشتر-از-مردان">ایسکانیوز)، دکتر آرزو فلاحی اظهار کرد: پس از وقوع همه گیری کووید 19 در زمستان سال گذشته، مشخص شد که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در مردان بیشتر است اما، زنان بیش از مردان بار عواقب اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری را متحمل می‌شوند.

با اشاره به اهمیت سلامت زنان اظهار کرد:هنگامی ‌که بخش‌های مختلف یک جامعه با یک بحران بهداشتی مواجه می‌شوند، چرخه هایی به وجود می‌آید که با تضعیف وضعیت اقتصادی، بهره وری را تحت فشار قرار می‌دهد و با افزایش آمار شیوع بیماریی‌های مزمن، هزینه مراقبت‌های بهداشتی را بالا می برد که این امر به سهم خود فقر را افزایش و در نتیجه باعث گسترش بیماری می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر پاندمی کووید 19 در سراسر جهان و این چرخه معیوب موجب شده است که به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی افزایش یابد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در امور زنان و خانواده  گفت: فقر به صورت مانعی برای دسترسی اقشار ضعیف و متوسط جامعه به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی عمل می کند چرا که هزینه درمان بیماری برای این اقشار بسیار سنگین است.

فلاحی عنوان کرد: پس از وقوع همه گیری کووید 19 در زمستان سال گذشته، در مدت کوتاهی مشخص شد که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در مردان بیشتر و این واقعیت همچنان به قوه خود باقی است اما، زنان بیش از مردان بار عواقب اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری را به دوش می‌کشند.

وی با بیان اینکه دلیل بیشتر بودن مرگ و میر ناشی از کووید 19 در مردان مشخص نیست، ادامه داد: اصولاً متوسط طول عمر در مردان کمتر از زنان است و شاید بیماری کرونا تنها همین اختلاف را بیشتر نشان می‌دهد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در امور زنان و خانواده یادآور شد: تفاوت در شیوع بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماریی‌های قلبی، ریوی، فشارخون، دیابت و غیره و یا تفاوت در اهمیت دادن به علایم بیماری و مراجعه به موقع برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی، می‌توانند علت‌های اصلی این اختلاف باشند.

 به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر فلاحی تصریح کرد: طبق مستندی از سازمان ملل که در آوریل 2020 منتشر شد، پاندمی کووید 19 آسیب پذیری زنان در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بیشتر تحت تأثیر قرار داده و شکاف بین دو جنس در این زمینه‌ها را عمیق‌تر می‌سازد.

وی عنوان کرد: برنامه توسعه سازمان ملل متحد هشدار داده است که همه‌گیری کووید 19 چیزی بیش از یک بحران سلامت است.

به گفته مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در امور زنان و خانواده، این همه‌گیری به شدت وضعیت اقتصادی و نیز اجتماعی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و قطعاً تأثیرات همه گیری از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود ولی در هر حال باعث افزایش فقر و نابرابری در سطح جهانی خواهد شد.

فلاحی بیان کرد: زمانی که شوک اقتصادی ناشی از کووید 19 به جامعه وارد شود، زنان بیش از مردان صدمه می بینند چرا که بطور کلی زنان درآمد و پس انداز کمتری نسبت به مردان دارند و سهم بیشتری از مشاغل ناپایدار مربوط به زنان است و بالطبع از حمایت‌های شغلی کمتری برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه در خانواده‌های طلاق، زنان بیش از مردان سرپرستی فرزند را به عهده دارند، افزود: مجموع این عوامل باعث می‌شود که زنان بیش از مردان از شوک اقتصادی کووید 19 صدمه ببینند.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در امور زنان و خانواده اذعان کرد: از طرف دیگر بسته شدن مدارس و فاصله گذاری اجتماعی، باعث افزایش بار کاری زنان در خانه، و کم شدن فرصت اشتغال و درآمدزایی می‌شود.

دکتر فلاحی اضافه کرد: در جوامع در حال توسعه که بیشتر مردم از مشاغل غیررسمی برخوردار هستند وضعیت بدتر است چرا که حمایت‌های شغلی مانند بیمه سلامت، حقوق ایام بیکاری، مرخصی استعلاجی و موارد مشابه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در کل جهان مشاغل غیررسمی بیشتر به مردان تعلق دارد، در کشورهای با درآمد پایین سهم بیشتر این مشاغل به زنان تعلق می‌گیرد لذا به نظر می‌رسد که این پاندمی تأثیر عمیقی بر درآمد و اشتغال زنان باقی بگذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =