تبلیغات و فعل نیروهای مسلح در زمان صلح/ اصل ۱۴۷ قانون اساسی چه میگوید؟

در قانن اساسی ما آمده که دولت ها در زمان صلح باید از افراد و تجهیزات فنی ارتش و نیروهای مسلح در کارهای امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی به حدی که به آمادگی رزمی آنها خللی وارد نکند، استفاده کنند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، یاسر ارشادمنش کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی که متن آن را در اختیار ایسکانیوز قرار داده به بررسی موضوع اقدامات و خدمات نیروهای مسلح ایران و دیگر کشورها در زمان صلح پرداخته است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

دیپلماسی هنر تبلیغات انتقال و گاه تحمیل ایده ها  و نمایان ساختن طرح های و فعالیت های انجام شده است که اکنون یک واجب عینی و ضروری در کشور ما است اما این موضوع متاسفانه نتوانسته به صورت متوازنی در کشور ما اعمال شود.   
                    
 جامعه ای موفق و پویا خواهد بود که بتواند آن رسالت را زیبا و به طور حقیقی به مردم خود  انتقال دهد و آنها را با خود همراه و همدل  کند.

در اصل ۱۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین امده که دولت ها در زمان صلح باید از افراد و تجهیزات فنی ارتش و نیروهای مسلح در کارهای امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی با رعایت کامل موازین عدل اسلامی استفاده کند به حدی  که به آمادگی رزمی ارتش خللی وارد نکند، این مهم را در تاریخ عمر جمهوری اسلامی به کرات از غیورمردان نیروهای مسلح شاهد بودیم.

قـرآن مـجـیـد، ارزش والای ((جهاد)) در راه خدا را در آیات فراوانی بیان کرده است که به یک مورد آن در این گفتار اشاره می شود:

وَفَضَّلَ اللّهُ الُمجَاهِدِینَ عَلَی القَاعِدِینَ اءجْرا عَظِیما. (نساء: ۹۵)

و خداوند، مجاهدان را بر نشستگان، با پاداش عظیمی برتری بخشیده است  

این قانون در کشورهای پیشرفته دنیا هم به مانند قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده و موارد متعددی را می توان بیان کرد.به طور مثال، در آمریکا پیمانکاری بیش از شش هزار سد و ده ها بندر به قرارگاه سازندگی ارتش آن کشور واگذار شده و دو ابر شرکت دوو و هیوندایی کره جنوبی و شرکت بزرگ ساینوک چین نیز از ارتش های آن کشورها تشکیل شده است.

قرارگاه خاتم انبیا سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران با نگاه رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی و با محور قراردادن روحیه جهادی، سلامت نفس و صداقت و در راستای سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و رسیدن به اهداف افق ایران ۱۴۰۴ با رویکرد اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مجموعه تخصصی مجرب، زبده و توانمند تا به حال توانسته ضمن بکارگیری پیمانکاران داخلی و تربیت مدیران لایق در اجرای پروژه های ملی در رشته و گرایش های مختلف از جمله  نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، خطوط انتقال گاز، راه و باند، ساخت بنادر، سد و سازه های دریایی و غیره قابلیت اجرای پروژه های عظیم را به منصه ظهور بگذارد و به رقیب سر سختی برای پیمانکاران خارجی تبدیل شود و شعار «ما می توانیم» را به شایسته ترین صورت محقق سازد. 

امیدواریم این اقدامات و خدمات انجام شده در دیپلماسی عمومی کشور و عرصه رسانه ای و تبلیغاتی انجام طرح های  مهم و عظیم داخلی و خارجی در نزد افکار جامعه دانشجویان و نخبگان حرفه ای به روزتر و جدی تر عمل کند.

*  کارشناس مسائل سیاسی

کد خبر: 1076131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 20
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      14 0
      بسیار درست است ارتش وسپاه همیشه در شرایط سخت همدوش وهم پای مردم وارد صحنه شدندوخدمات زیادی در اقصی نقاط کشور داشته اند خداوند همیشه حافظ ونگهبانشان باد
      • احمدیان فر IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
        11 0
        احسنت
    • فاطمه ترکاشوند IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      13 0
      عالی و دقیق
    • بنکداری IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      11 0
      بله . باید از نظر تبلیغات نیروهای مسلح قوی تر و بهتر عمل نمایند.
    • حسین IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      10 0
      باید به نسل جوان و جدید تجارت و رشادت ها انتقال یابد
    • حسين LB ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      11 0
      بسيار عالي
    • عباسی IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      10 0
      بسیار عالی.موفق باشید
    • محمد LB ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      9 0
      نظر جناب كارشناس بسيار واقعى است ..خدا قوت
    • سیدمحمدمهدی محمدی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      10 0
      با سلام خدمت دوستان در مورد بحث فوق، دقیقا میشه تأیید کرد صحبتهای جناب دکتر ارشادمنش رو و میشه اضافه کرد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران متأسفانه از اشخاص تحصیل‌کرده و متخصص در امر تبلیغات استفاده نمیکنن و متأسفانه از افرادی بدون صلاحیت یا بدون دانش بهره مند میباشند...
      • Hosseini IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
        10 0
        دقیقا بنده هم با شما هم نظر میباشم... دوستان در نیروهای مسلح متأسفانه هنوز بصورت سنتی و قدیمی در حوزه تبلیغات عمل میکنند. باید از افراد تحصیل کرده و زبده استفاده بشود.
    • ر. ملکی نسب IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      10 0
      من معلم هستم و دانشجوی دکترا در دانشگاه علامه واقعا فاصله نسل قدیم و جدید حس میشود . نیروهای مسلح باید این گپ را پرکنند . واقعا حیبف است . بببنید در دیگر کشورها چقدر ارتش سازندگی دارد به همراه تبلیغات . واقعا قرارگاه خاتم کارهای بزرگی انجام میدهد و تبلیغات و اگاه نمودن مردم ضعیف است متاسفانه
    • حمیدرضا کیاست IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      12 0
      مطلب بسیار عالی بود،در مورد خدمات سپاه و قرار گاه خاتم هرچه گفته شود کم است،هر پروژه ای که به دستشان سپرده میشود با تمام قوا و مهم تر از همه چیز پاک پاک پاک آن را به ثمر میرسانند، با تشکر از جناب دکتر ارشادمنش که مطلب رو بسیار عالی بیان کرد
    • محمد حسین IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      13 0
      نویسنده به نکته خوبی اشاره نموده تشکر
    • حسن لارتی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
      11 0
      احسنت خیلی خوب. موافقم
    • پوریا IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      8 0
      نکته ظریف اشاره شد . ممنون و سپاس
    • نكونام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      8 0
      رسانیدن خبر انجام خدمات بسیار مهم است
    • سید مجتبی تقاعدیان IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      8 0
      سلام ...عالی ... جامع و کامل ... موفق و موید باشید
    • محقق IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      7 0
      عالی و مفید
    • علی رضا IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      3 0
      سلام . موافقم به نظر نویسنده محترم
    • شریف IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      4 0
      بهوش باشیم