بخشی از مشکل پرداخت پول واکسن کرونا حل شده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: ما در مورد آمریکا واقع نگر هستیم و به اقدامات این کشور توجه می کنیم، نه گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ای.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی که به صورت آنلاین برگزار شد، در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضع‌گیری های برخی از افراد در داخل کشور در ارتباط با انتخابات آمریکا و برخی از پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران از سوی سیاست خارجی توسط رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه اعلام می شود. البته ما در کشور در یک فضایی قرار داریم که فضای رایزنی و گفت‌وگوست و فضای تک گفت‌وگویی نیست و افراد نظرات خود را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه من به دوستان در داخل کشور نیز عرض می کنم باید اجازه دهیم که مسیر حرفه ای کار جلو برود البته نه فقط در این حوزه بلکه در دیگر حوزه های سیاست خارجی نیز همین‌طور است.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما در مورد آمریکا واقع نگر هستیم، به اقدامات آمریکا توجه می کنیم؛ در چارچوب آنچه که وجود دارد که منظورمان قطعنامه 2231 شورای امنیت و برجام است. ما باید ببینیم که آمریکایی ها در عمل چه می کنند و در این زمینه به حرف، تحلیل و پیام توجهی نداریم بلکه اقدامات را ملاک قرار می دهیم. اگر فضای جدیدی وجود داشته باشد در چارچوب آنچه که وجود دارد تصمیم‌گیری می کنیم.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا طی سال‌ها با اقدامات خود به اعتماد جامعه جهانی به خود ضربه زده است، گفت: از دیگر سو باید توجه داشت که بسیاری از ورشکستگان که در طول این سال ها پروژه فشار حداکثری علیه ایران را دنبال می کردند به دنبال این هستند که پوست اندازی کنند و تلاش دارند که این موضوع را در مسیر جدید پیگیری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد رایزنی های ایران با برخی از کشورها برای خرید واکسن کرونا از جمله چین و اینکه آیا در این زمینه خبرهای خوبی وزارت خارجه دارد یا نه گفت: مهمترین خبر خوش را باید شرکت های واکسن سازی در زمینه تولید واکسن کرونا بدهند که متاسفانه تا کنون این موضوع نهایی و محقق نشده است. البته برخی از شرکت ها از جمله شرکت های چینی در این زمینه موفقیت های بالایی داشتند و آزمایش های خوبی را انجام داده اند.

وی با بیان اینکه سیستم بهداشتی و درمانی ایران سیستم بهداشتی قوی و پر نخبه‌ای است که با حساب و کتاب فعالیت‌های خود را به پیش می برد و با سیستم درمان برخی دیگر از کشورها متفاوت است، افزود: کشورهایی که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی در راستای تولید واکسن اقدام کرده‌اند از جمله شرکت‌های چینی و دیگر شرکت هایی که زیر نظر این سازمان در دیگر نقاط جهان قرار دارند مخاطب همکاری ما هستند و وقتی که آنها به نتایج قابل قبولی برسند و سازمان بهداشت جهانی نتایج آنها را تایید کند و سیستم بهداشتی خود ما نیز آن را تایید کند وارد کار جدی تر در این زمینه می شویم.

خطیب زاده افزود: ایران عضو کنسرسیومی است که سازمان بهداشت جهانی برای توزیع واکسن کرونا ایجاد کرده است. البته ما مشکلاتی برای پرداخت پول آن داشتیم که قسمتی از آن حل شده و امیدواریم طی روزهای آینده قسمت های دیگر نیز حل شود. با دیگر کشورها نیز در تعامل و رایزنی در این زمینه هستیم و امیدواریم هر چه زودتر شرکت هایی که در این زمینه مشغول تحقیق و بررسی هستند خبرهای خوشی را اعلام کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مناسب است اهالی رسانه در ارتباط با مبارزه با شیوع ویروس کرونا و کنترل این موضوع در کشور کمپین مسئولیت اجتماعی ایجاد کنند و وزارت خارجه از این موضوع حمایت می کند گفت: ما هر کدام در این زمینه دارای مسئولیت عمیق اجتماعی هستیم و امیدوارم هر چه زودتر شاهد این باشیم که موج کرونا از کشور و عرصه جهانی رخت ببندد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد همکاری های ایران و عراق در ارتباط با پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی و همچنین اینکه با توجه به نتایج انتخابات آمریکا مسببان این ترور تا چند وقت دیگر از مصونیت سیاسی برخوردار نخواهند بود، اظهار کرد: ما اساسا مصونیت ریاست جمهوری برای مسببان و آمران این ترور مضبوحانه قائل نیستیم و مسببان و آمرین این ترور همواره در لیست تعقیب ما به صورت همه جانبه قرار داشته و دارند و قوه قضائیه در حال تکمیل پرونده های این موضوع است و امیدواریم هر چه زودتر این پرونده ها منتشر شود. مسببان این ترور باید در پیشگاه عدالت جواب دهند و پاسخگوی اقدامات خود باشند.

وی ادامه داد: همکاری‌های بسیار نزدیکی بین ایران و عراق در این زمینه وجود داشته است. ترور در عراق انجام شده است و دولت عراق در این زمینه مسئولیت دارد. از طرف دیگر یکی از فرماندهان بزرگ عراق نیز در این ترور به همراه سردار سلیمانی به شهادت رسیدند. پرونده این ترور مفتوح است و ابعاد مختلف آن از سوی ایران پیگیری می‌شود و در صدر لیست پیگیری های ما تا رسیدن به نتیجه قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه این نشست خبری که حدود 60 دقیقه به طول انجامید در پاسخ به این سوال که آیا تیم آقای بایدن پس یا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ایران تماسی داشته است و تماسی بین ایران و تیم بایدن وجود داشته است یا نه؟ گفت: جواب سوال شما خیر است. ما اساسا با کسی خارج از مسائل کاملا مرتبط با برجام، در ارتباط نیستیم.از طرفی دیگر هنوز دولتی سر کار نیامده است و بعد از اینکه دولتی سر کار آمد بر اساس شرایط جدید و اقداماتی که از سوی آمریکایی ها انجام می شود در چارچوب آنچه که وجود دارد تصمیم می گیریم. ما باید ببینیم که اقدامات آمریکا به چه سمتی می رود. آنچه که برای ما مهم هست اقدامات آمریکا است نه پیام ها و یا گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های رسانه ای بلکه ملاک اقدامات دولت آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه در همین چارچوب در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما گفتید تماسی بین ایران و تیم بایدن نبوده است. به نظر شما باید قدم اول را چه کسی بردارد ایران یا تیم بایدن، گفت: این سوال باید بازتعریف شود. ما چیزی با عنوان تیم نمی‌شناسیم دولت مستقر باید شکل بگیرد و ببینیم چه اقداماتی انجام می دهد. آنها باید اقدامات را انجام دهند و ما ناظر هستیم.

وی افزود: از طرف دیگر شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که طرفی که تعهدات را نقض کرده و دیگر کشورها را به خاطر اجرای تعهداتشان تنبیه کرده است آمریکاست. ما باید مسیر اصلاح گذشته را از سوی دولت آمریکا ببینیم و در نتیجه بر اساس اقدامات تصمیم گیری می کنیم و همانطور که بارها تاکید کردم ایران به اقدامات توجه می کند و ملاکش اقداماتی است که صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخی از کشورهای منطقه اقدام به عادی سازی روابط شان با رژیم صهیونیستی کردند. آیا فکر می کنید که با توجه به تحولات جدید این امر همچنان ادامه پیدا کند، اظهار کرد: باید بگوییم آنها اقدام به آشکارسازی روابط شان کردند. در واقع اتفاقی که افتاد بیشتر آشکارسازی روابط بود. در مورد برخی از این دولت ها شاهد باج خواهی بودیم که توسط واشنگتن صورت گرفته بود به این منظور که در روزهای آخر بتواند چند رای بیشتر کسب کند و در تعدادی از موارد نیز شاهد گدایی توسط حاکمانی بودیم که بر برخی از این کشورها مدیریت می کنند. این اقدامات همه از یک اشتباه شناختی صورت گرفت. ما فکر نمی کنیم این اقدام شناختی به نتیجه برسد. چرا که جهان اسلام واکنش جدی به این زخم ها که برخی از دول منطقه وارد کرده اند نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که رژیم صهیونیستی از هر فرصتی استفاده می کند تا خود را از بحران مشروعیت خارج کند. ما امیدواریم همسایگان و دول عربی که دچار اشتباه شناختی شدند به مسیر درست باز گردند تا جهان اسلام یک صدا صحبت کند.

وی تاکید کرد: آنچه که اتفاق افتاده است مشروعیتی برای رژیم صهیونیستی ایجاد نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با اهمیت جبران خسارت های وارده به ایران به خاطر خروج آمریکا از برجام و پیگیری این موضوع از سوی ایران در صورتیکه دولت جدید آمریکا بخواهد به برجام بازگردد گفت: یک دولت یاغی و یک رژیم سرکش در کاخ سفید از برجام خارج شد. بسیاری از تعهدات بین المللی را نقض کرد و به صورت طبیعی که این اقدامات خسارت های بسیار جدی به ایران و ملت ایران وارد کرده است و این موضوع متضمن مسئولیت حقوقی و قطعی آمریکا و هر دولتی که بخواهد مسیر را تغییر دهد باید به واقعیت ها توجه کند و گذشته را جبران کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: در برجام برای طرفین تعهداتی مشخص شده است که یکی از مهمترین تعهدات رفع تحریم هاست ولی دولت آمریکا نه تنها این تعهد را عمل نکرد و مانع اجرای آن شد بلکه روند به نحوی بود که کشورهای اروپایی نیز از انجام تعهدات خود ناتوان بودند. بنابراین انجام تعهدات از سوی طرف مقابل یک اتفاق دسته جمعی است و باید تمامی طرف ها به تعهدات خود بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ما به اقدامات توجه می کنیم و تمامی انرژی ما صرف این می شود که منافع مردم ایران حفظ شود، ادامه داد: در این چند سال که اقتصاد تاب آور را در پی فشارهای حداکثری آمریکا پیگیری کردیم شوک های زیادی را پشت سر گذاشتیم، تجربیات زیادی را به دست آوردیم و هزینه های زیادی را نیز پرداختیم. باید هزینه های وارد شده به ملت ایران جبران شود و این حق ملت ماست که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کنند و ما در این زمینه متعهد هستیم و تلاشمان در راستای تحقق این موضوع است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بحران قره باغ و طرح ایران در این ارتباط و همچنین برخی از مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه قره باغ به ارمنستان و نخجوان به آذربایجان واگذار شود و نظر ایران در ارتباط با این ایده چیست؟ گفت: از نظر ما چارچوب حل و فصل این بحران مشخص است و ایران از هر طرح و مسیری که دارای این چارچوب باشند استقبال می‌کند.

وی با اشاره به سیاست های ایران در ارتباط با بحران قره باغ، گفت: سیاست های ایران در این زمینه روشن است و نباید انتظار داشته باشیم که یک بحران سه دهه ای با یک طرح در عرض یک هفته یا دو هفته حل و فصل شود.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه طرح های گذشته به حل بحران قره باغ کمک نکرده است تاکید کرد: ما طرح خود را به دولت های آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و روسیه ارائه کردیم و بازخورد خوبی داشته ایم و هر موقع که دو طرف اعلام آمادگی کنند در چارچوب این طرح می توانیم حرکت کنیم.

وی بار دیگر به اهمیت امنیت مرزها برای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ما در مورد امنیت مرزهایمان و همچنین حضور تکفیری ها در این مرزها با کسی مسامحه نمی کنیم و برخورد جدی انجام می دهیم و طرف های مقابل نیز در جریان این نگاه ایران هستند و با آنها در این زمینه صحبت شده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آقای ظریف پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا و شکست ترامپ در آن، دو بار تا کنون به زبان‌های عربی و انگلیسی توئیت‌هایی را خطاب به همسایگان ایران منتشر کرده است. آیا ایران امیدوار است با رفتن ترامپ بهبودی در روابط ایران با برخی از کشورهای همسایه‌اش که اکنون مشکلاتی در روابط با آنها وجود دارد ایجاد شود؟ گفت: ایران یک سیاست شناخته شده و ادامه دار به نام سیاست حسن همجواری و حسن همسایگی دارد که در این سیاست با رفتن و آمدن افراد در جاهای دیگر تغییری ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: رفتن امنیت توهمی به نام ترامپ، شاید برخی از کشورهای همسایه ما را به عقلانیت برساند که همواره با پول و لابی نمی‌توانند امنیت برای خود تهیه کنند و بخرند.

وی ادامه داد: پیام ایران به همسایگان خود روشن است. ایران به عنوان کشوری با تاریخ چندین هزار ساله در منطقه دارای مسئولیت ویژه برای آگاه سازی همسایگانش در خصوص امنیت بومی منطقه است. امیدواریم هر چه زودتر برخی از کشورهای همسایه ما به این عقلانیت برسند که ما باید به دنبال یک ساز و کار بومی برای تهیه امنیت در منطقه باشیم و امنیت خریدنی نیست. امیدواریم که این تغییر هر چه زودتر در آنها شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد سفر دو روزه وزیر امور خارجه کشورمان به پاکستان که از روز سه شنبه این سفر آغاز می شود گفت: آقای ظریف در راس یک هیات سیاسی واقتصادی به پاکستان می رود و این سفر دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

وی با اشاره به روابط ایران و پاکستان گفت: این روابط و همسایگی دو کشور می طلبد که موضوعات مهمی بین مقامات دو کشور مورد رایزنی قرار بگیرد. رابزنی های در این سفر در سطح عالی انجام می شود و با توجه به اهمیت روابط مان با پاکستان این سفر در قالب هیاتی سیاسی و اقتصادی صورت می گیرد و رایزنی هایی در سطح بالا بین مقامات دو کشور انجام می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات برخی از مقامات رژیم صهیونیستی در ارتباط با مسئله احتمال وقوع جنگ بین ایران و این رژیم تاکید کرد: مقامات اسرائیلی خیلی جنگ دوست دارند و می خواهند آن را با خون سربازان آمریکایی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه آنها به خوبی می دانند که ایران در مورد امنیت ملی خود با هیچ کسی شوخی ندارد گفت: رژیم اشغالگر قدس حیات و ممات خود را از همان ابتدا در بحران آفرینی می‌دیده است و در این چارچوب حرکت کرده است.

وی ادامه داد: ایران هراسی آنها را خیلی جدی نگیرید. هر وقت لازم بوده است جواب قاطع به آنها داده شده است و آنها به لانه های خود پناه برده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روز گذشته آقای رئیس جمهور در جلسه هیات دولت بر نقش وزارت خارجه در تسهیل سرمایه گذاری خارجی در کشور تاکید کردند آیا ماموریت جدیدی در این زمینه به وزارت خارجه واگذار شده است تصریح کرد: وزارت امور خارجه نقش تسهیل کننده در جلب و مشارکت سرمایه گذاری های خارجی دارد و تا کنون در این چارچوب تلاش کرده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما در حال گذار به اقتصاد مردمی است و این نوع اقتصاد تحریم ناپذیر است گفت: فشار حداکثری ایالات متحده با همت دولت، تلاش های جوانان، بخش خصوصی و کمک ایرانیان خارج از کشور شکست خورده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به سفر منطقه‌ای ظریف به سه کشور ونزوئلا، کوبا و بولیوی اظهار کرد: آقای ظریف در این سفر منطقه ای با مقامات این سه کشور رایزنی و گفت وگو کردند. در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی شرکت کردند و اکنون در حال بازگشت به ایران هستند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتخابات آمریکا و برخی از اظهارنظرهایی که در ارتباط با موضوع برجام و شرایط آمریکا برای بازگشت به برجام مطرح شده است گفت: مباحث انتخاباتی و کارزارهای انتخاباتی و یا آن چه  که از سوی برخی از اندیشکده‌ها و افراد گفته می‌شود مبنای قضاوت ما نیست بلکه ما به عمل توجه می‌کنیم.

خطیب زاده با تاکید بر این که بارها جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که برجام ماحصل یک گفت‌وگوی طولانی مدت نه میان آمریکا و ایران بلکه میان ایران و ۱+۵  بوده است و یک برنامه جامع اقدام مشترک است گفت: ایران بارها اعلام کرده که برجام چیزی مربوط به گذشته است و قابل باز شدن و گفت‌وگوی مجدد توسط هیچ کسی نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با اشاره به این که آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده و از برجام خارج شده است و در این چارچوب به ملت ایران خسارت وارد کرده‌اند گفت: آمریکا متضمن مسئولیت حقوقی و قانونی نقض این قطعنامه و برجام است و طبیعی است که ایران در این مسیر در جایگاه خواهان قرار دارد و آمریکایی‌ها باید پاسخگوی رفتار خلاف قانون  و خسارت وارده به ایران باشند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که شکست فشار حداکثری  با توجه به نتایج انتخابات آمریکا چه پیامی برای دیگران از جمله منتخب انتخابات آمریکا دارد گفت: پیام در واشنگتن صادر شده است مردم آمریکا و دنیا نظر خود را اعلام کردند. اتفاقی که افتاد این بود که دولتی در آمریکا مسئولیت را برعهده گرفت که تمام نرم‌های بین المللی را از بین برد گردن کشی کرد و در این گردن کشی نیز بسیار بی پرده بود.

خطیب زاده ادامه داد: آن چه که در آمریکا رخ داد یک پیام بزرگ برای منطقه ما داشت که وزیر خارجه کشورمان نیز در دو توئیت خود به آن اشاره کردند و این که قمار بر خرید امنیت  از روان پریشانی که جز به خون، پول و سلاح نمی‌اندیشدند نتیجه‌ای جز این ندارد که تخم مرغ‌های خود را در سبدی می‌گذارید که قابل اطمینان نیست.

وی با بیان این که ایران از همان روز اول این موضوع را می‌دانست و به تمام همسایگان خود نیز این موضوع را گفت، ادامه داد: برخی از همسایگان ما به فکر خرید امنیت و وفاداری هستند و به جای این که  به مردم خود اتکا کند به لابی‌گری‌ها اتکا می‌کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این که منطقه ما منطقه‌ای بحران زده است و زخم‌های زیادی در خود دارد که یکی از دلایل آن به خاطر میلیاردها دلار سلاح‌هایی است که به این منطقه ارسال شده است، اظهار کرد: ایران فکر می‌کند بهتر است هرچه زودتر معدود کشورهایی که خود را منزوی کرده و تنها در سرزمین‌های اشغالی و واشنگتن ترامپ آرامش و امنیت خود را جست و جو می‌کنند به واقعیت برگردند و آرامش و امنیت خود را در یک ترکیبات امنیتی منطقه‌ای و مراوادات محترمانه پیدا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روابط ایران و آمریکا نیز گفت: دولت ترامپ در چند سال گذشته مسیر بسیار غلطی را طی کرده و اکنون فشار حداکثری آن به شکست حداکثری منجر شده است.

وی با بیان این که تنها زبان صلح ، احترام و عزتمداری جواب می‌دهد، ادامه داد: ما از نزدیک اقدامات  و حرف‌های دولت آینده آمریکا را دنبال می‌کنیم.  ما  معتقدیم باید سه تغییر مهم رخ دهد. تغییر در اندیشه و ذهنیت تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران آمریکایی، تغییر در نوع کلام و نوع صحبت‌ آنها با جهان و ایران و بازگشت از مسیر غلط و جبران خسارت‌های وارده.

وی با بیان این که الان زود است که بگویم که چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد گفت: من توصیه‌ای نیز به داخل دارم. ما تنها باید به داخل کشور متکی باشیم راه حل‌ها در داخل کشور است باید اجازه دهیم مسیر منطقی تصمیم‌گیری‌ها در داخل کشور طی شود و نباید نگاه جناحی به مسائل سیاست خارجی کشور داشته باشیم و ارکان نظام درباره سیاست خارجی و مسائل کلان کشور تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در مورد پرونده دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک گفت: اتفاقی که افتاده است را  ما، ناقض کامل کنوانسیون‌های بین المللی و نزاکت بین المللی می‌دانیم این اتفاق را یک بدعت خطرناک می‌دانیم که بانیان آن قربانی  این بدعت می‌شوند.

وی ادامه داد: یک سری جریان سازی براساس ادعاهای واهی مخصوصا در این ایام که به دادگاه ادعایی نزدیک می‌شویم در حال رخ دادن است که قابل پیش بینی بود و ایران با قاطعیت این موضوع را پیگیری می‌کند. از مجاری مختلف پیام‌های ما رفته است امیدواریم که طرف‌های مقابل مسیر عقلانیت را انتخاب کنند و تحت تاثیر نیروهای ضد آرامش در مسائل روابط بین الملل قرار نگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با نتایج سفر منطقه‌ای ظریف به سه کشور کوبا، بولیوی و ونزوئلا اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم روابط متوازنی با کشورهای مختلف در نقاط مختلف جهان داشته باشیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. تنوع‌بخشی به روابط خارجه جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین اصول سیاست خارجی کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =