پیش‌بینی مرگ و نجات بیماران کووید-۱۹ با بررسی تکامل پادتن

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که شاید بتوان با بررسی نحوه تکامل پادتن در بیماران کووید-۱۹، امکان زنده ماندن یا از دنیا رفتن آنها را پیش‌بینی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از روسترز، پژوهشگران "موسسه پزشکی راگون"(Ragon Institute) آمریکا در بررسی جدیدی دریافتند که نجات یافتن و نجات پیدا نکردن از یک بیماری، به خاطر کیفیت تولید پادتن و واکنش آن در بدن بیماران است نه کمیت آن.

پژوهشگران در این پروژه، واکنش‌های ایمنی بدن ۱۹۳ بیمار بستری شده مبتلا به کووید-۱۹ را نسبت به پادتن مورد بررسی قرار دادند و نتایج را با واکنش بیمارانی که به انواع متوسط و شدید کووید-۱۹ مبتلا بودند و یا جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده بودند، مقایسه کردند.

نتایج بررسی نشان داد که اگرچه بدن همه بیماران در واکنش به کروناویروس، پادتن تولید کرده بود اما روش تولید و تکامل پادتن‌ها با یکدیگر تفاوت داشت. واکنش پادتن در بدن افرادی که نجات پیدا نکردند، هرگز کاملا تکامل نیافت.

"گالیت آلتر"(Galit Alter)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: نقص قابل توجهی در ایجاد پادتن‌های موسوم به "ایمونوگلوبولین جی"(IgG) وجود دارد که وجود آنها برای کنترل ابتدایی و از بین بردن ویروس ضروری است. ما در این پژوهش توانستیم تاثیر تکامل ناقص ایمونوگلوبولین جی را در بهبود عملکرد ایمنی پاکسازی ویروس ببینیم.

در یک واکنش ایمنی کامل، پادتن‌ها هم عفونت را متوقف می‌کنند و هم به هدایت سیستم ایمنی می‌پردازند تا سلول‌های عفونی را از بین ببرد. پادتن‌ها برای هدایت بهتر واکنش ایمنی، به یک گیرنده پروتئینی موسوم به "گیرنده اف‌سی"(Fc-receptor) متصل می‌شود. پادتن‌های بدون اتصال به این گیرنده ممکن است نتوانند پس از عفونت، به ویروس متصل شوند و آن را از بین ببرند.

این پژوهش نشان داد بیمارانی که در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دنیا رفته‌اند، پادتن‌هایی را در بدن خود دارند که توانایی اتصال آنها به گیرنده اف‌سی هرگز کاملا تکامل نیافته است؛ در نتیجه نمی‌تواند فعالیت ایمنی از بین بردن ویروس را به طور کامل انجام دهد.

پژوهشگران در این پروژه دریافتند که سیستم ایمنی نجات‌یافتگان می‌تواند قسمتی از پروتئین خوشه‌ای کروناویروس را تشخیص و هدف قرار دهد که با نام "S2-domain" شناخته می‌شود. شاید بدن بیمارانی که پادتن‌های آنها می‌توانند S2-domain را در انواع متفاوت کروناویروس تشخیص دهند، بتواند از این ایمنی برای تولید سریع‌تر پادتن استفاده کند.

"تامر زوهر"(Tomer Zohar)، سرپرست این پژوهش گفت: اگر ما بتوانیم درک بیشتری در مورد ایمنی در برابر کروناویروس داشته باشیم، شاید امکان طراحی واکسن‌هایی فراهم شود که می‌توانند طیف وسیع‌تری از انواع کروناویروس را خنثی کنند.

این پژوهش، در مجله "Cell" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1081017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =