الگوهای تربیتی بسیاری برای هدایت بشر در قرآن کریم وجود دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قرآن کریم الگوهای تربیتی بسیاری برای هدایت بشر دارد. الگوهایی که نابرابری‌ها را برای بشر قابل درک می‌کند و او را متوجه اعمالش می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، هفتاد و سومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برخی از رؤسای دانشگاه‌های آموزش عالی برگزار شد.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در مورد مهجوریت قرآن در روز قیامت، گفت: واقعیت این است که ما هر چقدر در حق قرآن تلاش و کار کنیم، نمی‌توانیم وظیفه کامل خودمان را انجام دهیم. آنچه که در آموزش عالی انجام می‌دهیم، مقدمه‌ای برای انس با قرآن است. هنوز در محتوا و علوم معارف قرآنی در بخش‌های مختلف نتوانستیم کار شایسته‌ای انجام دهیم.

وی افزود: در قرآن کریم الگوهای تربیتی بسیاری برای هدایت بشر وجود دارد. الگوهایی که نابرابری‌ها را برای بشر قابل درک می‌کند و او را متوجه اعمالش می‌کند. ما از این‌ الگوها در تربیت جامعه استفاده نمی‌کنیم، بنابراین نیاز داریم در مرحله اول آشنایی با قرآن، آن را نهادینه کنیم و در مرحله بعد تدبر در قرآن را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گزارشی از بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی ارائه داد و گفت: امسال توانستیم در بخش کتبی ۷۵ هزار نفر شرکت‌کننده داشته باشیم و یک برنامه تفصیلی را در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا کنیم.

دکتر طهرانچی افزود: پنج هزار استاد دانشگاه آزاد اسلامی در محافل قرآنی شرکت داشته و تلاش می‌کنیم تا همه اساتید در یک دوره فشرده با تفسیر قرآن کریم آشنا شوند، البته در این مسیر و در بستر پژوهش‌هایمان لازم است تا با ساختار مشخص‌تری حرکت کنیم و در جشنواره سال آینده منسجم‌تر و اثرگذارتر در این عرصه ورود داشته باشیم و به مسیر کار خود در سایه قرآن، غنا ببخشیم، چون یکی از رسالت‌های اصلی‌ دانشگاه آزاد اسلامی پرداختن به علم و فرهنگ است و فرهنگ بدون پرداختن به قرآن بی‌معناست؛ لذا هر مقدار که بتوانیم در خدمت این مجموعه هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین در این جلسه با اشاره به اینکه افتخارمان این است که یکی از بهترین نمادهای معرفی آموزش عالی کشور میزان استقبال از برنامه‌های دینی، معنوی، مذهبی و به‌ویژه قرآنی است، گفت: بسیاری تلاش دارند فضای دانشگاهی و مجموعه آموزش عالی کشور را یک مجموعه ناوابسته به دین و ناباور نسبت به هنجارهای اسلامی و ایرانی نشان بدهند.

وی افزود: قطعاً ممکن است کم‌کارهایی‌ها از سمت ما و مجموعه دستگاه‌هایی که وظیفه دارند چهره واقعی اسلامی را در دانشگاه‌ها نشان دهند، وجود داشته باشد، اما حقیقت ماجرا صحنه‌هایی است که ما در آن استقبالی بی‌نظیر و برگزاری پردامنه‌ترین جشنواره‌های دانشجویی را در بخش‌های قرآنی می‌بینیم.

رستمی ادامه داد: در دوره‌هایی، مشارکت دانشجویی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر است که می‌توان گفت در هیچ جشنواره‌ای این میزان مشارکت را در خارج از دانشگاه‌ها نداریم و در دانشگاه پراستقبال‌ترین برنامه‌ای که مشارکت دانشجویان را می‌طلبد، جشنواره قرآنی است؛ در کنار آن، فعالیت‌های ارزشمندی از سوی کانون‌های فرهنگی و دینی دانشگاه‌ها و همچنین ه‍یأت‌های مذهبی دانشگاه‌ها و عرصه‌های مذهبی مختلف در دانشگاه انجام می‌شود که نشان‌دهنده روح حاکم بر فعالیت‌های دینی در دانشگاه‌هاست که باید تقویت شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که در زمان شیوع کرونا رخ داد، مجموعه فعالیت‌های ما نیز تحت تأثیر قرار گرفت. جشنواره اخیر که مسئولیت آن بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده بود و میزبانی شایسته برای آن بود و طی یک‌ماه آینده مراحل اختتامیه آن سپری می‌شود، از این رویداد متأثر شد. به‌واسطه محرومیت از حضور در جمع شرکت‌کنندگان، این فعالیت‌ها به فعالیت‌هایی با جمعیت حداقلی و در بستر فضای مجازی منتقل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، ضمن قدردانی از مجموعه آموزش عالی و وزارت بهداشت در برگزاری جشنوراه قرآنی دانشجویان، گفت: با همه این خدمات، باز هم لازم است خدمت‌گذاری شایسته به قرآن و اثری که بر فضای عمومی کشور و دانشگاه می‌گذارد، یادآوری شود. فعالیت در حوزه قرآن و عترت، اثر مطلوبی بر جامعه خواهد گذاشت و بنا بر احادیث، جوانانی که با قرآن و عترت انس می‌گیرند و قرآن با روح و جانشان آمیخته می‌شود، این انس با قرآن، آنها را در مسیر قرار می‌دهد که در مقابل حملات شیاطین و وسوسه‌ها ایمن و مصون می‌شوند. در این جهت لازم است همه عزیزان به این رسالت جدی خود توجه کنند و به هر مقداری که در توان دارند، در خدمت‌گذاری به قرآن و ایجاد زمینه‌های انس با قرآن تلاش کنند.

وی اظهار داشت: شیوع کرونا ما را با واقعیت‌هایی در فضای عمومی کشور مواجه کرد که قبلاً مورد توجه ما نبود و امروز به صورت جدی تبدیل به فرهنگ جاری دانشگاه‌ها شده است. در بحث جشنواره‌ها و امور جاری دانشگاه‌ها این مسائل و موضوعات باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا هم در فضای جشنواره جاری که در مراحل پایانی آن قرار داریم و هم جشنواره آینده، ضمن تأکید بر جنبه‌های زیبایی‌شناختی و انس با بخش‌های جاری و عنصر سنتی قرآن مانند تلاوت و حفظ، باید باتوجه به اقتضائات جدید، بخش‌های پژوهشی و تعمیق و باور به قرآن، مورد توجه قرار بگیرد.

در این جلسه از تلاش‌های دکتر طهرانچی و همکاران حوزه فعالیت‌های قرآن وعترت دانشگاه آزاد اسلامی به جهت برگزاری شایسته سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت که در سال گذشته به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =